Tjond Startet 16.Juli.2011 Del på Facebook Startet 16.Juli.2011 Hei Skiftet for noen år siden dieselpumpa på min Ford 2715 E motor. Ser av innlegg jeg hadde at det var litt frem og tilbake om den skal ha 20 eller 24 graders tenning. Ville satset på 20 grader siden det er det som står i manualen. Når jeg sjekket tenningen min viste den nøyaktig 20 grader..så jeg justerte ingenting. Synes det var merkelig at min motor skulle ha 4 grader feil, så heldigvis dobbelt sjekket jeg mot manualen og justerte ikke etter hva jeg fant på Kd-trading sin side. Jeg landet den gang på 20. Men føler at noe er feil. Får ikke ut mer en max 2500 o/min og da ryker det godt. Presser vel 11 knuter. Tomgang legger seg på +/-550 o/min, men det er vel bare å justere opp tomgang noe. Går pent på 600 o/min. Og for å friske på minnet: kort instruksjon for selve justeringa? Jeg har ikke mulighet til inspeksjon direkte på svinghul. Det er ei gradskive i forkant av reimhjulet jeg har avmerket 20 og 24 grader(bildet før lakket hvitt). Så alt må vel skje ved turning av motor og sjekke mot tjørnmerker på registerdrev/tannhjul på dieselpumpa? Og til sist: Når er jeg sikker på at jeg har ØD på sylinder 1? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Tjond Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Case closed. Fikk ingen tilbakemeldinger på innlegg her så brukte noen timer med litt fintenking samt noen tips fra forumet på Båtmagasinet. Om noen kansje kunne dra nytte av enkel fremstilling, så legger jeg til svar på eget innlegg. Litt fundering, så var det bare å gå i gang. Ut med dieselpumpa, av med toppdeksel, ut med dieselreturrør, av med dyserør og opp med dysa på syl 1, ei sveisepinne ned på stempel. Turne motor til ventiler på 6 vekslet (da vil en se på "målepinne" i syl 1 at den er på topp). Da bare å finjustere fortenning ut fra ØDP. La den nå på 20 grader. På med alt annet som måtte demonteres og på med toppdeksellokk. Så kalibrere innstilling av overrettmerker på dieselpumpa. Tannhjula er jo skråskjært, så for å få satt den inn i riktig posisjon, vred jeg tannhjul ei tann tilbake slik at når pumpa ble satt inn, skled den på plass i riktig posisjon. Da var det bare å finjustere overrettmerker å skru til pumpa. På med alle rør/klammere. Så lufte filtere/pumpe skikkelig og vips, motor tente på kvartten. Skiftet olje på dieselpumpa samtidig iom den var ute. Ikke nødvendig viste det seg, men like greit når den var ute. Ser jeg nå må finjustere tomgang noe. Etter å ha justert tenning noe ned, er turtallet økt med ca 200 RPM, så virker som at 20 grader er riktig fortenning. skal bli moro å prøve den utpå å se om den gir litt mer speed også. Fortsatt god sommer. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
omhI Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Hei Fint du delte dette med oss leserne på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Takk for den, omhI. Hyggelig om noen andre kan dra nytte av min kanskje noe enkle fremstilling. Lenge siden jeg skrudde aktivt og blir jo litt "stolt" når en får det i hop igjen. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.