spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Da er sjefsavgjørelsen tatt, porting er uaktuelt. Motoren har jo 130+ på veiva så det blir litt for mye risiko for lite utbytte. det er jo allerede en R6 i toppsjiktet så jeg er vell egentlig fornøyd med det, driftssikkerhet er jo også et tema. da er det bare to ting å lure på... -har det no hensikt å bare sette inn 10/10 non banjo reeds uten å gjøre noe annet? vil jeg få indusert mer guffe inn i kammeret eller vil den bare trekke luft med ny type 115 forgassere som er stilt ifølge klokeboka? -hva er forsjellen på gammel og ny type råder bortsett fra boltene? vekt? -tanker om honing av slike blokker med integrert topp... har fått en annen blokk verkstedhonet, men jeg har mikrometer og klosser så er jo egentlig ikke nødvendig å sende avgårde. Sant nok mye vil ha mer... :) har ennå et par-tre timer igjen før den er innkjørt, farten har økt fra 22 til over 35 knop tipper jeg, må få målt før og etter ny propell. keep us posted, skulle gjerne visst hva han har gjort med den :) om noen vet av mikrometermål og form på J blokk portene til fremtidig referanse kunne det jo vært intressant å ha postet. hadde vært morro å se hva en slik leverer i benken etter overhaling... Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Holder på å laste opp en video til Youtube, så kan lyden gi inspirasjon er ferdig med innkjøringen nå, den er frisk og tørst( det skiter jeg i ) Mangler 1000 o/min, blir bra med ny propell Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 så i den andre tråden at du hadde bestil propell, jeg er spent på hvordan det går, regner med jeg trenger det også, har bare en gammel alu propell liggende. 1000 omdreininger er mange sinte hester... hvor tørst er den du har egentlig? jeg regner med et forbruk på 70 liter i timen på nesten full spiker er noenlunde i rett gate:) skal man kjøre tøffe ting må man ha råd til det :D Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Bestillte propell lik den Droll har, kommer vel over helga :) Som du sier 1000 o/min er mye, men båten går som et skudd, den alupropellen som jeg fikk med er ikke helt bra den slipper også, så flatt vann nå og rett frem da kan jeg lure den opp i turtall. Den drikker nok noe sånt som du sier + litt til, hadde en 3 timers rundtur i dag og brukte 30 liter, stort sett fin kjøring, båten er fin rundt 2500 o/min planer fint og ved hjelp av trimplan så ligger hun fint i sjøen :) Man har råd til litt 98 oktan og Quicksilver olje, man har ikke million båt.. PS begynner å bli vanskelig å få tak i 98 oktan Redigert 15.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 30 liter på 3 timers kjøring med lavt turtall? det er jo ingenting... er forøvrig ikke vant med å kjøre båter på noe annet enn nesten full spiker... Hvordan fart er det snakk om på 2500 omdreininger? og hvordan båt? fikk du ut den videoen? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Vel det var en 3 timers tur.. jeg vil tro jeg kjørte mellom 1 og 1,5 timer, så når jeg tenker etter så er det jo nesten ikke noe å prate om, skal sjekke forbruket nøyere senere, men er ikke veldig opptatt av det, den "gamle" firetakteren på 50 hk brukte utrolig lite Fart rundt 2500 o/min 13-15 knop kanskje. Videoen tar laaang tid å få inn på youtube 96 min.. kommer med et par snutter her er båten Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 det der var en utrolig flott båt, tror det må være den fineste skipsplasten jeg har sett... ser ut som du har tatt godt vare på treverket :) Hvordan er den kalesje patenten der når du begynner å passere 35 knop? blir det mye flagring eller fungerer det bra? den nye motoren var noe malplassert der da, tar seg sikkert adskillig mye bedre ut med mercuryen tar seg ikke så veldig ut med denne med en stakkars liten yamaha 70 på heller: det er jo samme størrelsesorden som båten jeg har, vil tro den veier like mye men jeg har litt mer V bunn... man skulle tro vi gjør ca samme farten, hvor mange hp har den motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Har restaurert den fra dårlig til grei for 11 år siden,er litt forfallen nå, den var stilig den båten din:)Blir tøft med en Merc der! Kalesja sitter ok slik, med strikk og kroker, noe seilbåtgreier. Det blir vel bra å få vekk det der japsegreiene du har bakpå der Er det en amerikansk båt? Liker linjene :) Redigert 15.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
