Pinhead1974 Startet 16.Juli.2011 Del på Facebook Startet 16.Juli.2011 Hei! Har en 85 eller 86 modell Yamaha 30 DE (den første årgangen med 3-sylindere uten Autolube) som det ble problemer med i dag. Den mistet plutselig kraft under nesten fullt gasspådrag. Etter litt småsjekking ser jeg at nivået i bensinfilteret varierer når den går på tomgang og under fart. Plutselig er det nesten tomt i filteret for så å fylles helt opp igjen uten noe mønster. I tillegg hører jeg en suselys som ikke har vært der før. Greier ikke å lokalisere hvor den kommer fra, men tenker at dette kanskje er membranen i bensinpumpa. Er det noen som har noen tips? Mvh. Jørund Sitér dette innlegget Link to post
rs2000no Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Forsøk med påfyllingslokket av for luftinga sin del. Også må du sjekke at ikke det er sprekk i slangen der den suger inn luft evt. slangekoblinger som er løse. Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 11.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2011 Hei! Jeg vet med sikkerhet at det ikke er problem med luftinga på tanken i og med at jeg sjekket nettopp dette da problemet oppstod. Når jeg sjekket bensinkoblingen mot motoren var o-ringen på denne morken og jeg kjøpte i nøden en ny på Biltema. Det kunne jeg like gjerne latt være for den passer knapt og må settes på med rå makt før den går i lås og når jeg pumper bensin lekker det mellom kobling og motor. Bytte av koblingen skjedde etter at jeg fikk problemer, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er her feilen ligger. Uansett skal jeg kjøpe ny original kobling og bytte, gå over slange nøye og se etter sprekkdannelser. Dessverre ligger båten 20 mil fra bosted så det gjør ikke arbeidet lettere. Mvh. Jørund Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Hvis det lekker mellom koblingene på motor vil den dra inn luft,ikke sikkert det er årsaken,men det vil forverre problemet. Ville tatt opp bensinpumpa og sjekket membranen,kan være bare ørsmå hull eller sprekker så vil den ikke pumpe inn nok bensin. Her er det noen små fjærer og noen deler,så legg merke til hvordan det sitter i sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 13.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2011 Takk for tips! Skal snakke med Yamaha og høre om de har membran med tilbehør. Er dette vanskelig å fikse eller greier de fleste det selv? Jørund Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Dette greier du nok fint selv,bare pass på hvilken rekkefølge delene sitter. Sitter som sagt noen små fjærer inne der som er viktige å ikke miste Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Og de fjærene følger ikke med reparasjonssettet (gjorde ikke i hvet fall). Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Hvis det lekker mellom koblingene på motor vil den dra inn luft,ikke sikkert det er årsaken,men det vil forverre problemet. Ville tatt opp bensinpumpa og sjekket membranen,kan være bare ørsmå hull eller sprekker så vil den ikke pumpe inn nok bensin. Her er det noen små fjærer og noen deler,så legg merke til hvordan det sitter i sammen. Feilen var så enkel som at bensinkoblingen ikke var tett. Etter bytte til original Yamahakobling går motoren som ei klokke igjen. Nå er motoren solgt og jeg har kjøpt en ny motor av samme type (30DETOL). Mvh. Jørund Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.