kintii Startet 14.Juli.2011 Del på Facebook Startet 14.Juli.2011 Hei Jeg har nå fått ut og prøvd båten jeg nettopp kjøpte, en 15" with dromedille med en 2002 yamaha 30 hk tresylindret to takter. Denne båten ligger jo som sikkert mange vet lavt i vannet bak i utgangspunktet og når jeg kjører og skal slakke av så kommer det naturligvis hekkbølger som slår tilbake mot akterspeilet. Det jeg lurer på er om det gjør noe at denne treffer på eksoshullene bak på motor, de som sitter øverts på stammen? Her kommer vel både eksos og litt vann ut. Jeg slakker rolig av, så vannet kommer ikke over dekselelkanten til motoren. Forøvrig så hopper båten på blikkstille vann når jeg er alene i båten, men ikke når jeg har en person forann, da går den fint. Jeg har lest at dette kan være pga feil tilt på motor? Motoren kan tiltes ett hakk til inn mot akterspeilet så jeg kan kanskje prøve dette først. kavitasjonsplate ligger ca 5 cm under båtens bunn, så om jeg tilter ett hakk til ned, så burde dette hjelpe med å holde fronten litt til ned? Båten går forøvrig 33 knop når jeg er alene i båten. Batteri er montert helt bak i båten og det samme gjelder bensinen (22 liter/22 kg) Om ikke det hjelper så burde jeg kanskje prøve å kjøre med bensinkanna midt i båten hvor det er støpt en tett tofte. Det er ikke vann i dobbelbunn, det finnes heller ingen skum i dobbelbunn. Forrige eier har montert lensepumpe i dobbelbunnen så her blir alt vann sugd ut om det skulle kommer mye vann. Jeg har også en lensepumpe som skal ta vannet før det evt når dobbelbunnen. Denne ligger bak under bensintanken. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Nei, det spiller ingen rolle og overhodet ikke så lenge motoren går. Da kan det ikke komme vann inn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
kintii Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Nei, det spiller ingen rolle og overhodet ikke så lenge motoren går. Da kan det ikke komme vann inn. Flott Jeg skulle jo tro det var nok trykk fra eksosen til at vannet ikke skal komme seg inn, vil jo ta vare på motoren, så det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Du sier at kavitajonsplata ligger 5 cm under kjølen, dette tyder på at motoren stor for lavt, da denne helst skal stå i samme høyde som kjølen. Hoppinga er typisk for dromedillene, men du kan jo prøve og tilte motoren inn et hakk. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Du sier at kavitajonsplata ligger 5 cm under kjølen, dette tyder på at motoren stor for lavt, da denne helst skal stå i samme høyde som kjølen. Hoppinga er typisk for dromedillene, men du kan jo prøve og tilte motoren inn et hakk. Jo, det er godt mulig motor skulle stått litt høyere. Men dette er umulig uten å gjøre inngrep i skroget da jeg har styrekonsoll og denne sylinderen på styringa da tar i om jeg setter den høyere. Jeg har nå lest at 5 cm under skrog er akkurat på grensen. Jeg hadde en 10" dromedille i komfirmasjonsalder og denne hoppet også Jeg får i allefall prøve å se om det hjelper å tilte den inn det siste hakket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.