Jump to content

Noen med god/dårlig erfaring av yamaha 225, 94 mod.?


kennaa

Recommended Posts

Hei!

Er på jakt etter en båt som kan brukes til alt mulig: fiske, vannsport, fremkomst middel til hytta og stor fart :)

Jeg har sett meg ut en Yamarin big ride (18 fot) 94 mod. som virker veldig interessant med en yamaha 225, det står at den går 60 knopp (om det er målt med gps eller på vanlig knopp måler vet jeg ikke) men det er i fra (50)55 - 60 knopps klassen jeg er på jakt etter.

Problemet er jo bare hvor lenge motoren vil holde? jeg har ingen erfaring med yamaha motorer, denne motoren er altså 17 år gammel, noen som har erfaring med så gamle motorer? jeg har tidligere hatt en evinrude 90hk 2-takter som jeg kjøpte 1 år gammel å når den var rundt 8-9 år gammel var det ofte vanskelig å få start på motoren.

Lurer også på hvilke skjærgårdsjeeper man kan putte på en større motor enn anbefalt? og hva er det som trengs av ekstra utstyr? noen med slike båter eller erfaringer? :)

Link to post

Hei! Kan ikke dele noen erfaringer på akkurat denne motoren, men har selv en yamaha 9,9 som går veldig bra. Dette er en 86 modell, og til tross for dette starter den på første draget, går veldig pent på tomgang. Yamaha er etter min mening veldig slitesterke og pålitelige motorer som går veldig lenge med god omsorg. En prøvekjøring kan jo avsløre mange feil hvis det er noen :thumbsup:

Link to post

Yamaha er veldig anerkjente motorer og hadde jeg (og mange med meg vet jeg) kunnet velge hadde første valget blitt Yamaha eller Suzuki.

Når det er sagt er det en 17 år gammel motor så alt kan skje men det gjenspeiler vel også prisen.

Tipper pris på en slik motor ligger rundt 30-35000 ?

 

Jeg solgte min 86 modell Yamaha 175 (samme motorblokk) i 2005 for 25000

Den hadde ultra lang stamme så den var nok litt tyngre å selge enn normale motorer.

Dette er nemlig ellers populære motorer.

 

Jeg ville imidlertid sjekket kompresjon før kjøp.

påse at alle sylindre har noenlunde like verdier.

Dette er såpass kraftige motorer at det er ikke sikkert du merker med en gang om det er trøbbel med en sylinder.

 

Ifølge han som solgte min siste Yamaha V4 130 hk er det en ting som må passes på.

Det er at toppen etterstrammes etter en hvis tid (minnes det var hvert 3 år eller 100 gangtimer)

hvis ikke får man lekkasje på toppakningen og følgeskader

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

en motor er vell en motor, har hadd en 70hk yamaha 1987, går som snus den dag i dag... ser ikke ut som det er løsnet en skrue på den siden den var ny... før jeg fikk den, nå er alt nytt :)

 

yamaha er driftssikkerhet på sitt beste etter min og mange mange andres erfaringer, men man vet aldri. jeg tror ikke jeg tar feil om jeg sier at 90% av alle motorer som går til hugging går pga brukerfeil. så er det en mann som har eid den som har tatt vare på den, byttet pakninger innimellom og byttet impeller annethvert år og varmet motoren opp til driftstemperatur før han kjørte hendelen i askebegeret kan det være en bra motor...

 

av mine erfaringer har jeg laget meg en liten checklist:

-kompresjonstest på alle sylindre, ikke større avvik enn 1/2, max 1 bar mellom sylindrene. kjør 3 tester og sammelign.

-visuell inspeksjon under cowlingen, er ting som de skal være eller er det ledninger surret over alt og alt mulig mikkmakk.

-prøvekjøring! sjekk at den skifter elegant mellom girene og ikke raper. se etter rust på girstag om mulig. på noen yamaha motorer må du av med powerheaden for å få byttet skiten, og da har det nokk tygd sund undervannshuset ditt med trege girskift før du kommer så langt.

-pass på at prøvekjøringen foregår med iskald motor. skal starte relativt lett og ikke hoste og kveles når den bakker. kommer han med startgass skal du bare ta beina fatt :)

 

-hør etter ulyder på tomgang i motoren, rasle og klakkelyder kan fort bli kostbart.

-roter motoren for hand og hør etter skraping og annen styggedom. svinghjulet skal ikke rikke seg sidelengs.

 

en annen ting er å se på sinkanodene, folk som vedlikeholder motorene sine godt har ikke utslitte sinkanoder.

 

og om du kjøper, bytt impeller :)

 

lykke til :)

Link to post

uff - jeg er blitt litt lei av alt skrytet over Yamaha , er det virkelig så mange som har nok relevant erfaring

at de med sikkerhet kan uttale seg om dette.

jeg har hatt 40hk Yamaha, 25hk Johnsen, 70hk Evinrude , 90hk Evinrude , 70hk Suzuki og har nå 90hk Suzuki.

 

Yamaha-en hadde fabrikasjons feil på en arm i forbindelse med gear som knakk i 2-biter, på 2 av de andre var det noe småkluss.

 

Har ingen ting imot Yamaha , men av og til blir det litt mye skryt og da slår tvilen min inn.

Link to post

Enig i hele innlegget ditt med unntak av impeller.

En impeller på utenbordsmotor er helt unødvendig å bytte annethvert år.

På alle mine motorer har jeg byttet den en gang (på en av dem) og da hadde jeg kjørt motor på land uten kjølevann.

Man ser når det er på tide og skifte den.

 

Selvfølgelig skader det jo absolutt ikke å gjøre det.

det er en fordel fordi du da er helt sikker på at den er i orden og fordi skruene da er løsnet slik at huset ikke setter seg helt fast.

 

Ellers vil jeg legge til at en kontroll av propellaksel også kan være på sin plass.

Der skal det heller ikke være slark.

Propell skal kunne skyves ut og inn litt. Husker ikke sikkert men minnes ca 1-2mm.

sjekk gearoljen (etter prøveturen helst). Er det mye metallspon er det tegn på slitte gear. (Litt vil det alltids være)

er oljen grå eller hvit er det en vannlekkasje der.

spør når han skiftet gearolje sist og om han har gjort det regelmessig.

skifter på høst eller vår? håp at han svarer høst. (fordi gearolje med vann i vil sprenge gearhuset over vinteren)

 

Husk at du ikke er forsiktig når du setter den i gear.

Hardt bestemt rykk (ikke sakte fra fri og inn i gear) da vil du nemlig få denne rapelyden som spirit nevner selv på en ny motor og det er ikke godt for gearkassen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

og der kom is_620 mellom :)

Mitt forrige innlegg var svar på spirit 185 sitt innlegg :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

yamaha er driftssikkerhet på sitt beste etter min og mange mange andres erfaringer, men man vet aldri. jeg tror ikke jeg tar feil om jeg sier at 90% av alle motorer som går til hugging går pga brukerfeil. så er det en mann som har eid den som har tatt vare på den, byttet pakninger innimellom og byttet impeller annethvert år og varmet motoren opp til driftstemperatur før han kjørte hendelen i askebegeret kan det være en bra motor...

 

lykke til :)

 

Enig. Pluss det andre folk har postet om prop aksler, gear og whatnot. Skal du være skikkelig pirk så løfter du litt i den når den hviler på trim og sjekker PT/Tilt vandring pluss slark i styrerør/riggrør også.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...