Sjøogvind Startet 15.Juli.2011 Del på Facebook Startet 15.Juli.2011 (redigert) Det er ikke rart. Er godt vindfang under de siden de er katamaraner. http://www.fvn.no/nyheter/article883509.ece Redigert 15.Juli.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Bare å sette på et par vinger så går det kjapt unna Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det tar vel bare litt tid å tilvenne seg ny teknikk. Disse båtene har to motorer, en i hvert skrog, og kan trille rundt sin egen akse. Trygge i høy sjø, og godt fartspotensiale. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jaha, og hva hadde de gamle båtene da.? Dessverre har man gått maaaaaange år tilbake i tid ved å sette inn dette rasket i denne ruta. De hører ikke hjemme i Nord-Norge. Kanskje på Mjøsa sommerstid. http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=7583&page=23 Sitér dette innlegget Link to post
Kaimor Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Miljøvennlige papirbåter. Skandalene rundt disse hurtigbåtene vil visst ingen ende ta. De ansatte (mannskapet) advarte mot båtene før de ble bygd, og er visst ikke mindre skeptisk nå når de er tatt i bruk. Eh, når de er i bruk, og ikke ligger landfast med en eller annen skade. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Ble ikke de der ødelagt allerede på veien opp til nord-norge? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Denne type båt har i tiår fartet rundt på Vestlandet og andre steder uten at båttypen har vært et problem. Den går f.eks over Sletta og Bømlafjord som er ille beryktet for sjøen. Her oppfattes båten som trygg både i sjø og ved landing. Det blåser god her sørpå også. Jeg ser derimot at byggeprosessen er bekymringsfull. Men når har direktoratet godkjent dem og DNV går god for at de er "hel ved" Sitér dette innlegget Link to post
Stoffi Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Ble ikke de der ødelagt allerede på veien opp til nord-norge? Jo, en av dem ble slått i stykker imellom skrogene av sjøen. Årsaken var vist mest deseignmessig, men også noe på grunn av dårlig laminat eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Denne type båt har i tiår fartet rundt på Vestlandet og andre steder uten at båttypen har vært et problem. Den går f.eks over Sletta og Bømlafjord som er ille beryktet for sjøen. Her oppfattes båten som trygg både i sjø og ved landing. Det blåser god her sørpå også.Jeg ser derimot at byggeprosessen er bekymringsfull. Men når har direktoratet godkjent dem og DNV går god for at de er "hel ved" Det er ikke alle i DVN som er like flinke i jobben sin... Kunne gitt en og annen historie om en produksjonssjef jeg jobbet under, som kom fra DNV... Nå er da noen mer opptatt av å klage enn å finne løsninger, typisk at hvis det ikke kan gjøres som før, så er det drit... Når det er sagt, så kjenner jeg ikke egenskapene til disse båtene, men det som ble bygget av Brødrene Aa, var iallfall "hel ved". Hvis disse "isoporbitene" er bygget over samme lest, gjenstår spørsmålet: Hvor mye har de kopiert, og hva har de sløyfet for å spare penger? Sitér dette innlegget Link to post
AbsoluTT Ninja Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Sto åså på her om dagen, da isopor-båten skulle legge til kai i Harstad i laber bris. Det var ganske interresant, tro meg. Båten ble kasta fram og tilbake som om den var lagd av litt papir... Den brukte tilslutt 15-20 min på å klare og komme seg til kai... hvordan skal dette gå når vinden kommer opp i storm eller mer? Laber bris er jo minimum her i Harstad på vinteren... Ganske utrolig at disse båtene ble godkjent, spørr du meg. De som godkjente må være greit innkompetente. Hilsen en som ikke lenger tørr å ta Hurtigbåt til Tromsø! Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 (redigert) Det er sånn det går når man setter inkompetente mennesker til å ta en avgjørelse, og nekter å høre på de som faktisk har noe å bidra med. Det virker som den trenden er stadig økende blant våre politikere. 2/3 av de kunne like godt vært fjernet. Det er rett og slett elendig kvalitet som er årsaken, ja det og at de ikke engang har klart å ta hensyn til sjø/værforhold langs kysten vår i forhold til båt. http://www.dagbladet.no/2011/07/15/kultur/hurtigruten/troms/17324972/ Redigert 16.Juli.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Mye god informasjon i den artikkelen i Dagbladet. Magister i sosiologi Jens Pikenes er jo en kapasitet på hurtigbåter og komposittkonstruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Sånn går det når man henger seg mer opp i hvem som rapporterer istedet for hva som faktisk blir rapportert. Hadde Pikenes vært den eneste som sa dette, hadde jeg vært enig med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Magister i sosiologi Jens Pikenes er jo en kapasitet på hurtigbåter og komposittkonstruksjoner. Men da ser jeg frem til at du skal oppklare alle misforståelsene for oss. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
