Jump to content

hvordan justerer jeg gearene på en påhenger?

O.Olsen

Recommended Posts

Har endelig fått motoren på båten, men når jeg gearer, så virker det som om gearet fortsatt går rundt andre veien....om dere skjønner.

Har slikt lås på kontrollspaken som må klemmes inn før jeg setter i revers, men likavell hører man en slik "surre/skrape" lyd, å må vente litt før jeg tør legge inn revers....samme problemet er forover.

Kan det ha noe med justeringen av flexikontrollen og vaierne som går inn i motoren?

Trodde det bare var å sette kontrollboksen i fri, å det samme med motoren for så å sette på kablene.....

Er ikke clutch på påhenger, som du sikkert vet, så ikke vær "for forsiktig" når du skal inn og ut av gir. Såfremst turtallet er lavt skal du gire bestemt, men ikke brutalt. Det er ikke heldig å "telle tenner".

Koble fra girspaken, se om du har samme symptom hvis du veksler gir for hånd på selve motoren.

Hvis du ikke har problemet da, må du se litt på hvordan det er med å justere litt til eller fra.

Skal prøve å "tyne" ned turtallet enda mere...... Tror kansje det kan være litt i høyeste laget.

Skal vel være en skrue på hjulet der det skal gå å justere litt uten å måtte begynne på forgasseren??

Det kan hende det hjelper med en vaierjustering men det kan også hende at clutchdoggen er slitt, siden motoren er såpass gammel(og brukt går jeg ut ifra). Siden det er helt likt begge veier så er det enten du som er for treig i giringene dine, eller slitt dogg.