Jump to content

Dieselpriser i Sverige og Danmark?

Xlnt

Recommended Posts

Det er noen nye regler i sverige for innblanding av biodiesel. I fjor fikk jeg beskjed om at svenske båter kun kan fylle maine diesel og denne har stor innblanding av biodiesel, tror det er 30%. Det var på slutten av sesongen og jeg hadde ikke lyst til å ha dette i tanken over vinteren så jeg fikk lov til å fylle vanlig diesel fordi båten var norsk. Tror den kostet et par kroner mer.

• 2 uker senere...

Kona skulle ha seg en softis i Sæby, og måtte betale noen kroner ekstra fordi vi hadde utenlandsk kort. Vi hadde ikke fått vekslet enda. Jeg tror jeg skal opprette dansk konto hvis jeg skal ferdes mye i Danmark. Opprette konto er vel gratis.

Damen med softisen forklarte at det går fakturaer mellom de forskjellige institusjonene innen kortverdenen. På den måten kan det ta to måneder før pengene triller inn på kontoen for solgt softis. I Sverige har vi ikke dette forholdet, derfor ble vi tatt på sengen. "I er jo i Danmark nuhhh", sa damen i kiosken og himlet med øynene.

Rar men ganske vanlig praksis i utlandet. Ta ut i minibank og bruk kontanter der du kan, er min anbefaling

Jeg tok ut i minibank for alle andre kjøp, men pumpa på brygga var en kortpumpe.

På en annen side, så var vel de prosentene en pølse i slaktetida :-)

Hei

Som nevnt i første innlegg fylte jeg på knipla til ca 14.10 SEK grønn diesel for ca 2 uker siden. Nå er vi på vei nordover igjen og hadde planer om å gå innom knipla igjen for å fylle etter en tur til Danmark. Men i dag kom jeg litt feil inn fra havet og kom inn ved en øy som heter Rørø, der var det ubetjent kortautomat som solgte grønn diesel til 12.50 SEK. Følte at jeg har blitt litt snytt på knipla og kommer nok heller til å stikke innom Rørø heretter. Dette er bare et steinkast unna. :flag_sw: Det var ikke noe skilt noe sted med priser og prisen dukket ikke opp på pumpa før jeg startet fyllingen.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 2 uker senere...

i dag kom jeg litt feil inn fra havet og kom inn ved en øy som heter Rørø, der var det ubetjent kortautomat som solgte grønn diesel til 12.50 SEK. Følte at jeg har blitt litt snytt på knipla

-Xlnt

Søren..!! Var på Rørø, hadde lest om Knipla og kjørte dit (10 min) for å fylle... :headbang:

Men du med Rørø - og du med Hals - hvorfor ikke legge dette inn på Drivstoffbørsen :confused:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Å kjøre på fyringsolje er fullt mulig, men da bør man også tilføye nødvendigheten av å tilsette smøring gjerne to-takts olje. Greit å nevne det før folk ødelegger motorene sine. En annen vesentlig ting er at motoren vil bli tungstartet og om ikke umulig å starte uten startgass når den er blitt varm.

Tror du blander kortene med parafin.. parafinen er tørr som jet fuel og trenger ekstra smøring hvis en skal bruke den på båtmotoren + at en taper opptil 20% effekt.

Fyringsolja er lik som farget diesel.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Men du med Rørø - og du med Hals - hvorfor ikke legge dette inn på Drivstoffbørsen

Klart jeg kan, trodde "Drivstoffbørsen " var for Norge siden denne tråden var startet.

Diesel prisen I Juelsminde er i dag 11,29 danske

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 9 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...