ivar Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Magister i sosiologi Jens Pikenes er jo en kapasitet på hurtigbåter og komposittkonstruksjoner. man trenger ikke være kapasitet på hurtigbåter og kompositt for å skjønne at dette prosjektet har havarert så det holder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dieselboy Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Har vært med å hatt en av disse båtene på slipp.... Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Ja, det var vel interessant nok det tenker jeg, Dieselboy. "Lav vekt, liten skyvekraft og manglende baugpropell gjør det vanskelig å legge til kai om det blåser frisk bris eller mer. I Tromsø opplevde passasjerer å vente i 20 minutter på at vinden skulle løye, mens de så en av de gamle hurtigbåtene legge rett til kai." Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Disse skrogene er ikke nye av dato. Samme skroget (fra fenderlist og ned) var brukt av "Westamaran" så tidlig som 1974!! Da var materialvalget av en litt annen karakter, nemlig aluminium. Disse gammle båtene skulle visst nok være meget gode båter i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Ser ikke bra ut dette! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 (redigert) Disse skrogene er ikke nye av dato. Samme skroget (fra fenderlist og ned) var brukt av "Westamaran" så tidlig som 1974! nåja, er endel forskjell på skrogformen fra en Westamaran og til disse. Disse båtene var både sjødyktige og solid bygd, har lest et sted at de aller fleste som ble bygd fortsatt eksisterer. Men Fjordservice i Mandal er i stand til å bygge sjødyktige båter de også , som f.eks MS Helgeland , som går i et at de aller mest utsatte farvannene i Norge , Trænaruta. Ikke mange andre hurtigbåter i Norge som er godkjent for 4 meter signifikant bølgehøyde, noe som skaper problemer når båten er ute av drift og det må brukes båter som har andre begrensninger. Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell? Her er det vel heller snakk om at fylkeskommunen har tabbet seg kraftig ut, gjort en helt elendig jobb som bestiller. Og så har de fått akkurat det de har bestilt. Redigert 16.Juli.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kimosabi Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Du kan ikke sammenligne aluminium og karbonfiber eller kevlar. Det blir to helt forskjellige båter, uansett hvor like skrogene ser ut eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 De nye hurtigbåtene er som isoporbiter på vannet For å bruke tittelen så virker det som de ikke er som isopor, men også laget av isopor... skremmende å se skadene disse båtene har fått etter "moderat bruk" om jeg skjønner reportasjen rett.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ellida Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Synes hele saken gjenspeiler samfunnet som vi lever i, i dag. Så lenge poitikerne får lov å rå med innspill fra skrivebordsteoretikere, så må det jo gå rett til he*****. Hvor er logikken i det at en skal spare miljøet så mye ved å få nye båter, på den måten som fylkespolitikerne har gjort At de nye båtene bruker mindre drivstoff en de gamle er vel hvet over en hver tvil. Man da skule jo de gamle båtene blidd hugd opp hvis en skulle ha noen miljøgevinst. Men neida, de skal selges og brukes videre, og helst til et annet land slik at de ikke fortsetter å forurense her i landet. Du snakker om miljøpoletikk på høyt plan. Nei! båtene er en katastrofe, poitikerne i denne saken er en katastrofe og skrivebordsteoretikerne er en katastrofe. God helg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Det er ikke alle i DVN som er like flinke i jobben sin.. DnV har ikke noe annet med dette å gjøre enn at de ble bedt om å skrive en rapport etter havariet med "Sollifjell". Deres HSLC avdeling har høy kompetanse på slike fartøy. Det var Sjøfartsdirektoratet som sto for kontroll av disse. Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell? Det er svært uvanlig med baugpropell på slike fartøy. Med to vannjetter er det også meningsløst. De er manøvrerbare inntil det ekstreme. Disse skrogene er ikke nye av dato. Samme skroget (fra fenderlist og ned) var brukt av "Westamaran" så tidlig som 1974! Westamaranen er en assymetrisk katamaran. Fartøyene vi snakker om er "wavepiercers". Et litt annerledes konsept. Det er iallefall klart at noe har gått fryktelig galt under byggingen av diss skrogene i Danmark. Brdr. Aa har jo vist at slike fartøy kan bygges som henger sammen uansett belastning. Sitér dette innlegget Link to post
AbsoluTT Ninja Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Det er svært uvanlig med baugpropell på slike fartøy. Med to vannjetter er det også meningsløst. De er manøvrerbare inntil det ekstreme. Såvidt jeg vet, var det baugpropell og 4 vannjetter på de gamle.Antageligvis en grunn til at de gamle var bedre. Correct me if I'm wrong! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.