Eureka Startet 13.Juli.2011 Del på Facebook Startet 13.Juli.2011 Ja, så var det min tur da...Hendelsesforløpet kan vente, men hva skjer med propeller mm når tauet setter seg fast samt kiler seg mellom fremre propell, DPH duoprop, og kransen i forkant av propellene? Motoren stoppet og feilmelding "sjekk shift aktuator" dukket opp i displayet. Tauet er oppimot 20 mm. Er drevet designet for å tåle en slik trøkk, er det rom for at propellene kan gi etter når tauet kiler seg sikkkelig? Bildet ble ikke så veldig bra, men jeg får knipse nytt når båten heises opp i morgen hos lokalt VP-verksted. Her er tauet surret løs så mye som mulig og det gjestår 4 cm som har kilt seg helt inn mellom fremre propell og selve drevet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Det kommer vel mye an på, antar du var i fart, og da er det mye krefter ute å går, jeg klarte å få mitt 12 eller 14 mm fortøyningstau i propellen på tomgang, motoren slet tauet tvert og stoppet! Dette er ca 500 driftstimer siden nå, så det gikk iallfall bra. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 innteresangt, vis drev ikke tåler det, så blir det ikke overgang til drev for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 (redigert) -kan jo ta hendelsesforløpet med en gang. Skulle legge til ei brygge for å lage middag. Båten seg fremover rolig med gear i fri inn mot en utrigger på SB side. Baugen var i posisjon og jeg skulle "bare" gi propellen noen runder for å skyve hekken inn mot en utrigger. Satte spaken i gear fremover i laveste turtall og etter 2 sekunder, like før jeg skulle sette gear i fri, stoppet det hele opp. Det var mitt eget fortøyningstau, 20 mm synketau, som var festet i SB midtskips pullet og trukket akter, som hadde sklidd ned fra dollbord, ut i vannet videre inn under båten. ergo, laveste turtall. RS Emmy Dyvi var på annet oppdrag halvannen time unna, så vi fikk slep av en kjenning som var på fjorden. Heldigvis var det kun 2 nm til VP-verkstedet, lite vind og det var bare å hoppe i land med de andre tauene. -mer flaks kan man ikke ha. Forøvrig, idet båten var fortøyd på brygga til verkstedet kom det en splitter ny Jeanneau nc11 på skeiva inn havna. Nykjøpt båt i dag fra forhandler med 2x D3 og drev, hvorav den ene hadde stoppet og ville ikk starte og den andre gikk i nødmodus. De hadde gått 17 nm med dette. De hevdet den var umumlig å manøvrere inn i havn med en motor og uten trustere. -og det så ikke værre ut. Redigert 13.Juli.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Jeg er bestemt ikke ekspert, men jeg tror ikke at der er så stor risiko for at der er sket noget alvorligt. Jeg har ligget på Ringens Varv og set 3-4 både, der kom over fra Marstrand havn met et tov i skruen. I alle tilfælde hejste de båden op, fjernede tovet, inspicerede og lod dem sejle videre igen. Jeg håber, at alt løser sig. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Tror jeg hadde vurdert og bade her og tatt vekk tauet selv. Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 fikk selv ett 20 mm tau i propell på 280 duo prop for par år siden i 15 knop. tiltet opp drevet og og teipet en kvass kniv på en stake og skar vekk alt sammen, da jeg kom hjem sjekket jeg drevet på land og ingen skader,kan bli skade hvis den tvinner og sprenger simmeringen men er heller tvilsomt,så skjær løs og nyt ferien:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Brigg Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Med lite turtall på motoren bør dette gå bra. Vi kjørte tau i et 290 DP drev i marsjfart, og dette resulterte i totalhavari inne i drevet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Da båten ble heist på land så det slik ut. Plastkransen i forkant av fremre propell har gitt etter og tauet satt godt. Så langt så godt. Det ser bra ut og mekaniker mente drevet ikke tok skade mtp lavt turtall. Uansett blir det sjekket innretting og trykktestet i morgen tidlig. Om det blir funnet i orden så er det uansett registrert dersom det skulle dukke opp følgeskade mtp forsikring. Idet båten kom på land fikk jeg rengjort drevet mm for mye rur. To fluer i en smekk. Samtidig blir det motert ny type lokk på sjøvannsfilter, av typen med glass og terser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.