JohnC Startet 14.Juli.2011 Del på Facebook Startet 14.Juli.2011 Hei båtfolk! Jeg har kjøpt medisin mot akutt 3 fotssyke og er for øyeblikket kurert. Båten jeg har fått meg er en Summerdream 28 og i denne er det en del tekniske utfordringer å hanskes med. Alt av utstyr ombord (radar, ekkolodd, belysning, kjøleskap etc etc) er 12 volt, men startmotor til en gammel Daimler Benz er 24v. Det er her morroa starter. I dag er det to stk 110ah batterier som er parallellkoblet og til disse er det regulatorer i bøtter og spann både her og der ombord. Disse to batteriene fungerer både som startbatteri og forbruk. Ingen gunstig løsning i mine øyne og jeg vil raskest mulig få på plass en forbruksbank. Hvordan kan man da best komme ut av det med tanke på lading? Vil det være best å investere i ny 12v startmotor eller finnes det muligheter for å lade 24v batteribank OG 12v batteribank noenlunde effektivt under gange? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Hei. Eg har, rettnok for lenge siden, sett ein batteriomkobler av fabrikatet Bosch, som var laga for å bruka 12 volt anlegg med 24 volt starter. Denne blei tilkobla 2 stk 12 volt batteri og ein starter 24 volt, og styrestrøm i følge skjema. Dette virka då slik at heile anlegget vart 12 volt, unntatt akkurat starteren, og om eg minnest rett, vart dynamoen kobla til det eine batteriet og fekk lada dette sjølv om startaren gjekk. Eit alternativ er selvfølgelig, som du skriv, ein starter for 12 volt. Denne treng i so fall nokre tjukke slampar av noko kabel til batteria. Eit anna alternativ er å skilla startbatteri ut, fullt og heilt, og hengja på ein 24 volt dynamo til dette bruk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 hvis de 2 batterier er koplet i serie, kan du enkelt kople en 24 volts dynamo på.. og ta ut 12 volt på det ene batteri.. men tømmer du det ene batteri har du ikke startstrøm.. jeg hadde gått for ett estra batteri paralellkoplet over det ene startbatteri, med en bryter på så du kan kople det ifra når du ligger uten lading Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 hvis de 2 batterier er koplet i serie, kan du enkelt kople en 24 volts dynamo på.. og ta ut 12 volt på det ene batteri.. Dette er en særdeles dårlig løsning, da du vil overlade det batteriet som ikke blir belastet med forbruk, og det andre batteriet vil få for liten lading. Man skal ALDRI bare belaste det ene av flere seriekoblede batterier. Separate banker til start og forbruk er det beste, og så må du vurdere om du skal ha 2 dynamoer, eller en omformer/regulator som sørger for riktig lading til begge bankene. Jorg kommer sikkert med noen forslag hvis han ikke har ferie ... Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Kan du ha to dynamoer, en til 12v, og en til 24v. Da har du separert alt som har med start og forbruk og gjøre for all fremtid. Det og serie kople to batterier, for deretter å ta 12v i fra den det enbatteriet er en dårlig løsning. Du tapper da ned halve batteri banken, når ladeingen da starter, har du et batteri som er tilnæmet fult og et som det er tatt av. Du vil da slite med å få toppladet det batteriet som er tappet av. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Det å seriekobla to batteri, for so å ta eit "midtuttak" for 12 volt, gjer at eit av batteria vert ødelagt av for lite lading, mens det andre vert ødelagt av for mykje lading. Dette releet som eg nemnde, er laga spesielt til dette bruket, og seriekobler batteria mens startaren går, og so, når starteren blir avslått, blir batteria paralellkobla. Eg syns å huska at nokon av dei mindre Mercedes lastebilane brukte denne løsningen tidlig på 70- tallet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det er slik eg har det i min båt. Lading og motorer går på 24 volt. Eg monterte inn omformere fra 24 til 13.8 volt til å forsyne forbruk og satte inn 2 stk batt velgere. En for 24 volt og en som eg kan slå av 12 volt med. Dette fungerer heilt ok etter et par år test.Eg har 40 amp på omformerene. Det er vel skjelden ein kommer opp i slike amp tenker eg. Diselvarmer (Eber D5) er og 12 volt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
JohnC Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Takk for alle tilbakemeldinger. Det ser ut til at jeg må modifsere strømanlegget som er ombord i dag. Dynamoen jeg har er 14v og 38Ah og likestrøm. Etter denne er det koblet opp regulator som gjør om til vekselstrøm, men da bare med rett over 12V ladespenning. Så planen blir som følger: Ny startmotor 12v Ny dynamo min 70Ah Utfordringen blir nok dynamoen. På denne motoren så drives vannpumpen til motor av dynamo og det spørs om jeg får tak i dynamo med muligheter for å koble opp drivaksling til pumpe eller om jeg må få dette laget. Det viktigste blir å kutte ut 24V ombord og ha alt på 12V og det burde være overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Har du vurdert å ha to separate kretser ombord? En på 12V for forbrukerne og en på 24V for start. På denne måten vil du også få automatisk skille mellom forbruk og startbatterier. Det vil kreve at du har to dynamoer, en 12V og en 24V. Jeg har et slikt opplegg på gamlebåten. Den har riktignok to motorer, styrbord er 24V og lader startkretsen og babord er 12V og lader forbrukskretsen. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
JohnC Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Heisann. Vurderer nå å kjøre to kretser ja. Må bare få kartlagt hvor overkommelig det blir å få plass til brakkert og ny dynamo. Eneste som er sikkert er at dynamoen som er montert i dag ikke har nødvendig kapasitet til mitt bruk. JEg har hørt vage rykter om at denne motoren faktisk er avhengig av 24v starter og det kan virker som jeg ikke slipper unna denne. Så er det god nok plass til ny dynamo kjører jeg med to kretser slik du skisserer i posten din..dog med en motor mindre ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.