spirit185 Startet 13.Juli.2011 Del på Facebook Startet 13.Juli.2011 (redigert) jeg skulle hadd tak i cowlingen til en mercury 1500XS, er det over hodet mulig å få tak i slike saker? denne motoren er et kunstverk. skulle også hadd tak i reeds og forgassere til 140/150hp merc inline 6 . Redigert 13.Juli.2011 av spirit185 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Du får vekke Droll Stilig motor... Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Det råeste av det råe, lykke til med planene Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 jeg bygger ikke den originale motoren, å få tak i en sånn er optimistisk å vel så det... er egentlig ute etter looken å kansje klare å spytte ut 140hk på veiva. Har en sen modell 115(på propellaksling) med boost port og siste typen råder, tror med forgassere og reeds at det skal være mulig å tyne litt ekstra ut av den. det jeg håper på er at noen vet av en slitt cowling eller hvor man kan få tak i en jeg kan lakkere og bestille nye decals til... funderer på å lage luftinntakene for å få looken om jeg ikke finner. jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra. ja om noen vet noe om slikt må det være droll :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Dette er saker for Droll ja, har selv virkelig sansen for disse rekke 4 og 6'erene av god gammel årgang. Utfra hva jeg mener å ha fått med meg av uttalelser fra Droll tidligere gikk disse rekke sekserene med litt "på kanten" kjøling, med andre ord litt underdimensjonert, så en skulle passe temeperaturen. Antar dette er noe en skal passe ekstra godt på dersom du skal tyne ytterligere 20% mer effekt ut av den orginale 115... Ps! Håper det går bra om jeg bruker bildet ditt som bakgrunn på pc'ens skrivebord Redigert 14.Juli.2011 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 det er ikke mitt bilde, bare et eksempelbilde av en sånn i perfekt stand. det sitter et temperatur element fast på motoren, må bare ordne meg en klokke av no slag og en alarm :) sånn som jeg har forstått det er dette egentlig en 140 som er redusert litt, så det er vell egentlig bare snakk om å hente ut det den er laget for.. men jeg er usikker.. tror jeg må ringe ravns garage i morgen Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Cowl til 1500xs med luftinntak og i rødt er nok ikke så lett å få tak i, men det har hendt at det har vært noen til salgs på ebay eller ScreamandFly, så det er nok bare å følge med. Det er en fyr som pleier å selge reproduserte dekaler til disse på ebay, og her er det en gammel cowl til sekser til salgs, bare å begynne å modifisere det. Redigert 14.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Utfra hva jeg mener å ha fått med meg av uttalelser fra Droll tidligere gikk disse rekke sekserene med litt "på kanten" kjøling, med andre ord litt underdimensjonert De er dimensjonert litt for akkurat, er lite å gå på når impelleren begynner å bli slitt... jeg håper på er at noen vet av en slitt cowling eller hvor man kan få tak i en jeg kan lakkere og bestille nye decals til... funderer på å lage luftinntakene for å få looken om jeg ikke finner. jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra. De dukker opp på eBay med ujevne mellomrom, å finne noe her på berget tror jeg du kan glemme.... kan ikke huske å ha sett noe slikt over her i det hele tatt... Vær beredt på å betale litt da de ER populære . jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra. I forhold til den vanlige Merc1500 så har denne motoren bittelitt høyere eksos porter ( ca .020" høyere ), men disse extra hestene går utover momentet i motoren ( passer best på en lett rask båt ). For å gjenkjenne ei XS blokk må en se etter en "J" slått inn i blokka ved serienummeret . det er ikke mitt bilde, bare et eksempelbilde av en sånn i perfekt stand. Denne motoren tilhører Bruce Hazekamp USA sånn som jeg har forstått det er dette egentlig en 140 som er redusert litt, så det er vell egentlig bare snakk om å hente ut det den er laget for.. men jeg er usikker.. En 115hk produsert etter 1982 U.S. Serial No. - 5829464 and above Australian Serial No.- 8071 135 and above Canadian Serial No. -7171253 and above Er en 140/150 hk motor som er de-tunet litt ... Eksos portinga er senket ca .020", gir litt mere gruff i mellomregisteret . Reed blokkene er endret til 10/8 blokker ( 140/150 hadde 10/10 blokker med banjo reeds ), ble gjort for å balansere bensin fordelingen imellom sylinderene . 