Jump to content

De nye hurtigbåtene er som isoporbiter på vannet


Sjøogvind

Recommended Posts

Denne type båt har i tiår fartet rundt på Vestlandet og andre steder uten at båttypen har vært et problem. Den går f.eks over Sletta og Bømlafjord som er ille beryktet for sjøen. Her oppfattes båten som trygg både i sjø og ved landing. Det blåser god her sørpå også.

 

Jeg ser derimot at byggeprosessen er bekymringsfull. Men når har direktoratet godkjent dem og DNV går god for at de er "hel ved"

Link to post

Denne type båt har i tiår fartet rundt på Vestlandet og andre steder uten at båttypen har vært et problem. Den går f.eks over Sletta og Bømlafjord som er ille beryktet for sjøen. Her oppfattes båten som trygg både i sjø og ved landing. Det blåser god her sørpå også.Jeg ser derimot at byggeprosessen er bekymringsfull. Men når har direktoratet godkjent dem og DNV går god for at de er "hel ved"

Det er ikke alle i DVN som er like flinke i jobben sin... Kunne gitt en og annen historie om en produksjonssjef jeg jobbet under, som kom fra DNV...

Nå er da noen mer opptatt av å klage enn å finne løsninger, typisk at hvis det ikke kan gjøres som før, så er det drit...

Når det er sagt, så kjenner jeg ikke egenskapene til disse båtene, men det som ble bygget av Brødrene Aa, var iallfall "hel ved". Hvis disse "isoporbitene" er bygget over samme lest, gjenstår spørsmålet: Hvor mye har de kopiert, og hva har de sløyfet for å spare penger?

Link to post

Sto åså på her om dagen, da isopor-båten skulle legge til kai i Harstad i laber bris. Det var ganske interresant, tro meg. Båten ble kasta fram og tilbake som om den var lagd av litt papir... Den brukte tilslutt 15-20 min på å klare og komme seg til kai... hvordan skal dette gå når vinden kommer opp i storm eller mer? Laber bris er jo minimum her i Harstad på vinteren...

 

Ganske utrolig at disse båtene ble godkjent, spørr du meg. De som godkjente må være greit innkompetente.

 

Hilsen en som ikke lenger tørr å ta Hurtigbåt til Tromsø!

Link to post

Det er sånn det går når man setter inkompetente mennesker til å ta en avgjørelse, og nekter å høre på de som faktisk har noe å bidra med. Det virker som den trenden er stadig økende blant våre politikere. 2/3 av de kunne like godt vært fjernet. Det er rett og slett elendig kvalitet som er årsaken, ja det og at de ikke engang har klart å ta hensyn til sjø/værforhold langs kysten vår i forhold til båt.

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/15/kultur/hurtigruten/troms/17324972/

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post

Magister i sosiologi Jens Pikenes er jo en kapasitet på hurtigbåter og komposittkonstruksjoner.

 

man trenger ikke være kapasitet på hurtigbåter og kompositt for å skjønne at dette prosjektet har havarert så det holder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, det var vel interessant nok det tenker jeg, Dieselboy. :cheers_wine:

 

"Lav vekt, liten skyvekraft og manglende baugpropell gjør det vanskelig å legge til kai om det blåser frisk bris eller mer. I Tromsø opplevde passasjerer å vente i 20 minutter på at vinden skulle løye, mens de så en av de gamle hurtigbåtene legge rett til kai."

 

Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell?

Link to post

Disse skrogene er ikke nye av dato. Samme skroget (fra fenderlist og ned) var brukt av "Westamaran" så tidlig som 1974!

nåja, er endel forskjell på skrogformen fra en Westamaran og til disse.

 

westamaran-1.jpg

 

 

Disse båtene var både sjødyktige og solid bygd, har lest et sted at de aller fleste som ble bygd fortsatt eksisterer.

 

Men Fjordservice i Mandal er i stand til å bygge sjødyktige båter de også , som f.eks MS Helgeland , som går i et at de aller mest utsatte farvannene i Norge , Trænaruta. Ikke mange andre hurtigbåter i Norge som er godkjent for 4 meter signifikant bølgehøyde, noe som skaper problemer når båten er ute av drift og det må brukes båter som har andre begrensninger.

 

vz3JaxjFtzINJtCOMDgoKQCMt2Hol4Juj6QXOMzUHaNA.jpg

 

Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell?

 

Her er det vel heller snakk om at fylkeskommunen har tabbet seg kraftig ut, gjort en helt elendig jobb som bestiller. Og så har de fått akkurat det de har bestilt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
De nye hurtigbåtene er som isoporbiter på vannet

For å bruke tittelen så virker det som de ikke er som isopor, men også laget av isopor... skremmende å se skadene disse båtene har fått etter "moderat bruk" om jeg skjønner reportasjen rett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Synes hele saken gjenspeiler samfunnet som vi lever i, i dag.

Så lenge poitikerne får lov å rå med innspill fra skrivebordsteoretikere, så må det jo gå rett til he*****.

Hvor er logikken i det at en skal spare miljøet så mye ved å få nye båter, på den måten som fylkespolitikerne har gjort :confused:

At de nye båtene bruker mindre drivstoff en de gamle er vel hvet over en hver tvil. Man da skule jo de gamle båtene blidd hugd opp hvis en skulle ha noen miljøgevinst. Men neida, de skal selges og brukes videre, og helst til et annet land slik at de ikke fortsetter å forurense her i landet.

Du snakker om miljøpoletikk på høyt plan.

Nei! båtene er en katastrofe, poitikerne i denne saken er en katastrofe og skrivebordsteoretikerne er en katastrofe. :headbang:

God helg :cheers_wine:

Link to post

Det er ikke alle i DVN som er like flinke i jobben sin..

DnV har ikke noe annet med dette å gjøre enn at de ble bedt om å skrive en rapport etter havariet med "Sollifjell". Deres HSLC avdeling har høy kompetanse på slike fartøy. Det var Sjøfartsdirektoratet som sto for kontroll av disse.

 

 

Hva for et menneske konstruerer sånne båter som skal gå i vestnorsk vær, UTEN baugpropell?

Det er svært uvanlig med baugpropell på slike fartøy. Med to vannjetter er det også meningsløst. De er manøvrerbare inntil det ekstreme.

 

 

Disse skrogene er ikke nye av dato. Samme skroget (fra fenderlist og ned) var brukt av "Westamaran" så tidlig som 1974!

Westamaranen er en assymetrisk katamaran. Fartøyene vi snakker om er "wavepiercers". Et litt annerledes konsept.

 

Det er iallefall klart at noe har gått fryktelig galt under byggingen av diss skrogene i Danmark. Brdr. Aa har jo vist at slike fartøy kan bygges som henger sammen uansett belastning.

Link to post

Det er svært uvanlig med baugpropell på slike fartøy. Med to vannjetter er det også meningsløst. De er manøvrerbare inntil det ekstreme.

 

Såvidt jeg vet, var det baugpropell og 4 vannjetter på de gamle.Antageligvis en grunn til at de gamle var bedre.

 

Correct me if I'm wrong!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...