Jump to content

Nybegynner har skaffet båtplass, og trenger råd til båtkjøp


Jche

Recommended Posts

Da har jeg klart det som jeg trodde var umulig her i Søgne. Jeg har fått meg båtplass til 3000kr pr år, noe som må sies å være rimelig. Før vi flyttet hit for et år siden, var båt nærmest et fremmedord, men det går ikke an å bo på sørlandet uten at båtinteressen kommer snikende. Planen var egentlig å stå på venteliste, men når det var en plass ledig så var det ikke noe å lure på. Båtførerbevis tar vi snarest begge to, og vi har med oss en pjokk på 1 år.

 

Så vi trenger noen tips og råd til kjøp av vår første båt. Vi liker absolutt best snekke og sjark, med innenbords dieselmotor. Jeg liker det helt enkelt, og det trenger ikke å gå fort. Syns trebåter har mest sjarm, men plastbåt kan også funke fint. Prisklassen vår er lav foreløpig, det vil si under 20 tusen. Helt åpen båt er ikke så greit, vi vil ha mulighet til å gå under tak med pjokken hvis han blir trøtt og lei. Båten vil bli brukt i skjærgården for det meste, og ikke langt ut på det åpne hav. Det tekniske og sikkerhetsmessige har mye mer å si enn det estetiske for vår del, så det trenger ikke å være strøkent akkurat.

 

 

Har søkt på lignende tråder her inne, men de fleste førstegangskjøpere synes å ha bedre råd enn oss, så derfor oppretter jeg denne tråden i håp om å få litt inspirasjon, tips og råd om hvordan jeg bør gå fram. Ser for meg det blir båtkjøp i løpet av høsten 2011-våren 2012.

Link to post
Share on other sites

Grattis med båtplass. :-)

 

Det er en egen sjarm med tresnekker. (Hvis du har et hav av tid til vedlikehold og vårpuss.)

På det budsjettet ville jeg nok ha gått for en gammel plastsnekke.

F.eks. en Sjømann eller lignende fra 70'tallet.

Du kan få mye bra for 20 lapper hvis alder ikke er et problem, og du holder deg mellom 20-26 fot.

Sjekk at motor starter noenlunde lett, og at den går jevnt. (Er som oftest saktegående evighetsmaskiner som sitter i disse.)

 

PS.

Tresnekker som er strøkne og klare til bruk er i en annen prisklasse.

Uansett hva som står i annonsen. :-)

Strøken tresnekke til 20.000,- = oppussingsobjekt i 90% av tilfellene.

Men du kan jo være heldig.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått lånt noe som kan korte ned ventetida. En Rana 14 med en eldre Evinrude 6hk. Det er ikke stort, men det er ihvertfall en båt :)

 

Kommer nok til å få et lite problem med vann i båten når den ligger ubrukt, da det regner altfor mye denne sommeren. Presenning er vel ikke så lett, da den fort fylles med vann. Har tenkt litt på en liten lensepumpe koblet til et lite batteri, hadde dette vært en ide? Motoren har faktisk strømuttak, men regner med det ikke er regulert, så da er det vel vanskelig å få lading herfra. Er batteriet lite nok, er det ikke noe stort problem å ta det med hjem for lading av og til.

 

Ideer her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år hatt en 12 voltspumpe og et eget batteri. Først brukte jeg et motorsykkelbatteri, men det siste året har jeg brukt et bilbatteri som jeg kjøpte for en hundrelapp fra en opphugger. Etter en hel "sommer" (i nordnorge) og vinteren uten lading hadde jeg 12.5 volt på batteriet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du må få kjøpt deg en lensepumpe. En slik som anbefalt (med innebygget nivåvakt). De er litt dyre men er verdt hver eneste krone!!! Så kjøper du bare et batteri ved siden av det du har som du kobler det til. Jeg ville gått for en plastbåt. Det går alt for mye tid med til puss på trebåtene og du har en 1-åring som krever mer og mer etter hvert!

 

Det jeg kanskje ville tenkt litt på er å kjøpe utstyr som du kan bruke videre på neste båt. Altså hvis du tror du vil ha en slik lensepumpe på båten du skal kjøpe, så kjøper du den. Det samme gjelder f.eks. størrelse på batteri osv.

 

Har forresten selv nettopp flyttet til Søgne og fått oss båtplass/båt. Får du en båt dere vil natte over i så skrik ut, så kan vi møtes på Kuholmen :cheers: . Kona mi, meg og de 2 døtrene våre på 2 og 6 har virkelig begynt å nyte båtlivet nå (håper bare på godvær i helga)! Hvor har du båtplass forresten?

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Ja spørs om jeg må skaffe meg det. Kjøpte meg en bølgepumpe brukt på finn.no, men det fungerer dårlig. Tror det er for lite bølger, det er jo tross alt en elv.

 

Du har det ja, moro :) Vi får se hva slags båt det blir, kona sliter med å skaffe seg jobb så det kan nok ta litt tid. Vi har båtplass i Lundeelva forresten :)

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en plast snekke, ikke tre, det blir for mye arbeid.

Da får du ikke tid til å nyte sjøen.

Se etter noe som ikke trenger oppussing før bruk.

Finn en som er klar for bruk, da kan du få testet den og starte med å kose dere på sjøen med en gang.

Det blir alltid nok vedlikehold etterhvert. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med båtjakten?

 

Hvis du ikke allerede har bestemt deg ville jeg ikke anbefalt trebåt. Dette er veldig mye jobb. Du må virkelig vite hva du går til ellers blir du nok fort lei hele båten.

 

20000 for du ikke så mye båt for. Dette er prisen til en litt eldre 15 foter med fungerende 20 hesters påhengs... Vil du ha "mer" båt er jeg redd for at du får bare rusk og rask til denne prisen.

 

Kan du tenke deg å strekke deg opp mot 50000? Her er det realistisk å få en eldre men fungerende plastsnekke.

 

Dette kan evt. være en grei båt. Litt lite bilder men overhalt motor og ferskvannskjølt lyder bra.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...