Jump to content

Mulig å få tak i mercury 1500XS cowling?


spirit185

Recommended Posts

jeg bygger ikke den originale motoren, å få tak i en sånn er optimistisk å vel så det... er egentlig ute etter looken å kansje klare å spytte ut 140hk på veiva. Har en sen modell 115(på propellaksling) med boost port og siste typen råder, tror med forgassere og reeds at det skal være mulig å tyne litt ekstra ut av den.

 

det jeg håper på er at noen vet av en slitt cowling eller hvor man kan få tak i en jeg kan lakkere og bestille nye decals til... funderer på å lage luftinntakene for å få looken om jeg ikke finner.

 

jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra.

 

ja om noen vet noe om slikt må det være droll :)

Link to post

Dette er saker for Droll ja, har selv virkelig sansen for disse rekke 4 og 6'erene av god gammel årgang. Utfra hva jeg mener å ha fått med meg av uttalelser fra Droll tidligere gikk disse rekke sekserene med litt "på kanten" kjøling, med andre ord litt underdimensjonert, så en skulle passe temeperaturen. Antar dette er noe en skal passe ekstra godt på dersom du skal tyne ytterligere 20% mer effekt ut av den orginale 115...

 

Ps! Håper det går bra om jeg bruker bildet ditt som bakgrunn på pc'ens skrivebord :thumbsup:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

det er ikke mitt bilde, bare et eksempelbilde av en sånn i perfekt stand.

 

det sitter et temperatur element fast på motoren, må bare ordne meg en klokke av no slag og en alarm :)

 

sånn som jeg har forstått det er dette egentlig en 140 som er redusert litt, så det er vell egentlig bare snakk om å hente ut det den er laget for.. men jeg er usikker.. tror jeg må ringe ravns garage i morgen

Link to post

Cowl til 1500xs med luftinntak og i rødt er nok ikke så lett å få tak i, men det har hendt at det har vært noen til salgs på ebay eller ScreamandFly, så det er nok bare å følge med.

Det er en fyr som pleier å selge reproduserte dekaler til disse på ebay, og her er det en gammel cowl til sekser til salgs, bare å begynne å modifisere det.

 

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Utfra hva jeg mener å ha fått med meg av uttalelser fra Droll tidligere gikk disse rekke sekserene med litt "på kanten" kjøling, med andre ord litt underdimensjonert

De er dimensjonert litt for akkurat, er lite å gå på når impelleren begynner å bli slitt...

 

 

jeg håper på er at noen vet av en slitt cowling eller hvor man kan få tak i en jeg kan lakkere og bestille nye decals til... funderer på å lage luftinntakene for å få looken om jeg ikke finner.

 

jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra.

De dukker opp på eBay med ujevne mellomrom, å finne noe her på berget tror jeg du kan glemme.... kan ikke huske å ha sett noe slikt over her i det hele tatt...

Vær beredt på å betale litt da de ER populære .

 

jeg lurer også på hvor de ekstra 5 hestekreftene i denne kommer fra.

I forhold til den vanlige Merc1500 så har denne motoren bittelitt høyere eksos porter ( ca .020" høyere ), men disse extra hestene går utover momentet i motoren ( passer best på en lett rask båt ).

For å gjenkjenne ei XS blokk må en se etter en "J" slått inn i blokka ved serienummeret .

 

 

det er ikke mitt bilde, bare et eksempelbilde av en sånn i perfekt stand.

Denne motoren tilhører Bruce Hazekamp USA :yesnod:

 

 

 

sånn som jeg har forstått det er dette egentlig en 140 som er redusert litt, så det er vell egentlig bare snakk om å hente ut det den er laget for.. men jeg er usikker..

En 115hk produsert etter 1982


  •  
  • U.S. Serial No. - 5829464 and above
  • Australian Serial No.- 8071 135 and above
  • Canadian Serial No. -7171253 and above

 

Er en 140/150 hk motor som er de-tunet litt ...


  •  
  • Eksos portinga er senket ca .020", gir litt mere gruff i mellomregisteret .
  • Reed blokkene er endret til 10/8 blokker ( 140/150 hadde 10/10 blokker med banjo reeds ), ble gjort for å balansere bensin fordelingen imellom sylinderene .
  • 115 hk + noen 140 hk motoren kom med lavkomp stempler, bensinen ble dårligere over there og det begynte å skape problemer med detonasjon ( øyenbrynet oppå stemplene )

 

reed_blocks_1.jpg

10/10 betyr 10 opp + 10 ned , 10/8 betyr 10 opp og 8 ned .

