Jump to content

Er medlemsskap i redningsselskapet nødvendig med småbåt?


larsen2000

Recommended Posts

Har en 16 fots båt som kun brukes til kortere turer i skjærgården. Er det nødvendig med medlemsskap i Redningsselskapet med så liten båt? Vil tro det er kjappere å bli tauet til kai av andre fritidsbåter ved eventuell motorstopp? Hva koster det eventuelt med redning av en redningsskøyte dersom man skulle komme ut for et større uhell? Innspill mottas med takk :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg var medlem da jeg hadde åpne båter også, og det er ikke nødvendigvis fordi jeg må, men fordi redningsselskapet gjør en innnsats 12 måneder i året i allslags vær. Når du sitter i peisvarmen, og stormen uler rundt ørene, drar de ut på havet og redder fiskere og andre sjøfarere! Liten utgift for viktig arbeid :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Svaret på trådstarters spørsmål er ganske enkelt; nei, det er ikke nødvendig.

Hvordan kan du være så bastant? Du mener at det ikke er nødvendig.litt rart, da du virker som en som taler varmt om felleskapet etc., og dette er en utgift som gagner fellesskapet.

Nødvendigheten må jo vurderes av hver enkelt person.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om det er nødvendig, eller ikke, når man kun skal bruke en mindre båt i skjærgården, og da mener jeg at det ikke er nødvendig. At det allikevel er ønskelig at man er medlem og slik støtter opp om en god sak er noe annet og ikke hva trådstarter spør etter slik jeg forstår ham. At man også vil kunne få rabatt på sin forsikring er også en realitet, men heller ikke hva det spørres om.

Til din orientering så fortsetter jeg å betale mitt medlemsskap selv om jeg per idag er omtrent i samme situasjon som trådstarter mht båtbruk og ikke beholder medlemsskapet fordi jeg ser noe behov for det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hvis det er en skjærgårdsjeep uten åregafler er det umulig å komme seg i sikkerhet med en enkelt padleåre hvis litt vind ved motorstopp.

 

Helt klart fordel med medlemskap for å kunne kaste ut dreggen og ringe etter hjelp.

 

Hvis det er stor,dyr og moderne påhenger taler det også for medlemskap. Hvis motoren begynner å blinke eller pipe feilmeldinger er det betryggende å kunne bli slept hjem framfor å risiskere at motoren skjærer seg på vei inn til nærmeste havn. Det fine med medlemskap er at man kan tilate seg å be om råd eller hjelp selv om det ikke er en oplagt nødsituasjon.

 

Greit å ikke basere seg på andre tilfeldige båter. Hvis man f.eks. bakser med tau i propellen i krappe bølger og grumsete farvann er det ikke sikkert tilfeldige uerfarne turbåtskippere med hele familien ombord er så lystne å starte slep.

 

Nei så på sikkerhetslisten bør det blant annet stå: et laaangt dreggtau, mobil, medlemskap i redningselskapet (selv om man er mest innaskjærs).

 

 

Hvis den aktuelle 16 foteren mot formodning er en lett jolle med åregafler og liten påhengerer det lettere å ro hjem hvis motorstopp og dermed mindre behov for medlemskap.

Link to post
Share on other sites

Man kan både ringe og å få hjelp selv om man ikke er medlem.

Er hele driften av Redningsselskapet basert på medlemsinntekten? I så fall burde politikerne snart få opp øynene, og bidra.

Man blir reddet av Røde Kors også , selv om man ikke er medlem.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Er det krise så er det krise og da er det selvfølgelig bare å bla opp, men det vanligste er vel at båtfolk havner i situasjoner som ikke er direkte dramatisk, men at det likevel kan være greit å få hjelp istden fo å ring hyttenaboer eller putre hjem mens temperaturlampen lyser.

 

Hvis trådstarter bare har en båt kan han glede seg over at medlemskapet følger båten og ikke mannen. Folk som eventuelt låner båten kan derfor ringe rett til redningsselskapet for gratis hjelp hvis motorstopp midt på fjorden 8hvis trådstarter blir medlem.

 

Tilbudet om å hjelpe til også hjemmehavn og eventuelt slepe til service er mest aktuelt hvis påhengeren er så stor at det er vanskelig å tranportere påhenger i egen bil hvis motoren stopper midt i ferien.

Link to post
Share on other sites

Woody, du kan være trygg på at du får hjelp om du er i nød, uansett om du er medlem eller ikke.

Men det er ikke sikkert du får hjelp uten å betale for det om du feks har flatt batteri og ligger på en øy eller er tom for drivstoff eller reima til vannpumpa har hoppet av eller du har luft i dieselen om du ikke er medlem.

