Jump to content

Tau i propellen. DPH. Så var det min tur.


Eureka

Recommended Posts

Ja, så var det min tur da...Hendelsesforløpet kan vente, men hva skjer med propeller mm når tauet setter seg fast samt kiler seg mellom fremre propell, DPH duoprop, og kransen i forkant av propellene? Motoren stoppet og feilmelding "sjekk shift aktuator" dukket opp i displayet.

 

Tauet er oppimot 20 mm.

 

Er drevet designet for å tåle en slik trøkk, er det rom for at propellene kan gi etter når tauet kiler seg sikkkelig?

 

Bildet ble ikke så veldig bra, men jeg får knipse nytt når båten heises opp i morgen hos lokalt VP-verksted.

 

Her er tauet surret løs så mye som mulig og det gjestår 4 cm som har kilt seg helt inn mellom fremre propell og selve drevet.

13.07.2011_028.jpg

Link to post

-kan jo ta hendelsesforløpet med en gang.

 

Skulle legge til ei brygge for å lage middag. Båten seg fremover rolig med gear i fri inn mot en utrigger på SB side. Baugen var i posisjon og jeg skulle "bare" gi propellen noen runder for å skyve hekken inn mot en utrigger. Satte spaken i gear fremover i laveste turtall og etter 2 sekunder, like før jeg skulle sette gear i fri, stoppet det hele opp.

Det var mitt eget fortøyningstau, 20 mm synketau, som var festet i SB midtskips pullet og trukket akter, som hadde sklidd ned fra dollbord, ut i vannet videre inn under båten.

 

ergo, laveste turtall.

 

RS Emmy Dyvi var på annet oppdrag halvannen time unna, så vi fikk slep av en kjenning som var på fjorden. Heldigvis var det kun 2 nm til VP-verkstedet, lite vind og det var bare å hoppe i land med de andre tauene. -mer flaks kan man ikke ha.

 

Forøvrig, idet båten var fortøyd på brygga til verkstedet kom det en splitter ny Jeanneau nc11 på skeiva inn havna. Nykjøpt båt i dag fra forhandler med 2x D3 og drev, hvorav den ene hadde stoppet og ville ikk starte og den andre gikk i nødmodus. De hadde gått 17 nm med dette. De hevdet den var umumlig å manøvrere inn i havn med en motor og uten trustere. -og det så ikke værre ut.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg er bestemt ikke ekspert, men jeg tror ikke at der er så stor risiko for at der er sket noget alvorligt. Jeg har ligget på Ringens Varv og set 3-4 både, der kom over fra Marstrand havn met et tov i skruen. I alle tilfælde hejste de båden op, fjernede tovet, inspicerede og lod dem sejle videre igen. Jeg håber, at alt løser sig.

Link to post

fikk selv ett 20 mm tau i propell på 280 duo prop for par år siden i 15 knop. tiltet opp drevet og og teipet en kvass kniv på en stake og skar vekk alt sammen, da jeg kom hjem sjekket jeg drevet på land og ingen skader,kan bli skade hvis den tvinner og sprenger simmeringen men er heller tvilsomt,så skjær løs og nyt ferien:)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post

Med lite turtall på motoren bør dette gå bra. Vi kjørte tau i et 290 DP drev i marsjfart, og dette resulterte i totalhavari inne i drevet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da båten ble heist på land så det slik ut. Plastkransen i forkant av fremre propell har gitt etter og tauet satt godt.

Så langt så godt. Det ser bra ut og mekaniker mente drevet ikke tok skade mtp lavt turtall. Uansett blir det sjekket innretting og trykktestet i morgen tidlig. Om det blir funnet i orden så er det uansett registrert dersom det skulle dukke opp følgeskade mtp forsikring.

 

Idet båten kom på land fikk jeg rengjort drevet mm for mye rur. To fluer i en smekk.

 

Samtidig blir det motert ny type lokk på sjøvannsfilter, av typen med glass og terser.

 

14.07.2011_001.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...