115 hk + noen 140 hk motoren kom med lavkomp stempler, bensinen ble dårligere over there og det begynte å skape problemer med detonasjon ( øyenbrynet oppå stemplene ) 10/10 betyr 10 opp + 10 ned , 10/8 betyr 10 opp og 8 ned . Banjo reeds, brukt på 140/150 + 155 (XS ) + 8er delen på de siste 115 hk motorene. Non banjo reeds, brukt på 140hk ( 1972 ) 115hk ifra før 1982 og 90 hk etter 1982 + 10er delen på de siste 115 hk motorene . Er 4 tings som gjøre en XS.... Motoren må ha "J" porting En XS motor ER kortstammet ( 15" ) Lavt vann inntak, XS girhuset har vann inntaket på undersiden Louwers i dekselet Var også andre XS modeller ute på markedet ( tenker klassiske motorer her ) Merc850 XS, hadde kort stamme + lavt vann inntak men en standard 85 hk motor ( samme som en Merc850 ) Merc650 XS, hadde kort stamme + lavt vann inntak + en meget spesiell motor ( 1/2 av en T2 motor ) hadde ca 90 hk . 44XS ... ren løpsmotor basert på en classic Merc500 .. P.S 140 og 150 hk rekke sekseren er 100% identiske, eneste endring er merkene på dekslet....( i 1978 kom den første 150hk V6 motoren på markedet, Mercury ville ikke ha en 150 hk R6 pluss en 150 hk V6 på markedet samtidig, så R6 motoren fikk nye decaler... ) Mitt neste prosjekt blir en Merc1500XS clone , og jeg har det du ser etter liggende... men IKKE tilsalgs Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
classic fiberglass Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Det er ikke grenser for hva du kan om Mercury og sikkert mere til Droll Vitenskap satt i system...... Dekaler kan man få reprodusert hos www.nymarine.ca vil bestille til min 500 motor for å se om de matcher de originale (68 modell), er de ok så blir det ny cowling til 115 hk og 1250 dekaler også disse fra 68 samt finne en av de fineste face cowl som jeg har noen av, må bytte ut 87 topp deksel for å få dette til å passe. Redigert 14.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 For å gjenkjenne ei XS blokk må en se etter en "J" slått inn i blokka ved serienummeret . Var det ikke slik at det var enkelte av standardmotorene som også hadde "J" merket, og således var innenfor høyeste spec. eller husker jeg helt feil, mener å ha sett dette ett sted, og kunne vært interessant å vite hvis man av en eller annen merkelig grunn skulle komme over en slik motor en gang i verden?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Var det ikke slik at det var enkelte av standardmotorene som også hadde "J" merket, og således var innenfor høyeste spec. Jo, "j" merket forteller egentlig bare at blokka er portet etter høyere spec... "J" blokka dukket opp rundt 1974 ( 1500 XS ble produsert i 1977/78 ) ble vel kun brukt på kortstammede modeller ( noen hadde også "XS" luwers men med blå decals ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 må bytte ut 87 topp deksel for å få dette til å passe. Holder vel med å bytte ut "knotten" der du trer inn fronten ?.. (# 52733A 9 RETAINER ASSEMBLY, TOP COWL ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
tkb Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Vokst opp med en 1968 Mercury 200 (20) sort og rød. Hadde en 35 hk på en selco også. Skulle gjærne hatt en 115 og pusset på den dagen forelskelsen har gitt seg, nå har jeg ikke tid Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 som vanlig et glimrende og meget informativt innlegg fra droll, der får man svar. jeg hadde halvveis håpet du hadde dette liggende med mulighet for salg, men så heldig var jeg visst ikke :) så la meg se om jeg har fått fakta riktig her: for å få 140 hk ut av denne motoren på veiva trenger jeg: -10/10 reeds -heve øyenbryna -140 forgassere -200 mikrometer mer portareal i høyden på eksos siden jeg undres litt her ettersom jeg ikke har allverdens forstand på porting. de øker høyden uten å gjøre den mer oval eller endre bredden? hvordan blir det med radiusen på buene? jeg har forstått at mange praktiserer et proposjonalitetsforhold mellom antall grader åpen og gradert bredde på port for å ha minst mulig endring i antall grader åpen og mest mulig bensin/luft på den tiden og for å spare ringene. men jeg må vell bare innse det alle som har