Jump to content

Hvor lenge kan en kjøre en 2-takt motor uten olje?

Alternes..

Recommended Posts

Dette har jeg lurt på lenge og regner med å få høre erfaringer og meninger om dette her.

Jeg har aldri selv kjørt motorene jeg hatt uten olje i bensinen men vet at både lagre og stempler blir ødelagt av det. men i tilfellet hvor lenge kan en kjøre før dette skjer???? noen som har gjort dette?? (IKKE E-TEC)

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Mener å huske det stod noe om dette i instruksjonsboken til min 95 modell 60 evinrude, at dersom motoren av en eller annen grunn "må kjøres uten olje, skal dette skje med maks 1200 rpm og kun til nærmeste havn..." Oppfatter dette som at en slik motor vil kunne holde ut en viss tid med liten last, men sunt er det nok ikke.

interessant,, det skulle ha vært interessant å prøve å kjøre en gammel ubrukelig motor skikkelig uten olje i bensin. bare for å ha fått prøvd det. noen som kunne tenke seg å være med på det?? jaaaada, jeg er ungdom enda, hehe. eller ung voksen eller hva de kaller det, hehe

KNS medlem

Hvor lang er en fisk?

Dette varierer.

Jeg kjørte ca 15l bensin uten olje med en Suzuki 150 ( 9,9hk ) ca 1972/73.

Dette med en fullastet tangpram på slep som hadde ca 2tonn tang ombord - ett noe tungt slep med andre ord.

Videre krevde denne ca 69/70 modell Suzuki 4% oljeblanding - dvs. 1l olje på 25l bensin.

Merket motor ble noe tregere etterhvert, muligens stemplet kjørte seg fast, men dette ble løsnet uten å bruke nye deler og motor fungerte helt prikkfritt lenge etterpå helt til en coil gikk heden.

Hvor mange timer denne kjøring foregikk?

Tja vil anta ett sted mellom 3 og 6 timer.

I min ungdom hadde hadde jeg en 4-hester påhengs med bensintank under motordekselet. En gang kjørte jeg en hel tank uten olje. Motoren gikk vel i 30-40 minutter på en full tank. Motoren tok ikke skade, og jeg hadde den i mange år etterpå.

En to-takter går nok mye lengre uten olje enn det en fire-takter gjør...

Kjørte en 25 hk yamaha i cirka 10 min på fullfart før jeg startet å dorge, husker ikke hvor lenge jeg dorget men en stund gikk det iallefall før motoren begynte å dra tungt og stoppet. Fylte olje og startet opp, merket ingen forskjell på motor og båt hva angikk fart og motoren fungerte fint i mange år

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror det avhenger av hvor slitt motoren er, er alt nytt og kompakt tar det nok ikke lang tid. Er motoren slitt og slarkete, kan det nok gå litt lengre.

Mens man er inne på det: Hvordan ville det gå og bruke en annen type olje, feks. en mat-/frityrolje med høyt kokepunkt?! Vil det lukte pommes frites lang vei?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Mens man er inne på det: Hvordan ville det gå og bruke en annen type olje, feks. en mat-/frityrolje med høyt kokepunkt?! Vil det lukte pommes frites lang vei?

Ja, dette har vi prøvd på en militær dieselmotor engang. Blanda inn 30-40% frityrolje (brukt) og tran i dieselen. Det lukta noe så inn i hel... jævlig. :puke: Fikk i alle fall ikke lyst på Fish & Chips på en stund...

Går sikkert ikke luktfritt med 2% frityblanding i bensinen heller...

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...