arkmarin Startet 14.Juli.2011 Del på Facebook Startet 14.Juli.2011 Vil Farsund igjen kåres til årets gjestehavn? Ingen havneleie, gratis strøm og internett. Veldig mange gjesteplasser, slik at du trenger aldri å snu fordi det er fullt der. Der har utvidet med 180 m gjestebrygger før denne sesongen. Jeg syns det er den beste havna for oss båtfolk, samt at Farsund er en sjarmerende liten by. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Oteren Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Årets gjestehavn — igjen Farsund fikk igjen flest stemmer fra båtfolket og er nok en gang kåret til årets gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Det store nettstedet for langtur seilere, noonsite.com, har fått med seg nyheten og at alt er GRATIS ! Ikke nok med det. Farsund kommune v/Havnevesenet har i tillegg også sørget for mange gode og rimelige båtplasser for byens innbyggere og regionen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Farsund har tydligvis skjønt dette med turisme, for at østlændinger skal dra den "lange" veien hel til Farsund må de kunne tilby noe spesiellt. Og det klarer de. I sommer var jeg kun innom for å fylle noe diesel men det var mye trafikk inn og ut av Farsund. Mange hytteeiere eller leiere tar også en handletur inn til Farsund. Gratulerer med kåringen, dette kommer lokalnæringen tilgode mer enn avgiftene for å ligge i havnen! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Måtte bare flere kommuner komme etter og følge Farsunds eksempel. Trenger nødvendigvis ikke være gratis, men service er det mange som ikke vet hva er. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Trenger nødvendigvis ikke være gratis, men service er det mange som ikke vet hva er. Grimstad har skjønt det. Det er den aller beste gjestehavnen jeg har besøkt i Norge. (Jeg har ikke vært i Farsund, så jeg hverken kan eller vil sammenligne disse to) Det er ikke gratis der, men helt ok pris og utmerket service. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Kanskje vi skulle sende kåringen til havnevesenet i Stavanger... Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Farsund er flott, ingen tvil om det. Men helt prinsipielt: Vil vi ha gratis havner? Vil ikke det føre til at færre "gidder" å holde oppe et tilbud om gjestehavn, og at vi alt i alt får et dårligere tilbud? Å drive en skikkelig gjestehavn blir aldri gratis, og å tro noe annet er jo bare naivt. Og vi må jo bare innrømme at vi stort sett oppfører oss som tyske bobilturister - vi har det meste med oss når vi kommer, og handler gjerne bare det mest daglige/nødvendige i havn. Inntektsgrunnlaget vi representerer er tynner enn vi liker å tro, tror nå jeg... Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Ikke enig der, kommer man til en gjestehavn man liker, har internet og fornuftige priser blir man lengre. Man går også på land og benytter butikker, kafeer, resturanter, puber og ellers det stedet kan tilby. Om havnen drives kommunalt kan byen legge til rette for yrende liv fremfor en privatisert marina. Ofte er det nok å la en ungdom få sommerjobb for at det skal kunne drives, gjerne styrt av grønn etat eller noe. Men dette forutsetter at kommunene ønsker at byen skal brukes og gjestene trives. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Eg vil tru både den lokale daglegvarebutikken og vinmonopolet der eg bur har gode dagar når gjestebrygga er full. Båtfolk legg nok igjen større summar enn ein trur, så her bør kommune og næringsliv kjenne si besøkelsestid. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Regina III Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Og vi må jo bare innrømme at vi stort sett oppfører oss som tyske bobilturister - vi har det meste med oss når vi kommer, og handler gjerne bare det mest daglige/nødvendige i havn. Nei, ærlig talt, jeg tror det er de færreste av oss som har med det vi trenger for ferien når vi drar hjemmefra. Det er vel nettopp for å bunkre opp både det ene og andre at vi besøker havner som f.eks. Farsund. Gratulerer, Farsund! Vi elsker havna, er innom på hver tur forbi, og legger helt bevisst mest mulig handel dit. Mens andre steder som blir så populære at havna blir full øker havneavgiftene til besøksmengden blir "sånn passe", (Mandal?) så utvider Farsund kapasiteten med nye flotte brygger. Fortsatt gratis og fortsatt med blide morgenhilsener fra vekter Elin. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Mens andre steder som blir så populære at havna blir full øker havneavgiftene til besøksmengden blir "sånn passe", (Mandal?). Ja, og akkurat sånn fungerer jo et godt marked. Men når noen begynner med subsidiering, som kommunen jo gjør i Farsund, ødelegges denne fine balansen. Det er jo akkurat derfor vi misliker subsidier. Jeg synes nå uansett vi bør holde oss for gode til å skrike etter gratis båthavner, som var vi en gjeng underbetalte FrP'ere. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Key Freak Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Og vi må jo bare innrømme at vi stort sett oppfører oss som tyske bobilturister - vi har det meste med oss når vi kommer, og handler gjerne bare det mest daglige/nødvendige i havn. Snakk for deg selv! Hvis det er noe vi ikke har med oss når vi drar ut så er det mengder av mat og drikke. Satser alltid på å handle underveis. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Ra Balder Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 (redigert) Jojo, det stemmer vel sikkert for mange som ligger mye i gjestehavn, lite i uthavn og er få timer på tur. Andre som planlegger mer uthavn, lengre turer, kort sagt er mer ute på tur, tror jeg tenderer til å bunkre mer av det meste før en tar avgårde. Uansett synes jeg det er en dårlig løsning å subsidiere en gjestehavn for å trekke handlende. Jeg forstår selvsagt at kan være en god følelse å besøke en gratis gjestehavn, og bevares for et triveleg tema rundt leirbålet. Men for meg blir det litt buksepissing, dessverre. Når nabohavna gir opp, blir båtfolket litt fattigere. Redigert 23.Oktober.2011 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Oteren Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvilke konkurrenter er skadelidende for Farsunds suksess? Er det noe problem at det private næringsliv er med på å betale lønnen til den ene vekteren, Elin. Det er rett og slett knallgod reklame for Farsund kommune! Siste utvidelse av gjestehavnen med over 150 meter brygge er genial: nye båtplasser er opparbeidet og solgt, samtidig er brygge + utside av betong bølgebryter, benyttet til gjestehavn. En vinn vinn situasjon og meget god utnytting av nye båtplasser. Noen ganger er jeg rett og slett overrasket over hva folk kan klage over. Hva er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Gratulere Farsund. Jeg tror Farsund har gjort det rette på bakgrunn av beliggenhet. Gi noe ekstra for at båtfolk skal legge seg der. Før så dro de som skulle både øst og vest rett forbi, ivertfall i hovedsak. Båtturister legger ned mye penger! At handelstanden er interisert at havnen er konkuransedykktig slik at folk legger seg der er etter mitt syn fornuftig. Dette gjelder fra lystbåter til store skip. Tenk litt på offshore 1 VM runden i Arendal. Arangørene har mast om penger fra handelstanden i flere år men fikk ikke noe før det nesten var kroken på døra. Selv om mange tjente store penger på arrangemanget. I sommer var vi på ferie i 5 uker i strekk. Vi gikk fra Horten (etter Færderen) og ned til Fyn og nordover igjen. Jeg reagerte ikke på havneavgiftene på vei nedover svenskekysten og i Danmark. på vei nordover gikk vi til Sverige igjen pga dårlig vær. Da var det plutselig høysesong. 390,- skulle de da ha i Smøgen når jeg sjekket med Dockspot. Må si at havneavgiftene nord for Lysekil er helt hinsides i høysesongen. Jeg gikk rett forbi og la meg på en annen plass. Selv om havneavgiften er en liten utgift ved gjestehavn med 2 voksne og 2 barn. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Ra Balder Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 (redigert) Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvilke konkurrenter er skadelidende for Farsunds suksess? Så får vi ta det litt mer detaljert, hvis det var så vanskelig å forstå: De som nå handler i Farsund, subsidiert av Farsund kommune (d.v.s. betalt av Farsunds skattebetalere), hadde jo ellers handlet et annet sted. Dette andre stedet får dermed mindre besøk og taper omsetning. De kan etterhvert finne på å legge ned sin gjestehavn, butikker går konkurs osv osv. Alt i alt: Færre gjestehavner å besøke for båtfolket. Og er det det vi vil ha? Og vil vi styres som dumt kveg av handelskåte kommuner? Redigert 23.Oktober.2011 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Oteren Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 De som nå handler i Farsund, subsidiert av Farsund kommune (d.v.s. betalt av Farsunds skattebetalere), hadde jo ellers handlet et annet sted. Går dette i underskudd? Er det en kostnad for Farsund? Du kan jo se litt lenger enn til gjestebrygga. Se totalen for kommunen og næringsliv. Farsund har en begrenset "kundegruppe" med båt som tilsier at de kan ha dagens tilbud. Forøvrig er næringslivet med på å betale dette. En ting skal Farsunds befolkning, gjennom de folkevalgte ha, at de verdsetter, og tilrettelegger for oss som er folk i båt, eller båtfolk, alt ettersom.... Merk at de demokratisk valgte prioritere oss som benytter gjestehavnen deres. Dette verdsetter jeg, og mange mange andre, høyt. Et lite tips; se hvordan andre kommuner velger å markedsføre seg selv. Det er veldig mye forskjellig å velge i! Jeg skjønner fremdeles ikke problemstillingen din. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Stavanger er ett godt eksempel på det motsatte, der betyr inntekten i havnen nada for byen, ergo bruker politikerene der minst mulig penger på gjestehavn. Da er det iallefall gledelig at andre steder som prioriteret annerledes nyter godt av inntekten Stavanger ikke trenger. Tenk om hver kommunale kai rundt om i landet skulle ha havneavgift da... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Går dette i underskudd? Er det en kostnad for Farsund? Du kan jo se litt lenger enn til gjestebrygga. Se totalen for kommunen og næringsliv. Når man ser hva kommunene har av såkalte "frie midler" så er det for peanøtter å regne og da blir det i mine øyne ikke riktig at noe av dette skal brukes til å subsidiere båtplasser for tilreisende da det vil måtte tas fra denne potten som allerede er for liten og vil måtte gå utover noen. At næringslivet og/eller handelsstanden i kommunen bidrar er positivt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sitrin Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 (redigert) Har ikke lest alle innleggene, men når vi ser hvor den største omsetningen for privat forbruk er så er vel det på kjøpesentere (?) og der er det gratis parkeringsplasser (de stedene jeg kjenner til). Tror ikke butikkene på sentrene klager på det, men ser på det som en nødvendighet. Se all den reklamen Farsund har fått med dette tiltaket. Bruker selv mest uthavn, men de gangene jeg bruker gjestehavn aksepterer jeg at det tas betalt, men enkelte steder er urimelig høy pris og dårlig service. Hvis disse havnene klager på at andre havner "subsidieres" fordi de kanskje får mindre besøk så får de heller se på seg selv først. Heldigvis er det fortsatt fri konkurranse her i landet Redigert 24.Oktober.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Oteren Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Nedgangen fortsetter i gjestehavna: http://www.lister24.no/nyheter/N-Farsund/Nedgangen-fortsetter-i-gjestehavna-76647.html Det har sine konsekvenser å innføre havneavgift. Ikke minst for næringslivet. Farsund har på den annen side oppgradert med ytterligere strøm- og vannposter, skilt, toalettanlegg mv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.