tenkt på tuning må innse i løpet av livet, det er ikke så lett å krangle med en hær av ingeniører. da burde man kunne et og annet om mekanikk og fysikk og ha god tid, mange motorer og en god testbenk. Tror jeg blir å beholde denne motoren som den er å se om jeg ikke ramler over noen forgassere og reeds etterhvert. jeg rotet litt i boden og ramlet over 2 stykk 10/10 non banjo reeds og en 10/8 non banjo reed på samme veiv fra en annen 1972 motor. øvre reed blokk var 10/8 er dette meningen eller er det en blunder fra tidligere tider? er det bajo reeds jeg trenger eller duger det med non-banjo? kan du utdype litt på forsjellen? jeg tror jeg må se litt nøyere på forgasserne fra denne gutten, tidligere eier sa de var tuklet med... kan noen identifisere om jeg finner nummer på de? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 så la meg se om jeg har fått fakta riktig her: for å få 140 hk ut av denne motoren på veiva trenger jeg: -10/10 reeds -heve øyenbryna -140 forgassere 10/10 reed blokker Bytte stempler til høykomp stempler 150/140 forgassere .... forgassere ifra en nyere 115 skulle være temmelig lik da... 140 hk = 150 hk, eneste forskjell er klistremerkene.. -200 mikrometer mer portareal i høyden på eksos sidenjeg undres litt her ettersom jeg ikke har allverdens forstand på porting. de øker høyden uten å gjøre den mer oval eller endre bredden? hvordan blir det med radiusen på buene? jeg har forstått at mange praktiserer et proposjonalitetsforhold mellom antall grader åpen og gradert bredde på port for å ha minst mulig endring i antall grader åpen og mest mulig bensin/luft på den tiden og for å spare ringene. men jeg må vell bare innse det alle som har tenkt på tuning må innse i løpet av livet, det er ikke så lett å krangle med en hær av ingeniører. da burde man kunne et og annet om mekanikk og fysikk og ha god tid, mange motorer og en god testbenk. Du bør la portinga være ja , såfremt du ikke har en meget lett båt vil antagelig resultatet være mindre effekt... Tror jeg blir å beholde denne motoren som den er å se om jeg ikke ramler over noen forgassere og reeds etterhvert. jeg rotet litt i boden og ramlet over 2 stykk 10/10 non banjo reeds og en 10/8 non banjo reed på samme veiv fra en annen 1972 motor. øvre reed blokk var 10/8 er dette meningen eller er det en blunder fra tidligere tider? Skal være 3 like reeds på motoren, den 10/8 blokka er ifra en 1983>1988 115hk er det bajo reeds jeg trenger eller duger det med non-banjo? kan du utdype litt på forsjellen? Ang forskjellen ta en titt på bildene, en banjo reed har en tynnere hals som vil gi en litt kjappere åpnings tid ( er ikke store forskjellen...) Du har jo noen banjo reeds i de 10/8 reed blokkene... kan noen identifisere om jeg finner nummer på de? Har du et nummer på disse forgasserne ? WMK-?? ( 72 burde være WMK 5/6/7/8 ?, er bare rundt 40 forskjellig varianter ) For å hente ut optimal effekt kan du : Øke port arealet på innsug og eksos, portene er runde så du kan gjøre de litt mere firkantete ( minste radius bør dog ikke være mindre en 5mm ? ), IKKE heve høyden noe ... Bytte stempler til 2 rings keystone høykomp stempler. Bytte reedblokker til 10/10, gjerne med banjo reeds men ikke nødvendig ( kan også kanskje prøve fiber reeds ?? dog IKKE Boyesen reeds da disse visstnok fungerer dårlig på disse motorene... Montere 150/140 forgassere eller eventuelt bruke de 115 forgasserene ( hvis nyere en 1983 ), hovedyser bør dog byttes til .080" eller .082" . Lufte dysa på forgasserene MÅ fjernes ( sitter oppe på selve kammeret), er der for å spare bensin men kan gi motoren en for mager blanding i midtregisteret . Spore opp et aluminiums svinghjul ifra en litt nyere V6 ( senter hub bør byttes med den ifra R6 motoren ). Lette og avbalansere råder ... Som disse 244 gram +/- 0,5g på alle 6 .... Du trenger ikke å gjøre alt da Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 skal ta nummer på de i morgen... kan jeg lese av dysediameter med utvendig mikrometer eller er det påstemplet? og bare for å få elefanten i rommet ut, mener du at jeg kan bygge meg en 10/10 av to stk 8/10? jeg tror nemlig han poteten som hadde motoren hadde dysa opp forgasserne sine. om det er tilfelle at dysediameter er på plass og at den siste reeden lar seg mekkelere har jeg jo faktisk alt til en 