Jump to content

40hk evinrude, ca 1991. Hvordan finne type når skiltet mangler?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Har kjøpt en evinrude 40 hk rundt 1991 mod, men trenger litt hjelp med å fine typebetegnelsen finner et nr som er stemplet inn i frostpluggen, det har G2551180 men finner ikkje ut noe når eg googler dette, skiltet som en gang har vært på stammen er borte. er det noen andre plasser det finnes nr??

Trenger noe deler til tilten, det er en manuell til sylinder på denne, har ikkje sett noen andre evinrude / Johnson motorer som har det!

Olaf

O Erland

med båtførerbevis

På Evinrude motorer skal det sitte en plate eller et klistremerke på festebrakketen med serienummer og modellnummer, noen har også et rundt metallskilt på størrelse med en femmer på festebrakketen, hvor serienummeret skal stå.

Det skal også være en sølvfarget frostplugg på toppen av motoren hvor det skal stå et serienummer, men den kan være byttet, og da har den ingen verdi overhode.

Nummeret på den frostpluggen du har sjekket ser ut som det bare er et delenummer ( ut i fra at det starter på G, ikke på E, og at det ikke kommer opp noe i søk på det serienummer hos BRP), og ikke et serienummer, så den kan nok ikke brukes, men det er ofte et nummer stemplet i blokka, dette er ikke serienummeret på motoren, men selve delenummer på blokka, og kan ofte brukes til å finne ut hvilken modell det er snakk om.

Du finner Evinrude brosjyren for 1991 her , du kan se om du finner ut noe av den?

Modellnummer ser gjerne slik ut : E40FAIEI, hvorpå E er Evinrude, 40 er hester, FA er Four Stroke, I er Fitch, og EI er 1991 (bare et eksempel).

Serienummeret for en Evinrude motor begynner på "E" etterfulgt av 8-12 tall.

Redigert av adeneo (see edit history)

Her kommer det noen bilder av tiltsylinderen.

bilde 1

bilde0644.jpg

bilde 2

bilde0645.jpg

bilde 3

Under viser hendelen som brukes ifm tilten, men det mangler noe stag å sånn bak. se neste bilde

bilde0646.jpg

bilde 4

Her er baksiden på hendelen, den kula som er der skal i forbindelse med noe, men hvor?

Kan det være at det mangeler noe på bilde 2? det virker som den lille blanke tappen som stikker opp er knekt.

bilde0648.jpg

O Erland

med båtførerbevis

På Evinrude motorer skal det sitte en plate eller et klistremerke på festebrakketen med serienummer og modellnummer, noen har også et rundt metallskilt på størrelse med en femmer på festebrakketen, hvor serienummeret skal stå.

Hva kan grunnen være til at noen fjerner dette skiltet før motoren selges mon tro??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Johnson/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/Produktions%C3%A5rslista/EvinrudeJohnson19801998/tabid/498/Default.aspx

Her kan du søke

Jeg forsøkte meg frem men fant ikke stort.

Når jeg søkte ( hos boats.net) på de delenummerene du har tatt bilder av finner jeg ut at de går til Johnson/Evinrude 40-50hk i årsklassen 1985-1992, på en del av dem.

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...