 

banjo.jpg

Banjo reeds, brukt på 140/150 + 155 (XS ) + 8er delen på de siste 115 hk motorene.

 

non%20banjo.jpg

 

Non banjo reeds, brukt på 140hk ( 1972 ) 115hk ifra før 1982 og 90 hk etter 1982 + 10er delen på de siste 115 hk motorene .

 

Er 4 tings som gjøre en XS....


  •  
  • Motoren må ha "J" porting
  • En XS motor ER kortstammet ( 15" )
  • Lavt vann inntak, XS girhuset har vann inntaket på undersiden
  • Louwers i dekselet

 

Var også andre XS modeller ute på markedet ( tenker klassiske motorer her )


  •  
  • Merc850 XS, hadde kort stamme + lavt vann inntak men en standard 85 hk motor ( samme som en Merc850 )
  • Merc650 XS, hadde kort stamme + lavt vann inntak + en meget spesiell motor ( 1/2 av en T2 motor ) hadde ca 90 hk .
  • 44XS ... ren løpsmotor basert på en classic Merc500 ..

 

 

P.S 140 og 150 hk rekke sekseren er 100% identiske, eneste endring er merkene på dekslet....( i 1978 kom den første 150hk V6 motoren på markedet, Mercury ville ikke ha en 150 hk R6 pluss en 150 hk V6 på markedet samtidig, så R6 motoren fikk nye decaler... )

 

Mitt neste prosjekt blir en Merc1500XS clone :yesnod:, og jeg har det du ser etter liggende... men IKKE tilsalgs :smash:

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Det er ikke grenser for hva du kan om Mercury og sikkert mere til Droll :smiley: Vitenskap satt i system...... :saint:

Dekaler kan man få reprodusert hos www.nymarine.ca vil bestille til min 500 motor for å se om de matcher de originale (68 modell), er de ok så blir det ny cowling til 115 hk og 1250 dekaler også disse fra 68 :smiley:

samt finne en av de fineste face cowl som jeg har noen av, må bytte ut 87 topp deksel for å få dette til å passe.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post

For å gjenkjenne ei XS blokk må en se etter en "J" slått inn i blokka ved serienummeret .

 

Var det ikke slik at det var enkelte av standardmotorene som også hadde "J" merket, og således var innenfor høyeste spec. eller husker jeg helt feil, mener å ha sett dette ett sted, og kunne vært interessant å vite hvis man av en eller annen merkelig grunn skulle komme over en slik motor en gang i verden??

Link to post

Var det ikke slik at det var enkelte av standardmotorene som også hadde "J" merket, og således var innenfor høyeste spec.

Jo, "j" merket forteller egentlig bare at blokka er portet etter høyere spec...

 

"J" blokka dukket opp rundt 1974 ( 1500 XS ble produsert i 1977/78 ) ble vel kun brukt på kortstammede modeller ( noen hadde også "XS" luwers men med blå decals ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

som vanlig et glimrende og meget informativt innlegg fra droll, der får man svar. jeg hadde halvveis håpet du hadde dette liggende med mulighet for salg, men så heldig var jeg visst ikke :)

 

så la meg se om jeg har fått fakta riktig her:

 

for å få 140 hk ut av denne motoren på veiva trenger jeg:

-10/10 reeds

-heve øyenbryna

-140 forgassere

-200 mikrometer mer portareal i høyden på eksos siden

jeg undres litt her ettersom jeg ikke har allverdens forstand på porting. de øker høyden uten å gjøre den mer oval eller endre bredden? hvordan blir det med radiusen på buene? jeg har forstått at mange praktiserer et proposjonalitetsforhold mellom antall grader åpen og gradert bredde på port for å ha minst mulig endring i antall grader åpen og mest mulig bensin/luft på den tiden og for å spare ringene.

men jeg må vell bare innse det alle som har tenkt på tuning må innse i løpet av livet, det er ikke så lett å krangle med en hær av ingeniører. da burde man kunne et og annet om mekanikk og fysikk og ha god tid, mange motorer og en god testbenk.

 

Tror jeg blir å beholde denne motoren som den er å se om jeg ikke ramler over noen forgassere og reeds etterhvert.

 

jeg rotet litt i boden og ramlet over 2 stykk 10/10 non banjo reeds og en 10/8 non banjo reed på samme veiv fra en annen 1972 motor. øvre reed blokk var 10/8

er dette meningen eller er det en blunder fra tidligere tider?