150 hk uten heva øyebryn Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Min motor er med Boyesen reed ventiler og er portet etc, den fungerer meget bra, er frisk og går meget pent også på tomgang. Den er totalrenovert og er som NY, bygd av en petimeter i en "operasjonsal" Personen ble i følge hans nabo headhuntet til Hydrolift for å drive med deres motorer, har arbeidet som Mercurymekaniker i 10 år. Får håpe han kan legge inn en kommentar Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Min motor er med Boyesen reed ventiler og er portet etc, den fungerer meget bra, er frisk og går meget pent også på tomgang. Har du hadd den i dyno benk? hvilke stempler og råder står i den? og har du alu svinghjulet montert? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 (redigert) Jeg har ingen anelse om noe av det du spør om men han som har satt den sammen har peiling, så jeg handlet og har ikke angret så langt. Har hatt kontakt med han på sms og tipset om denne in teressante diskusjon, han er på ferie men vil prøve å få sett på dette til uka Tror jaggu jeg må ta en båt tur i grå været bare for å få frysninger av spesiellt det rå svevet Redigert 15.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 om du har veldig lyst kan du jo ta en video og legge på youtube så man får se hvordan den oppfører seg :) Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det kan jeg gjøre, burde strengt tatt ventet en snau uke til jeg får den nye Ballistic propellen, mangler 8-900 o/min på WOT. Jeg kjøpte motoren fordi den var så overhalt og uimotståelig pen , kunne vel helst ha sett at den var helt original. Det er effekt nok på min båt. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Høres knall ut, viktig å ha rett turtall, det er direkte ødeleggende å ikke kjøre fort med disse motorene :) du kan si det men jeg tipper du gliser når pådraget kommer :) det er bare en ting å si om sånt: om bra var bra nokk ville vi aldri hadd en utenbordsmotor over syv hundre hester. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 skal ta nummer på de i morgen... kan jeg lese av dysediameter med utvendig mikrometer eller er det påstemplet? Er påstemplet. og bare for å få elefanten i rommet ut, mener du at jeg kan bygge meg en 10/10 av to stk 8/10? 8/10 reed blokka bruker banjo reeds på ene siden ja, så hvis du har nok 8/10 blokke er du godt på vei... om det er tilfelle at dysediameter er på plass og at den siste reeden lar seg mekkelere har jeg jo faktisk alt til en 150 hk uten heva øyebryn Nja nesten, bare husk på at de gamle 150 hk motorene hadde effekten målt på veiva mens de nyere 115 har effekten målt på propellen. En "ny" 115 ligger vel på rundt 130 > 135 på veiva.. Ikke heng deg opp i alle detaljer jeg legger frem , du kommer langt med å prøve noen av triksene ... Hvis sylinderene er bra hadde det været en fordel med høykomp stempler, men forskjellen er ikke så stor ( Mercury, Sierra, ProMarine har bra stempler, Wieseco er ikke egnet i en R6 motor ). 10/10 reed blokker er bra, med banjo reeds er bedre. Forgassere ifra en nyere 115 er bra, 140/150 forgassere er bedre ( begge bør ha .080" eller .082" dyser ) Aluminiums svinghjul er greit men ikke nødvendig, koster gjerne noen kroner.. Porting er mere for de spesielt interesserte da det er noen begrensninger i konstruksjonen på motoren som setter grenser, en kan fort ende opp med mindre en det en startet med.... Letting og avbalansering av råder er normalt ikke nødvendig, bare bruk de ifra de nyeste R6 motorene ( cracked rod, ikke de med bolt/mutter ). Er mulig med opp imot 200hk ifra ei R6 blokk, men det er da alt annet en lett .. Denne skal yte rundt 180hk, men det er ikke noen standstad deler en bare kan skru på en normal motor... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Høres knall ut, viktig å ha rett turtall, det er direkte ødeleggende å ikke kjøre fort med disse motorene :) du kan si det men jeg tipper du gliser når pådraget kommer :) det er bare en ting å si om sånt: om bra var bra nokk ville vi aldri hadd en utenbordsmotor over syv hundre hester. Sant nok mye vil ha mer... :) har ennå et par-tre timer igjen før den er innkjørt, farten har økt fra 22 til over 35 knop tipper jeg, må få målt før og etter ny propell. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.