M/S AIOLOS Startet 15.Juli.2011 Del på Facebook Startet 15.Juli.2011 Skal til med å montere septiktank i båten og lurer på hvordan dette kan gjøres. Nå er det et toalett av typen Jabsco twist and lock, helt nytt og ferdigmontert. Det at det ikke er tank er jo selvsagt en stor blemme fra meg i min iver etter å dra på tur. Dassen står i vannlinjen og da blir det vel riktig å montere en tank på andre siden av skottet (bak dassen?). Vet jo at det trengs en pumpe av en eller annen type, hadde en type membran i Nidelven jeg hadde. Ser for meg en tank på 25-40 liter. Båten er en Enes 25 fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Skal til med å montere septiktank i båten og lurer på hvordan dette kan gjøres. Dassen står i vannlinjen og da blir det vel riktig å montere en tank på andre siden av skottet (bak dassen?). Vet jo at det trengs en pumpe av en eller annen type, hadde en type membran i Nidelven jeg hadde. Ser for meg en tank på 25-40 liter. Båten er en Enes 25 fremdeles. Tanken kan du i prinsipp plassere hvor du vil. Over eller under toalettets nivå. Anbefaler at du setter inn så stor tank som mulig. Ikke under 40 l. Hvis du ikke har planlagt for septik så har du vel ikke rørgjennomføring for utløp under vannlinja heller? Hvis båten ligger på sjøen er jo det vanskelig å få til. Det er forsåvidt mulig å ha utløp for utpumping over vannlinja, men da bør du være oppmerksom på lukt fra tanken. En ventil så nær utløpet som mulig vil da være å anbefale. En annen ting jeg anbefaler sterkt er å ha påfyllingsmulighet som på annen tank, gjerne på dollbordet. Da har du mulighet til å spyle gjennom anlegget med ferskvann/vaskemidler en gang i blant. Og selvsagt frostvæske. En ting til. Monter gjerne tankmåler. Da har du en idé om fyllingsgraden i tanken og kan være litt i forkant av problemene med tanke på tømming. Kjedelig å oppdage at tanken er full når man har lagt til i havn.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Og når du lager denne gjennomføringen til dollbordet, så har du allerede muligheten for lovlig landtømming. På Hulda har jeg en ventil nedstrøms det nødvendige T-stykket. Hulda har tanken oppunder dollbordet. Dermed gravitasjonstømming og tømmepumpe er derfor unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jeg har allerede montert med utløp. Det er vel egentlig bare å stenge kuleventilen og montere tank og la utløpslangen gå til tank og ny slange for å tømme tanken til den eksisterende ventilen. Eller er jeg på ville veier ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det høres riktig ut. Angående plassering av tanken; ballanse i båten, når tanken blir fyllt opp? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jeg har ikke tatt dette med balanse og full tank som et avgjørende forhold. Tanken blir tømt med en gang vi kommer ut i åpent farvann. 40 liter, i dette tilfellet, er jo halvparten av en voksen person. Hulda har 150 liter, vi merker ikke noe til denne ekstra vekten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Nå har jeg en 80liter tank med diesel på plassen som er aktuell for septik så den må vike for en mindre tank på 40 liter, da er det plutselig til en 40l med guffe. Har fremdeles god tankkapasitet med diesel siden det er tilsvarende tank på styrbord side. Men nå er det på tide å være julenisse og forære gode båtnaboer litt overskudd av diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.