classic fiberglass Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Forhåpentlig en dose med inspirasjon til deg spirit 185 Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Har restaurert den fra dårlig til grei for 11 år siden,er litt forfallen nå den ser temmelig strøken ut for mine øyne... en skikkelig klassiker. det er lekkert med sånne tredetaljer innvendig på en daycruiser. jeg vurderte å legge teak nedi min etterhvert og muligens en tank nede i midten. entusiasmen er der, hadde døgnet bare hadd 50 timer... har bygd den opp fra skroget og trekt opp alle setene. Ja det er en amerikansk båt, det er et glastron skrog som er videresolgt til en engelsk rally og båtrace figur med navn roger clark. familien hans har enda et racingfirma der borte men båtdelen har de lagt ned. har hadd båten i 2 år før jeg fant historien bak den. siden det er en amerikansk racerbåtprodusent som har laget skroget er det jo egentlig en skam å sette en japse på den... etter pearl harbour yamahaen henger i kjelleren nå, men tenkte hente meg en liten 13-14 fots båt å henge japsen på bare for å herje litt med. greit å ha en man bare kan kjøre rett på land... den maler jo som en pusekatt den gutten der, skal ut på tirsdag å gjøre siste touch på rekkesekseren, er spent på om det blir sprut i den. den gikk fint når den ble tatt i land så etter overhaling er det forhåpentligvis litt bedre sprut. har alt av slitedeler, pakninger, tetninger, ringer, overhalingssett til forgassere, vannpumpe kit og mye annet snacks liggende i laboratoriet. det klør i fingrene etter å få startet kirurgien. undres litt på om jeg skal sette inn de 10/10 reedsa, hadde håpa droll kunne gi svar. det skal ikke så mye til for å trå feil her... har sett en av de her sjæres etter 20 liter bensin grunnet en avglemt shimsing av veiva. det var det som var hovedteorien i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Det var litt fleip det med den Yamahaen, har hatt noen og det er vel noe av det beste Er heftigere med en Mercury, utseendet betyr en del og 60-70 tallsmotorene er uslåelige synes jeg. Tenkte at det var et Glastron skrog, den har vel gode sjøegenskaper? Det kan jeg ikke si om min 18 foter, den er vel heller klein. Skibsplasten er amerikansk inspirert i linjene, Skibsrud var i USA i ung alder, kom hjem og bygget en serie båter fra 11-18 fot, som i følge ham selv var inspirert av båtene derfra. Har ikke mye peiling på trimming av motorer, men har skrudd litt. Ville helst sett at den nye 115 hk var original, men det er den ikke, men den fungerer veldig bra og ifølge han som har bygd den så er den optimal med hensyn til det som er gjort, håper han vil se på denn tråden og komme med noen synspunkter på trimming, virker som han har peiling. Du må legge ut noen bilder av din motor Høres ut som om du kan mye om overhaling og trimming Redigert 17.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 det er jo mulig at det er bedre kvalitet på delene han har brukt enn det som sitter i originalt om han har uoriginale reeds, men med tanke på at fra ny stand skal de kunne gå jorda rundt et par ganger er det jo snakk om slitesterke greier. ang yamaha kan man si hva man vil om driftssikkerhet og sånt, men det er en grunn til at folk kjører tyske biler... mercury er litt som mercedes, de oppfant alle de tingene vi setter pris på i biler, så hvorfor kjøpe en billig kopi når du kan kjøre orginalen? man må jo sette pris på historien bak det man har. jeg skal legge ut noen bilder, den blokka jeg styrer med nå er en mariner blokk, det som var planen var å lakke blokka og bygge en 1500xs lookalike. har alt annet i både sort og grått. men jeg har innsett at det blir et vinterprosjekt, så jeg bygger bare opp marineren som den er foreløpig. eneste jeg er usikker på nå er formen på sylindrene, skal ta meg god tid til å måle alle veier inne i sylinderene for å se om de har blitt noe deformert. den er ikke gådd så mange timer så den skal være god, men om jeg finner store avvik sender jeg den til spesialistene for litt maskinarbeid. det koster litt å bytte foringer om jeg sjærer den skikkelig. Høres ut som om du kan mye om overhaling og trimming Nei det er ikke store peilingen jeg har, det lille jeg kan har jeg lært gjennom prøving og feiling, er man over gjennomsnittlig intressert bruker man penger på motorer og lærer på den harde måten. det er en hobby, selv om den koster litt. men man kan jo si at etter å ha skrudd litt på disse her blir det plutselig ikke store affæren og renovere en tresylindret sak. Men jeg må jo kreditere droll og andre folk som faktisk har peiling for kunnskaper som gjør det mulig å renovere disse greiene. Nå er det bare en ting jeg plages med, jeg har mistet kameraet jeg tok bilder av koblingene til CDI tenningen, har løsnet et par ledninger... det er ikke mulig at den motoren din er en som har CDI tenning og at du kan ta et bilde av kablingen på plata? jeg finner alltids ut av det, men det hadde spart meg for litt forskning. