laffenxxx Startet 16.Juli.2011 Del på Facebook Startet 16.Juli.2011 Hva er maks lengde og bredde man kan satse på etter veg med bil/båt . Har sett litt på Bayliner 2655 som er 8,23 m og 259 cm bred. Er det noen mulighet til å "smale" denne båten ned til 255 cm ? Over 255 cm må trekkbilen være lastebil . Er dette for bredt og langt til å transporteres etter vegene på østlandet ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2011 Del på Facebook Svart 16.Juli.2011 (redigert) Det er ingen krav til at trekkbilen må være lastebil over 255cm. Opp til 2.60 er stort sett rett frem, og over 3 meter er det følgebil. Legg merke til at det også kommet an på bredden på hengeren du bruker ettersom loven sier "Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket." Forskrifter !! a) Følgende generelle krav gjelder: - Kjøringen må ikke foregå fredag mellom kl. 1500-2400, eller fra kl. 0600 lørdag eller hverdag før helligdag eller offentlig høytidsdag til kl. 2400 søndag, helligdag eller offentlig høytidsdag. Politiet kan i særlig tilfelle gjøre unntak fra disse bestemmelsene. - Kjøringen må heller ikke foregå på sted med stor rushtrafikk mellom kl. 0700-0900 eller mellom kl. 1500-1800. - Kjøringen skal fortrinnsvis foregå i dagslys. I særlig tilfelle kan politiet påby kjøring i et annet tidsrom. - Motorvogn eller vogntog skal være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider når bredden er over 2,60 m. b) Når lengden er over 6 m mer enn tillatt etter vedlegg 1, eller bredden er over 3 m, gjelder dessuten følgende: - Transporten skal følges av ledsagerkjøretøy. Antallet fastsettes ved utstedelse av dispensasjon. - Transportøren må skaffe til veie ledsagerkjøretøy. Til ledsaging kan bare nyttes personbil eller varebil. Vogntog og ledsagerkjøretøy skal være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider. - Merking av utstikkende gods og bruk av skilt på vogntog og ledsagerkjøretøy skal være i samsvar med bestemmelsene i forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4. - Politiet bestemmer om det på grunn av trafikkforholdene, transportens størrelse mv. skal lede eller overvåke transporten. - Transportøren må kontakte politiet for mulig avtale om politiledsaging. § 3-4. Utstikkende gods, merking m.m. 1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet. 2. Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet. Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys framover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm2 og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på en avstand av minst 150 m. Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2 m over vegbanen. 3. Gods som stikker ut foran kjøretøyet, eller mer enn 1 m bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm2. Det røde materiale skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig. Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1 m bak kjøretøyet, også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm2. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på en avstand av minst 150 m. 4. Utstyr, redskap m.v. som stikker ut foran, bak eller på siden av kjøretøy, skal være merket i samsvar med bestemmelsene i denne paragraf, dersom ikke særlige regler er fastsatt av Vegdirektoratet. 5. Vogntog som har tillatt lengde mer enn 19 m, skal ha skilt bak på tilhengeren der lengden er angitt. Lengden angis for hele meter og rundes av oppover. Skiltet skal være minst 100 X 50 cm med 20 mm rød, reflekterende bord. Bunnfargen skal være hvit og ureflekterende med symbol av vogntog og piler sammen med lengdeangivelse i hele meter med 70 mm teksthøyde: a) Når lengden er over 6 m mer enn det som er tillatt etter vedlegg 1, eller bredden er mer enn 3 m, skal både kjøretøyet og det eller de ledsagende kjøretøy være utstyrt med varselskilt henholdsvis «Lang transport» eller «Bred transport.» Varselskilt skal ha hvit bunnfarge og være svakt lysende eller belyst under kjøring i mørke eller usiktbart vær. De skal være godt synlige både forfra og bakfra. b) Varselskiltet må tildekkes eller fjernes når kjøretøyet ikke er i bruk til ledsaging eller til lange og brede transporter. Varselskiltet skal ha følgende utforming: Teksten utføres med sorte bokstaver, utforming etter trafikkalfabetet, med minimum bokstavhøyde 105 mm. Skiltet utformes med teksten på en eller to linjer med minimumsavstander fra tekst til skiltkant eller skiltbord etter normalbestemmelsene i trafikkalfabetet. Det må ikke være annen tekst på skiltet. Skilt som er utformet etter tidligere bestemmelser kan benyttes inntil videre. Redigert 16.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
laffenxxx Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Hva er maks lengde og bredde man kan satse på etter veg med bil/båt . Har sett litt på Bayliner 2655 som er 8,23 m og 259 cm bred. Er det noen mulighet til å "smale" denne båten ned til 255 cm ? Over 255 cm må trekkbilen være lastebil . Er dette for bredt og langt til å transporteres etter vegene på østlandet ? Nå ser jeg at emnetitelen er forandret og at dette ødlegger spørsmålet mitt . Jeg spør "folket" om hva som er greit og kjøre med etter våre veier ikke hva forskriften sier . Mulig jeg har uttrykt meg "klønete". Den delen av forskriften det vises til er tatt ut av sammenhengen . Les hele i linkene under . Forøvrig så skal jeg sjekke dette nærmere når det gjelder forskriftene men jeg har snakket med avdelingen for dispensasjoner i Statens vegvesen og dem sier at maks bredde er 255cm for vanlig kjøretøy men tillater 260 med fryseskap. Tilhenger er kjøretøy type O. Transport av båt bredde 255 cm til 325 cm er tilfeldig transport av udelbart kolli og regnes som spesialtransport. Bilen som trekke må være klasse N2 ( lastebil over 3500 kg til 12000 kg ) Jeg kjører MB Gwagen og denne kan jeg ikke bruke til å trekke denne båten med. Bilen min som var registrert som lett lastebil kunne vært brukt men er ned registrert til varebil og kan ikke lenger brukes . Dette er hva jeg fikk beskjed om. Det er riktig at jeg kommer under 260 cm men det at jeg passerer 255 cm gjør dette til spesialtransport . Latebil kravet har muligens med lengden å gjøre uten at jeg vet det sikkert. Men dette var ikke spørsmålet mitt. Vedlegg 1 til forskrift om bruk av kjøretøy 5. TILLATT KJØRETØYBREDDE FOR OFFENTLIG VEG Største tillatte bredde for kjøretøy på offentlig veg er 2,55 m hvis ikke mindre bredde er fastsatt ved oppsetting av offentlig trafikkskilt eller i vegliste. For kjøretøy med skappåbygg - fast eller avtagbart - spesielt utstyrt for transport av gods ved en automatisk regulert temperatur hvor hver sidevegg inklusive isolasjon er minst 45 mm tykk, er største tillatte bredde 2,60 m på veger som ellers er tillatt for 2,55 m. Største tillatte bredder etter dette pkt skal måles uten toleranse. Link vedlegg 1 : http://www.vegvesen.no/_attachment/171148/binary/315090 vedlegg 2 : http://www.vegvesen.no/_attachment/171147/binary/315089 Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Om du fjerne r fenderlisten, utgjør vel kanskje dette de 4 cm.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.