 

er det bajo reeds jeg trenger eller duger det med non-banjo? kan du utdype litt på forsjellen?

 

jeg tror jeg må se litt nøyere på forgasserne fra denne gutten, tidligere eier sa de var tuklet med... kan noen identifisere om jeg finner nummer på de?

Link to post

så la meg se om jeg har fått fakta riktig her:

 

for å få 140 hk ut av denne motoren på veiva trenger jeg:

-10/10 reeds

-heve øyenbryna

-140 forgassere

10/10 reed blokker

Bytte stempler til høykomp stempler

150/140 forgassere .... forgassere ifra en nyere 115 skulle være temmelig lik da...

 

140 hk = 150 hk, eneste forskjell er klistremerkene..

 

 

 

 

-200 mikrometer mer portareal i høyden på eksos siden

jeg undres litt her ettersom jeg ikke har allverdens forstand på porting. de øker høyden uten å gjøre den mer oval eller endre bredden? hvordan blir det med radiusen på buene? jeg har forstått at mange praktiserer et proposjonalitetsforhold mellom antall grader åpen og gradert bredde på port for å ha minst mulig endring i antall grader åpen og mest mulig bensin/luft på den tiden og for å spare ringene.

men jeg må vell bare innse det alle som har tenkt på tuning må innse i løpet av livet, det er ikke så lett å krangle med en hær av ingeniører. da burde man kunne et og annet om mekanikk og fysikk og ha god tid, mange motorer og en god testbenk.

Du bør la portinga være ja :yesnod:, såfremt du ikke har en meget lett båt vil antagelig resultatet være mindre effekt...

 

 

 

Tror jeg blir å beholde denne motoren som den er å se om jeg ikke ramler over noen forgassere og reeds etterhvert.

 

jeg rotet litt i boden og ramlet over 2 stykk 10/10 non banjo reeds og en 10/8 non banjo reed på samme veiv fra en annen 1972 motor. øvre reed blokk var 10/8

er dette meningen eller er det en blunder fra tidligere tider?

Skal være 3 like reeds på motoren, den 10/8 blokka er ifra en 1983>1988 115hk

 

 

er det bajo reeds jeg trenger eller duger det med non-banjo? kan du utdype litt på forsjellen?

Ang forskjellen ta en titt på bildene, en banjo reed har en tynnere hals som vil gi en litt kjappere åpnings tid ( er ikke store forskjellen...)

Du har jo noen banjo reeds i de 10/8 reed blokkene...

 

kan noen identifisere om jeg finner nummer på de?

Har du et nummer på disse forgasserne ? WMK-?? ( 72 burde være WMK 5/6/7/8 ?, er bare rundt 40 forskjellig varianter :crazy: )

 

For å hente ut optimal effekt kan du :


  •  
  • Øke port arealet på innsug og eksos, portene er runde så du kan gjøre de litt mere firkantete ( minste radius bør dog ikke være mindre en 5mm ? ), IKKE heve høyden noe ...
  • Bytte stempler til 2 rings keystone høykomp stempler.
  • Bytte reedblokker til 10/10, gjerne med banjo reeds men ikke nødvendig ( kan også kanskje prøve fiber reeds ?? dog IKKE Boyesen reeds da disse visstnok fungerer dårlig på disse motorene...
  • Montere 150/140 forgassere eller eventuelt bruke de 115 forgasserene ( hvis nyere en 1983 ), hovedyser bør dog byttes til .080" eller .082" .
  • Lufte dysa på forgasserene MÅ fjernes ( sitter oppe på selve kammeret), er der for å spare bensin men kan gi motoren en for mager blanding i midtregisteret .
  • Spore opp et aluminiums svinghjul ifra en litt nyere V6 ( senter hub bør byttes med den ifra R6 motoren ).
  • Lette og avbalansere råder ...

t2_rods_jsre_02.jpg

Som disse :rolleyes: 244 gram +/- 0,5g på alle 6 ....

 

Du trenger ikke å gjøre alt da :wink:

 

 

Arne Kjetil

Link to post

skal ta nummer på de i morgen... kan jeg lese av dysediameter med utvendig mikrometer eller er det påstemplet?

 

og bare for å få elefanten i rommet ut, mener du at jeg kan bygge meg en 10/10 av to stk 8/10?

 

jeg tror nemlig han poteten som hadde motoren hadde dysa opp forgasserne sine.