 

Ved oppdrag som defineres som nød eller kan utvikle seg til nød er det HRS som betaler da det er de som er oppdragsgiver. Skøytene får da et HRS nummer som oppgis på oppdragsrapporten som sendes til Redningsselskapet sentralt.

 

Min erfaring er at mannskapene på skøytene yter mye gratis service som ihht boka lest som fanden leser bibelen kunne vært fakturert.

 

Det kan være verdt å merke seg at medlemsskap ikke dekker assistanse for samme feil innenfor en periode, tror det er to uker. Også her utøves skjønn. Holdningen og instruksen til mannskap er at vi yter service, og er opptatt av at folk skal være fornøyde.

 

For egen del har vi alltid vært medlem med egen båt, helt siden Bitteliten var 16 fot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble mye god reklame for RS her, tilbake til start. Å farte rundt innaskjærs i en 16' fot er neppe noe stort problem uten medlemskap i RS. Men sørg for å ha de mest elementere ting ombord som dregg, drivanker, åre, ekstra bensin, osv. Sørg for at båt og motor er i teknisk god stand. I de aller fleste tilfeller er det andre båter ute som kan yte assistanse hvis en trenger hjelp. Hvis ikke ring en venn eller kontakt redningsinstanser.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det skremmer folk til å skjønne at det kreves litt kunnskap å være på vannet. For deres og andres sikkerhet.Helt enkelt

 

Vit hvor du er

Vit hvor du skal

Bruk vest

Vit hvordan du skal be om hjelp.

 

Sjelden jeg ser duster. Men vi møter mange uheldige. Alle blir møtt med smil. Men ikke dustene. Som feks han som passerte10 meter fra oss i over 80 knop i 5 knops sone.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjor høst var jeg og minstemann ute på en kosetur med snekka. Rente på ei halv nedsunket garnblåse. Tauet var tjukt av blåskjellyngel, så det hadde vært i sjøen lenge.

Siden det bare var jeg og guttungen, var det uaktuelt å forlate ham alene i båten mens jeg dykket med kniv og maske. Så der lå vi og duppet ca 500m fra land. Vi var aldri i noen fare, og jeg kunne bare ha slengt dreggen om så var. Men man blir litt rådvill, særlig med en guttunge man skal forsikre om at dette er helt udramatisk og at det bare er slikt som skjer.

Nå kom det en kar og forbarmet seg over oss ved å slepe oss en 10 minutters tid tilbake til hytta, hvor jeg kunne dykke under litt tryggere forhold. Men jeg likte ikke situasjonen noe særlig.

 

I år har jeg tegnet medlemskap.

 

Delvis fordi jeg har kjøpt båt som skal ta meg litt lenger unna hjemmehavna, samt at jeg med god samvittighet kan praie dem neste gang i forvisning om at jeg allerede har forhåndsbetalt for litt assistanse. Nå må jeg bare få tatt VHF-lappen slik at jeg kan praie dem på lovlig vis... :cool:

I tillegg ser jeg viktigheten av at vi har en operativ redningstjeneste så lenge staten også på dette området toer sine hender. Så det blir mitt skarve bidrag :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å spore av debatten bør man huske på den juridiske risikoen ved å be om privat sleping/berging som er debatert i andre tråder.

 

Hvis man har dreggfeste er det betryggende å vente på Redningsselskapet som ikke krever bergingslønn. Det er jo ihvertfall en teoretisk fare for at en privat sleper kan kreve bergingslønn.

Link to post
Share on other sites

Enig med de som mener det ikke er nødvendig.

 

Men alle får vurdere dette ut fra egne forutsetninger.

 

Hvor de bor, hvor godt kjent de er i området småbåt brukes og om de ønsker å støtte redningsselskapet som organisasjon.

 

Selv har jeg ikke vært medlem og kommer heller ikke til å bli det tror jeg.

Har da brukt båt siden 60-tallet.

 

Nærmeste redningskøyte ligger ofte 3 timers gangtid unna.

I de siste åra er mobiltf blitt vanlig også, hvis uhellet skulle skje, er det for meg like enkelt å ringe kjente eller slektninger som kjenner området og samtidig har egen båt på sjøen.

 

Har en ikke dette med på tur eller at mobil ikke funker - ja da får en jo ikke ringt noen i det hele tatt og varslet.

Link to post
Share on other sites

Brannatta i Sandspollen brukte mange mobiltelefonen til å varsle. Flere ringte før jeg tok Pan Pan på VHFen. Det var VHFen som var årsaken til kort responstid. Derfor er VHFen overlegen langs kysten vår. Ta VHF-sertefikatet så lærer du nødprosedyrene og radioetikette.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...