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Han jeg kjøpte motoren av sier at han vet om et 1500xs deksel,han vet godt hva dette er..., så han hadde mast lenge på å få tak i det dekselet, men forgjeves det var IKKE tilsalgs Blir moro å se noen bilder etterhvert, har en motor/prosjekt tilsalgs på markedet her på BP, men den er 115 på veiva og med fordeler (nostalgi) Jakter en strøken cowling uten noen bulker for å lage min om til 1250 ss 68 mod. Mariner kan bli Mercury! Droll er et unikum...er sikker på at han har et 1500xs deksel under dyna, eller i allefall under puta Redigert 17.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 jeg har også samme motoren med CDI tenning. men skal rive den. trenger midtstykke, undervannshus, trim og deksler for å få en svart motor. deler skader ikke å ha. tror kansje jeg skal bruke veiva fra den (anskaffet hos droll) på den her, den er vell den eneste jeg stoler på. har fått målt den opp og balansert på verksted. takker for hjelpen med bildet, men Det jeg mangler er koblingen på de kablene som går ut fra brettet til stator og annet. er skruene mellom de to boksene og et par til. mulig at du har samme system på din? kan tenke meg at han ikke ville kvitte seg med det ja... har sjønt at de er temmelig sjeldne nå. så den på nett og tenkte at den looken ville jeg ha. undres på om de opererte med forsjellige utvekslinger på girhusene mellom modellene... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Jakter en strøken cowling uten noen bulker for å lage min om til 1250 ss 68 mod. Vet om et Merc1250BP deksel.... dog IKKE på denne siden av Atlanteren . Er til en motor med stacks... Mariner kan bli Mercury! Mariner ER Mercury hvis en setter på Mercury deksler.... Mariner dekslene har en litt annen design . er sikker på at han har et 1500xs deksel under dyna, eller i allefall under puta Ikke i nærheten av senga... men JA jeg har et liggende til et 1500XS prosjekt .... Droll er et unikum Eller på Norsk "get a life" Har følgende... Kort stamme til R6 Komplett sett med deksler ( dog ikke alt kom som XS ifra fabrikk .. ) Et spesielt XS undervannhus ( kort stamme + vanninntak på undersiden av huset ). Ei tidsriktig 115 blokk som må portes til XS eller 1500 spec. 1500 reed blokker + forgassere ++ Kommer dog antagelig til å bruke et nyere girhus da de ER bedre ( 99% samme innmat men bedre design ) Intet av dette er til salgs .... undres litt på om jeg skal sette inn de 10/10 reedsa, hadde håpa droll kunne gi svar. det skal ikke så mye til for å trå feil her... har sett en av de her sjæres etter 20 liter bensin grunnet en avglemt shimsing av veiva. det var det som var hovedteorien i alle fall. 10/10 reeds er helt greit det, med gå opp litt på hovedysene i forgasserne ( .080" eller eventuelt .082" ) Noen tips for å unngå skjæring ( motor med modifikasjoner ... )... Sjekk alle tynne olje slager + enveis ventiler på disse. Bruk minimum 95 okt bensin med 2% TCW-3 godkjent olje. Sett inn større hoved dyser( .080" eller eventuelt .082" ) Juster fortenning til max 18 grader ( ADI ). NY vannpumpe. Riktig propell til båt/motor kombinasjonen ( WOT 5800 med lett lastet båt ) Riktig shimmset veiv, gjerne litt på den romme siden av spesifikasjonene . undres på om de opererte med forskjellige utvekslinger på girhusene mellom modellene...Alle "moderne" R6 motorene har 2:1 utveksling, eneste unntak er tidlige 70 talls 115 ( 70 > 71 )Er girhuset ifra en R4 er det en litt annen utveksling ( 2.31:1 ), men det kan kompenseres med en annen propell . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