 

om det er tilfelle at dysediameter er på plass og at den siste reeden lar seg mekkelere har jeg jo faktisk alt til en 150 hk uten heva øyebryn :yesnod:

Link to post

Min motor er med Boyesen reed ventiler og er portet etc, den fungerer meget bra, er frisk og går meget pent også på tomgang.

 

Den er totalrenovert og er som NY, bygd av en petimeter i en "operasjonsal" :smiley:

 

Personen ble i følge hans nabo headhuntet til Hydrolift for å drive med deres motorer, har arbeidet som Mercurymekaniker i 10 år.

 

Får håpe han kan legge inn en kommentar :smiley:

 

mercury_115_r6.jpg

Mvh TA

Link to post

Jeg har ingen anelse om noe av det du spør om :smiley: men han som har satt den sammen har peiling, så jeg handlet og har ikke angret så langt.

Har hatt kontakt med han på sms og tipset om denne in

teressante diskusjon, han er på ferie men vil prøve å få sett på dette til uka :smiley:

Tror jaggu jeg må ta en båt tur i grå været bare for å få frysninger av spesiellt det rå svevet :yesnod:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post

Det kan jeg gjøre, burde strengt tatt ventet en snau uke til jeg får den nye Ballistic propellen, mangler 8-900 o/min på WOT.

 

Jeg kjøpte motoren fordi den var så overhalt og uimotståelig pen :rolleyes: , kunne vel helst ha sett at den var helt original.

Det er effekt nok på min båt.

Mvh TA

Link to post

Høres knall ut, viktig å ha rett turtall, det er direkte ødeleggende å ikke kjøre fort med disse motorene :)

 

du kan si det men jeg tipper du gliser når pådraget kommer :) det er bare en ting å si om sånt:

om bra var bra nokk ville vi aldri hadd en utenbordsmotor over syv hundre hester.

Link to post

skal ta nummer på de i morgen... kan jeg lese av dysediameter med utvendig mikrometer eller er det påstemplet?

 

Er påstemplet.

 

 

og bare for å få elefanten i rommet ut, mener du at jeg kan bygge meg en 10/10 av to stk 8/10?

8/10 reed blokka bruker banjo reeds på ene siden ja, så hvis du har nok 8/10 blokke er du godt på vei...

 

 

om det er tilfelle at dysediameter er på plass og at den siste reeden lar seg mekkelere har jeg jo faktisk alt til en 150 hk uten heva øyebryn :yesnod:

Nja nesten, bare husk på at de gamle 150 hk motorene hadde effekten målt på veiva mens de nyere 115 har effekten målt på propellen.

 

En "ny" 115 ligger vel på rundt 130 > 135 på veiva..

 

 

 

Ikke heng deg opp i alle detaljer jeg legger frem :smiley:, du kommer langt med å prøve noen av triksene ...


  •  
  • Hvis sylinderene er bra hadde det været en fordel med høykomp stempler, men forskjellen er ikke så stor ( Mercury, Sierra, ProMarine har bra stempler, Wieseco er ikke egnet i en R6 motor ).
  • 10/10 reed blokker er bra, med banjo reeds er bedre.
  • Forgassere ifra en nyere 115 er bra, 140/150 forgassere er bedre ( begge bør ha .080" eller .082" dyser )
  • Aluminiums svinghjul er greit men ikke nødvendig, koster gjerne noen kroner..
  • Porting er mere for de spesielt interesserte da det er noen begrensninger i konstruksjonen på motoren som setter grenser, en kan fort ende opp med mindre en det en startet med....
  • Letting og avbalansering av råder er normalt ikke nødvendig, bare bruk de ifra de nyeste R6 motorene ( cracked rod, ikke de med bolt/mutter ).

 

Er mulig med opp imot 200hk ifra ei R6 blokk, men det er da alt annet en lett ..

 

ak_t2_10.jpg

Denne skal yte rundt 180hk, men det er ikke noen standstad deler en bare kan skru på en normal motor...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Høres knall ut, viktig å ha rett turtall, det er direkte ødeleggende å ikke kjøre fort med disse motorene :)

 

du kan si det men jeg tipper du gliser når pådraget kommer :) det er bare en ting å si om sånt:

om bra var bra nokk ville vi aldri hadd en utenbordsmotor over syv hundre hester.

 

Sant nok mye vil ha mer... :) har ennå et par-tre timer igjen før den er innkjørt, farten har økt fra 22 til over 35 knop tipper jeg, må få målt før og etter ny propell.

Mvh TA

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...