tangkvast Startet 16.Juli.2011 Del på Facebook Startet 16.Juli.2011 (redigert) Har nettopp byttet gimbal lager og knutebelg etter en vannlekkasje på mitt Alpha one gen2for en stund siden. Nå sliter jeg med å få justert inn "engine coupler" med det nye gimbal lageret. Jeg har Mercruiser sitt alignment tool, og trodde jeg hadde fått det til tidligere i dag, men da jeg hadde ca 1cm igjen sa det stopp, og jeg turte ikke bruke makt i frykt for å ødelegge noe da jeg har lest at drevet skal skli greit inn uten makt. Tok ut drevet igjen og skulle prøve å finjustere, men nå er det da helt håpløst. Klarer ikke å få entret alignment tool heller. Dette er en mercruiser 3.0, så jeg kan kun justere på motorfestet i front av motoren da de bakre er faste uten justeringsmulighet Hva kan jeg ha gjort galt nå? Jeg begynner å bli ganske frustrert nå, så all hjelp mottas med stor takk! Redigert 16.Juli.2011 av tangkvast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Har fått linet opp det meste nå ganske bra, men er ikke helt fornøyd. Det virker som om tolken butter borti noe i bunnen før den sklir greit inn. Skulle nesten tro at motorfestet på transom skulle vært litt lavere, men det er jo ikke mulig Er det noen av dere der ute som har vært borti noe slikt tidligere??? Trodde egentlig at skifte av gimbal lager skulle være grei skuring.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Det hender at stangen tar borti litt i kantene, men så lenge den går helt inn forholdsvis lett, og det ikke kniper noe sted, så er det normalt greit, men det er vanskelig si akkurat hva som er normalt og ikke uten å se det selv. Når det ser greit ut, vrir du motoren en halv runde og sjekker igjen at verktøyet går greit inn, dersom det ikke gjør det så er noe er skjevt, sannsynligvis demperplaten. Vanligvis så legger jeg en 2x4 over motoren og bruker en talje til å løfte motoren i fremkant, dette er normalt enklere enn å justere motorfestene, når høyden er riktig så justeres motorfestene til de passer og festes i båten / motoren igjen, alt ettersom hvor de er enklest å løsne, som regel i båten. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 Mange takk for oppløftende svar Adeneo. Den går greit inn ja, men ble litt usikker siden den så vidt buttet litt i kanten. Da får jeg vri motoren en halv runde i morra og sjekke om det går like greit da. Motorfestet er vedlig greit å justere på da jeg kun har en bolt i motorfestet i framkant på 3.0 motoren, men hadde nok prøve 2x4 rådet ditt om jeg hadde hatt en 6er eller 8er med motorfeste på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 (redigert) Løfter en gammel tråd da jeg sliter med å få inn mitt drev. Er 3. året jeg har det av, etter første vinter gikk det lett på. I fjor gikk det nesten helt inn, og brukte litt kraft for å få det helt inn. I år butter det mer, mangler 2-3 cm før det er helt inne. Vil ikke bruke kraft for å få det helt inn. Har tolk og sjekker oppretting. Synes denne glir greit ut og inn uten bruk av kraft. Har forsøkt knepet med fett i enden for å se på sporene etter spline om oppretting er OK. Må innrømme at jeg ikke får noe ut av det. Ser ikke likt ut når jeg gjør flere forsøk. Ville tro at labbene i forkant synker sammen, og at motor bør justeres opp. Festene i bakkant er ikke justerbare. Lenger ned går ikke motor, justerings-mutterne er på bunn. Er det noen gode tips til å sjekke dette? Redigert 6.Mai.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Min erfaring er at bellhousing må justeres ift motor. Det er god klaring mellom styretappene på motor og hullene i bellhousing. Løsne boltene såvidt og jokk litt med tolken så retter du inn motoren mer enn du klarer med å justere på motorfestene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Vet ikke helt om jeg forstår. Mener du boltene i de bakre motorfestene? I så fall sliter jeg, for det er vanskelig å komme til. Redigert 7.Mai.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Da er de gode rådene dyre. Motoren kommer ikke lenger ned i forkant. Pinneskruene i motorlabbene sitter så jeg ikke får de løs uten å vri i stykker gummien. Da blir det sånn, litt trangt og langt fra optimalt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Jeg mener boltene som holder motorblokken og bellhousingen sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 Jeg skjønner ikke heller hvilke bolter vi snakker om - og har litt samme trøbbel med innrettingen. Sporene på tolken tilsier at motor skal ned i fremkant, men fremre fester er så lavt det går. Drevet går greit på - og det må ha vært slik fra fabrikk eller klargjøring, men det er ikke perfekt (og jeg liker perfekt..) Om vi går fra akter så er drevet festet i bellhousing med seks bolter, bellhousing er festet i transom med to hingepins, så er ytre del av transom festet til indre del av transom med bolter antar jeg, og motoren henger i bakkant fast i transom med to bolter. Arrester meg om dette ikke er riktig. Hvilke bolter er det som skal løsnes "før jokking med tolk"? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2013 Del på Facebook Svart 7.Mai.2013 (redigert) Bellhousing er "kappen" rundt coupleren på svinghjulet som tolken skal inn i. Bellhousingen er med andre ord det som avslutter motoren mot transomens innerdel (braketten på innsiden). Bellhousingen henger på to bolter i transomens innerdel og der er det både gummiforinger og fjærer så dette kan flekse og sige ned litt. Lageret som akselen går igjennom liker jeg å kalle transomlager. Gimballager er for upresist siden det jo er drevet som er opphengt i en gimbalring i transomen. Lageret sitter altså i transom og ikke i gimbalringen. Redigert 7.Mai.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.