classic fiberglass Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Vet om et Merc1250BP deksel.... dog IKKE på denne siden av Atlanteren . Det høres intr. ut! KJØPER Eller på Norsk "get a life" Vel det er et godt liv Intet av dette er til salgs .... skjønner .. det er vel innelåst Redigert 17.Juli.2011 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Har følgende...Kort stamme til R6 Komplett sett med deksler ( dog ikke alt kom som XS ifra fabrikk .. ) Et spesielt XS undervannhus ( kort stamme + vanninntak på undersiden av huset ). Ei tidsriktig 115 blokk som må portes til XS eller 1500 spec. 1500 reed blokker + forgassere ++ der har du pakken... bare å sette i gang :) det eneste reelle arbeidet der er jo litt porting. jeg kan jo nevne at jeg har en R6 blokk liggende fra en nyere 90 som er strøken fra maskinverksted med kvitteringer om noen skulle finne på å lese her og trenge det. skal knabbe veiva fra den. Den motoren ble plutselig helt uintressant når jeg kom over marineren. jeg plages litt med leveranse av monteringsfett, men tenker å bruke en blanding av vaselin og olje, det blir et smeltepunkt på rundt 50 grader, da skal det forsvinne relativt fort, og det forbrennes i kammeret. skulle enda gjerne hadd et bilde av en ferdig tenningsplate, skal ut å sette sammen nå, så blir vell å trenge det i morgen til å sette på det elektriske :) Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 da var veiv stablet, blokk målt og honet, og reeds er kontrollert. nå er reeds 4.11mm stop åpning og ligger fint intill så målebladet kom ingen veier under. veiva er så strøken at den skinner. blokka hadde et min-max avvik fra standard borring på 0.02 mm i sylinder nummer 3, ellers var det under 0.01 mm. etter som max slitasje før borring er 0.08mm er jeg good to go og vel så det. samtlige sylindre var rundt 0.005mm koniske, men det skulle være greit. jeg må si det er et vanvittig arbeid å slipe rein alle pakningsflater og renske opp i eksosen på disse her, og honing... det er seks av alt og lange flater. Forgassere er også overhalt, så ting begynner å skape seg. av stempel byttet jeg to som hadde påbegynnende nedsmelting. Fikk meg en liten overraskelse når jeg hadde stablet hele veiva og en kamerat pekte på ei rulle som lå på bordet... måtte rive og bygge på nytt flaks! så får man se om ikke morgendagen bringer ferdig montert motor. hvis denne sjærer seg etter 20 liter bensin skal jeg elegant løsne boltene og vippe hele driten over bord. Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Nå er motoren fyrt i gang og den brølte! nu blei tråden spora litt av til en prosjekttråd men det for så være. dette er gode greier, alt er standard utenom 10/10 reeds. legger inn noen bilder: et skikkelig hjemmesnekra patent jeg fant i en motor, drivaksling og krumtapp snekret sammen på aller beste måte. fikk meg en overasskelse etter uforsiktig lagring. va kommet et par dråper vann inn i forgasser 1. litt detonasjon og diverse, nye stempel på plass. montasje av veiv i blokk ferdig. klar for testkjøring. og den brølte og va sint på miljøet. skal legge ut video på test tur. da va jobben gjort! Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Gleder meg til å høre dyret lykke til videre! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
spirit185 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) blei bra, alt er innenfor mikrometeren i spesifikasjonene i klokeboken. i morgen skal den på båt.:) men for en jobb det var. 4 dager med intensiv skruing til 3 på natta for å få alt strøkent. motoren er bygd opp fra grunnen av og alt skinner. fikk hona sylinderne strøken. alle pakninger, fjærer, ringer, tetninger, membraner, nåler, slanger, klemmer, lager, stempler, koblinger og filter er byttet. rikelig med tetning mellom veivhusdekslet og blokka og locktite på bolter til kjøling og eksos. undervannshuset som er på er nesten ubrukt og vannpumpa, bensinpumpe og forgassere er overhalt. men jeg glemte selvfølgelig å sjekke restrictorene i blokka. får bare håpe de er som de skal være. den bakket meget pent nå selv om den var full av olje. Får håpe det er samme historien i morgen når den er på vannet. by the way brukte jeg ingen av de 2 krumtappene på bildet i forrige post, det er ingen grader på den som står i. Redigert 21.Juli.2011 av spirit185 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 damn... satt motoren på båt og oppdaget at de to potetene som hadde ansvaret for å montere motoren ikke hadde vært helt edru og stressa med å komme seg på en gammefest, noe som resulterte i manglende tetting rundt boltene. så etter å ha heisa ned båten og oppdage at den er søkk lekk ble jeg lei. fikk meg en liten prøvetur, men trimmen var stilt for høyt så den dro luft. har ikke fått på plass fjernstyringen av trimmen enda. propellen er også alt for liten så den spinner bare. i dag tar jeg pause. kansje ny propell og tett båt i morgen. skal se om ikke jeg tar med en lite 2.5 hesters reserveløsning og. men fy hvor den brøler... fantastisk... ingen med god hørsel nærmer seg den her frivillig :D noen innspill på propellvalg? Skroget veier 750kg og er v formet. båten er 18.5 fot Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.