BAN Startet 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2011 Har nettopp kjøpt denne, og glemte selvfølgelig at jeg ikke har sigarettenneruttak. Klipper jeg bare ledningene å kobler dem på batteriet? En på pluss og en på minus? Jeg har ikke mer peiling på strøm en at jeg kan skifte batteri i en lommelykt, så om noen kunne gi meg et enkelt svar. Skal på langtur i løpet av uken, og har ikke tid til å skaffe noe ekstragreier... Har et batteri, og en vekselbryter som ikke er helt rett koblet... Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Du bør sette en sikring på pluss-ledningen hvis du skal koble rett på batteriet. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Guroby Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Må koble + på + og omvendt, men for 200kr mer får du en omformer som fungerer til annet en mobillader, så hadde vurdert hele kjøpet:) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Skal koble PC med OpenCPN og GPS for langtur i løpet av uken, og har ikke tid til annet en å kjøre jalla denne gangen. Kartplotteren i båten (Raymarine A60) vil ikke høre snakk om å legge inn en så lang rute, og jeg blir nødt til å få laddet PC underveis. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Noen som vet hva som er pluss og minus på denne pluggen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Pluss i midten, minus på sidene på sigarettplugg. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Takker. Da kobler jeg det slik det er foreslått her. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) ..........Skal på langtur i løpet av uken, og har ikke tid til å skaffe noe ekstragreier... Har et batteri, og en vekselbryter som ikke er helt rett koblet... Har du ikke tid, så har du ikke tid, men denne fra Clas Ohlson er kjekk å ha: Vare nummer: 36-3903 http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162501278 Finnes sikkert i bilrekvisita-butikker og liknende steder Biltema: Varenr: 80502 http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=80502 Redigert 17.Juli.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Direktekobling vil vel alltid være best for utstyr som krever litt mer enn lite (f,eks. en mobillader) over et lengre tidsom. Plasten foran på pluggen på min kontakt smeltet rett og slett da jeg hadde en 12V -> 20V strømforsyner til PC'n (leverer maks 4,5A) tilkoblet. Hadde kanskje ikke trykket den godt nok inn, så det ble varmgang i kontaktflaten? Uansett - med fastforbindelse unngåes slike ubehagelige opplevelser. Ny oppgave i båten: Tilrettelegge for direktekobling Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
okeido Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Men hva med å legge opp en cigarettkontakt?så kan en bruke andre ting der og? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Hvis jeg klarer å skaffe en sigarettennerkontakt her ute i bushen, så ville det nok vært det beste. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Enig - "sigarettkontakt" er det mest fleksible. Dekker mange bruksområder. Mitt poeng var at for litt større belastning over tid, som en omformer ofte er, blir kontaktpunktet i slik kontakt så utilstrekkelig at du risikerer varmgang Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
BAN Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Da har jeg 220 volt. Da blir PC med kartprogram og TV installert, og turen kan begynne. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Et lite varsko. Som er tatt opp i mange tråder. Inverteren din er antakelig en "modifisert sinus" inverter. Leverer ikke like "ren" strøm som 220V direkte, og kan ta livet av eletronikk med følsomme powersupply. Jeg drepte hovedkortet på en HP Laptop for noen år siden og tør ikke lenger bruke "modifisert sinus" til Laptop, gamekonsoller, PAD, osv. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.