Sun Flyer Startet 27.November.2004 Del på Facebook Startet 27.November.2004 Hei, Jeg har et velfungerene sentralvarmeanlegg ombord som er basert på dieselvarmeren Webaso termotop C. Syns det går litt vel mye diesel når det er veldig kaldt ute. Vet noen om det er mulig å finne en elektrisk vannvarmer som jeg kan koble til landstrømsanlegget? Det ville spare meg for å måtte fylle diesel hver 14 dag i kulda.... Viggo Vea Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ficher Svart 27.November.2004 Del på Facebook Svart 27.November.2004 Hei. Hvorfor ikke 2 panelovner på 400w pr. panelovn....... det hadde jeg i min 27 foter, og fungerer flott............. bare et forslag . Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 27.November.2004 Del på Facebook Svart 27.November.2004 Hei, Jeg har et velfungerene sentralvarmeanlegg ombord som er basert på dieselvarmeren Webaso termotop C. Syns det går litt vel mye diesel når det er veldig kaldt ute. Vet noen om det er mulig å finne en elektrisk vannvarmer som jeg kan koble til landstrømsanlegget? Det ville spare meg for å måtte fylle diesel hver 14 dag i kulda.... Viggo Vea Båtboer Den varmeren er på 5,2kw. Skal du varme opp med strøm, er du avhengig å ha tilgang på en del strøm. Med 16A tilkobling, klarer du ikke mer en ca 3,6 kw. Er det nok? Er usikker på hva der er å få fatt i av vannvarmere på strøm i den størrelsen. Hvis der ikke er noe for båt, er rørleggerforretning rette plassen. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2004 Hei og takk for svar, Jeg regner ikke med å varme hele båten på strøm alene når det er minusgrader ute, men nok til å holde båten varm til å sove om natta og nok til plussgrader når jeg er borte fra båten noen dager. Når det er ca mellom 5 og 10 plussgrader vil en klare å få opp mot 20 på en 2 kw elektrisk tror jeg. Da går iallefall webastoen kun på halv fart slik som det er nå. Jeg bor på vestlandet, så det er ikke så lenge om gangen vi har frost. Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alidal Svart 27.November.2004 Del på Facebook Svart 27.November.2004 Har du sett på den varmeren som selges av Maritim? Art.nummer: 4360-25 Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2004 Del på Facebook Svart 27.November.2004 Jeg for min del tenker ved slike problemstillinger mindre på å tilføre mer varme men jeg tenker mer på å hindre at varme går tapt. Har du vurdert å isolere bedre? (Men det er kanskje en digresjon .... ) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.November.2004 Del på Facebook Svart 27.November.2004 Hei, Jeg har et velfungerene sentralvarmeanlegg ombord som er basert på dieselvarmeren Webaso termotop C. Syns det går litt vel mye diesel når det er veldig kaldt ute. Vet noen om det er mulig å finne en elektrisk vannvarmer som jeg kan koble til landstrømsanlegget? Det ville spare meg for å måtte fylle diesel hver 14 dag i kulda.... Viggo Vea Båtboer Hvorfor må det være vannvarmer? I min båt fungerer det veldig greit med disse oljefylte ovnene. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Hvorfor må det være vannvarmer? I min båt fungerer det veldig greit med disse oljefylte ovnene. De tar jo litt plass da, samt at de MÅ stå på gulvet. Viggo har sikkert radiatorer, og vil benytte disse til maksimal distribusjon av varmen. Jeg bruker en 1200W coupevarmer vifte når jeg er ombord ( har bare 100W strøm når jeg IKKE er ombord. Den gir iallefall rask varme.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Majali Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Hei, jeg har en slik type varmer liggende.... det er rett og slett et kopperrør på ca 70mm som det er loddet fast en rørnippel med 2" innvendig gjenge i den ene enden og tettet i den andre. Så er det loddet inn et 16mm rør i "Bunn" og et tilsvarende i "topp"... Så bruker man en std. varmekolbe ffra vannvarmer til hus og vips, så har du en 2Kw sløyfevarmer. Skal se om jeg kan ta et bilde senere i dag. PS: ing.Knutsen i oslo tror jeg det er, er et firma som har stort sett alt man trenger av varmeelementer. de lager også alt på bestilling.. ikke avskrekkende priser heller på disse spesialelementene :-) Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
atletico1 Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Har du varmtvannsbeholder, kunne du koble denne til varmesystemet. Har sett noen løsninger på dette fra Webasto tror jeg. Min tidligere varmtvannsbeholder var på 1500W, mens de nyere typene er som regel på bare 500-700W. dette blir kanskje snaut? Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Hei.. Gå til www.alde.se Der finner du el patron til å koble sammen med anlegget du har i dag. vanlig i caravan, men ikke vanlig i båt.. Lykke til... Elpatron 2763 Elpatron med 230 V cirkulationspump för montering i båt, arbetsbod eller som fristående värmare. Effektväljare på elpatronens kåpa. För att styra elpatronen används rumstermostat 2735 000. Elpatronen slår då till och från via rumstermostaten. Ø 22 mm röranslutn. Teknisk data Effekt element: 1050 + 1050 W (230 V ~). Vikt: 3,0 kg. Vätskevolym: ca 1 liter. Art.nr: 2763 901 << tillbakaElpatroner 230 V Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 De tar jo litt plass da, samt at de MÅ stå på gulvet. Viggo har sikkert radiatorer, og vil benytte disse til maksimal distribusjon av varmen. Jeg bruker en 1200W coupevarmer vifte når jeg er ombord ( har bare 100W strøm når jeg IKKE er ombord. Den gir iallefall rask varme.. Suzuki De nye miniovnene på 500W - omtalt i en annen tråd her tar veldig liten plass. Tidligere brukte jeg en 1000W ovn av samme type og den sto litt i veien. Med den nye ovnen på 500W holder jeg nå konstant ca 10+ ombord, og 60% relativ luftfuktighet. Hvis jeg skulle bodd ombord, tror jeg at jeg ville kjøpt en til av samme type å plassert lenger fram i båten - f.eks i forpiggen. Med såpass høy temp (dvs 10 +) tar det heller ikke all verdens tid å få det varmere hvis jeg fyrer opp wallasen, men det er jo fint å ha det det helt stille ombord da Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 De nye miniovnene på 500W - omtalt i en annen tråd her tar veldig liten plass. Åja - trodde du snakket om vanlige oljefylte el ovner. Jeg får ikke bruke mer enn 100W kontinuerlig, misunner dere som har tilgang til bra med strøm.. Skulle gjerne ønske jeg kunne ha på 5-600W kontinuerlig. Men men.. bare ting ikke fryser så går det vel bra.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Åja - trodde du snakket om vanlige oljefylte el ovner. Jeg får ikke bruke mer enn 100W kontinuerlig, misunner dere som har tilgang til bra med strøm.. Skulle gjerne ønske jeg kunne ha på 5-600W kontinuerlig. Men men.. bare ting ikke fryser så går det vel bra.. Suzuki Er det ingen mulighet for å få mer en 100W ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Er det ingen mulighet for å få mer en 100W ? Nei. Deles ut etter ansennitetsprinsippet. Har vel 10 år for kort ansennitet til å få 600W. Uansett - kan bruke det jeg trenger når jeg er ombord. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Enjoy Svart 1.Desember.2004 Del på Facebook Svart 1.Desember.2004 Primus har en med sirkulasjonspumpe under. den er på 2 kw med 2 stilinger 1000w + 1000w. Den heter Primus 2590, og er vanlig i Campingvogner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.