Jump to content

Buster, vann i bensinen?

Jaco

Recommended Posts

Lagret min Buster med firtakt motor i vinter med kvart bensintank.. Lå ute til november. Ble så lagret innendørs. På første tur i år, da jeg skulle ta båten på plan, fikk jeg alarm i kontrollboksen uten at noen lys ble aktivert i kontrollboksen. Kjørte på tomgang til land igjen. I følge instr boken tyder dette på vann i vann utskilleren. Jeg tømte den som er under motorlokket og åpnet og tappet ut det som var i filteret som er festet i motorbrønnen. Startet så opp igjen og alt virket fint på tomgang.

Trodde problemet var løst, men den gang ei.. På neste tur skjedde akkurat det samme. Da jeg skulle ta båten i plan kom samme alarmen. Snudde og kjørte på tomgang til land igjen. Motoren begynte å fuske rett før kaien og stanset idet vi la til.

Antar at tanken må inneholde en viss mengde kondensvann og at den bør tømmes?? Noen som vet om det bare er å tømme tanken og vann utskilleren og kjøre videre, eller må dette gjøres av merke forhandler, filtre byttes og motor gjennomgåes? Kan motor være skadet eller kutter den før skaden oppstår?? Er vel sånn ca en måned ventetid på verksted nå..

Normalt sett betyr vann i bensinen følgende:

-tøm tanken, skyll rent med en halvliter bensin. Fyll opp og sleng oppi litt kondensfjerner.

-bytt bensinfiltre

-demonter forgasser og rengjør

At motoren oppfører seg slik du beskriver kommer antagelig av at det er kommet vann i forgasseren. Har vært borti akkurat samme problemet selv for et par år siden. Meget lett å fikse.

Alltid lagre enten full eller tom tank (tom tank skylles før første fylling sesongen etterpå). Alt annet er å be om det problemet du har nå.

I alle fall gjelder dette 2-taktsmotorer, som er alt jeg har erfaring med. Men har da skjønt at det samme gjelder for nyere motorer også.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...