mhemil Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Byttet dieselfilter på D6 uten å lufte da jeg hadde noe urent drivstofff på tanken for et par år siden. Fylte ikke etter diesel og luftet heller ikke. Fungerte uten problem. Forhørte meg med i forkant VP og de sa at så lenge motor var varm ville det gå helt greit. Motoren lufter seg selv. I nødstilfelle vil sannsynligvis motor være varm. Har man ikke ekstra filter stikker man hull slik som diskutert. Evt. fjerner hele filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Men spørsmålet om emergency bypass står ubesvart kjapt google søk ga dette Høres skummelt ut dette. Er filteret tett så ville jeg finne ut hvorfor dette er tett siden dritten kommer fra tanken. Åpner en bypass så suger en jo dritten fra tanken videre i systemet og hva skjer da... Installer dobbel filter og vend mellom disse ved behov. En kan jo kjøpe to enkle oppsett (og montere sammen til et dobbelt system) istedenfor dobbelt oppsett som er dyrere. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Installer dobbel filter og vend mellom disse ved behov. En kan jo kjøpe to enkle oppsett (og montere sammen til et dobbelt system) istedenfor dobbelt oppsett som er dyrere. God Morgen Jawik, her kommer du med en enkel og god løsning. 2 stk enkle bygget isammen , det er jo REMA metoden, KISS. For de som har plassproblemer og de kan plasseres på forskjellige plasser, bare slanger som blir litt lenger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Det er ikke mulig å gi en komplett oppskrift på filterskifte da dette, samt nødvendig luftingsprosedyre, kan variere betydelig avh. av motortype. Men generelt må filtret(ene) luftes og i noen tilfeller krever motoren full luftingsprosedyre, se instruksjonsbok for motoren. Det viktigste er som Roger skriver, sørg for å sjekk/drenere tankene før en løser fortøyningene. Mange, inkl. meg, har ikke ordentlig drenering i bunnen av tanken. Jeg kjøpet en billig sugepumpe, den typen hvor en klemmer på en ballong, på Biltema, skrudde ut koblingen til varmeap. på toppen av tanken, stakk pumpa nedi og fikk opp ca en liter gugge. Veldig enkelt i mitt tilfelle. En kan ofte få faresigalet ved å sjekke filtret før oppstart. Er det antydning til vann/skitt i bunnen bør en ikke gå fra kai før tanken(e) er drenert. Redigert 24.Juli.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Hei Careka. Jeg krøp til køys igjen To enkle filter montert parallelt og fylt opp med diesel (må være fylt helt opp med diesel) fra begynnelsen av er det bare å vende mellom disse uten noe behov for lufting eller stansing av motoren. Tilsvarende område som er like viktig er kjølevannet fra sjøen hvor en også bør montere dobbel filter. Har en fordelingen helt nede ved inntakskranen kan en blåse ut eventuelle fortettninger via det som ikke er i bruk eller er tett. Kjører en disse to systemene av og til på hvert filter opprettholder en stort sett en behagelig tilværelse ombord. Men hovedproblemet til at filtrene tetter seg løser en ikke før en finner årsaken til dette. Plassbehovet kan by på utfordringer men dette løser en som oftest på beste måte. Og dette er en rimelig forsikring mot ubehageligheter. Redigert 24.Juli.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Arvid_A Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Hvis man skal lage et slikt opplegg med å benytte to separate grovfiltre, vil det ha noen praktisk betydning om man har vendeventilen på tilførselssiden til filtrene eller på utløssiden av dem? Grovfilter/vannutskiller (type CAV) er i båten vår plassert høyere enn tanktoppen. Etter at filterinnsatsen på grovfilteret er byttet, fyller jeg opp filterhuset igjen ved å suge frem diesel v.h.a. den manuelle "luftepumpa" som er plassert i tilknytning til matepumpa på motoren/finfilteret. Etter at lufteskruen på denne er åpnet, og dersom jeg har klart å få tett alle gummiringkoblingene på grovfilter-innsatsen, er dette en rask og grei prosedyre. I motsatt fall er det bare å ta fra hverandre grovfilterinnsatsen og finne den tetningsringen som har kommer i ulage... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Viser til innlegg i eit par andre trådar med lignande tema, https://baatplassen.no/i/topic/74326-dieselfilter-til-fornuftig-pris/page__view__findpost__p__1042999 og her https://baatplassen.no/i/topic/79502-dieselfilter-uten-filter-med-bilde/page__view__findpost__p__1128591 Ynskjer alle ein problemfri tur Redigert 24.Juli.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Hvis man skal lage et slikt opplegg med å benytte to separate grovfiltre... Du bør nok separere filtrene helt fra en annen (bypasse disse) slik at du har ventil på begge sidene. Ellers risikerer du å dra dritten ut av det tette filteret. Har du muligheten til eget uttak direkte fra tanken holder det med en Y-ventil med to kraner etter filtrene. Bare husk på å åpne opp for det "rene" filteret før du stenger det andre og bytter ut innsatsen. En skvett diesel i beholderen og dette er klart til bruk igjen uten å stoppe motoren. Men ligger dritten ved utløpet i tanken, eller er tett her, nytter det ikke å bare bytte filter. Vær oppmerksom på at Bitteliten etterlyser nødprosedyrer og ikke når du har god tid til å fikse elendigheten. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Arvid_A Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Takk for grei beskrivelse, Jawik! Jeg er enig i at som nødprosedyre vil dette bare virke dersom reservefilteret er fylt opp. Dette må sees nærmere på ombord. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 To separate filter er bra, men som andre har skrevet, er det mye urk på tanken er filterbytte en slags nødløsning som ikke nødvendigvis varer lenge. Grip ondet ved roten og ha rutinemessing drenering av tanker. Maritim har også en trakt som sorterer ut noe lumskerier under fylling, og også viktig, gir mulighet å stoppe fylling av urein diesel. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ut fra Bittelitens eksempel med store racor-filtre blir det som allerede nevnt å bare skru opp,ta ut innsats og sette inn ny. Dette med at det ikke er nødvendig å etterfylle stiller jeg meg tvilende til - det medfører (som også allerede er kommentert) at det er en mindre del av filter-overflaten som er tilgjengelig. Dersom det er en situasjon som tetter filtrene vil jeg tror at det å ha størst mulig filteroverflate (og lengst mulig tid til neste filterstopp) er kjærkomment. Det går faktisk på endel etter-fyllings-diesel ved dette skifte, og prosent-andelen av tilgjengelig filteroverflate reduseres fort. Jeg tror samtidig jeg ville skiftet pakningene som følger med i settet selvom det er en nødprosedyre. Jeg skiftet selv to slike filtre nå i ferien. Begge disse hadde vært åpnet og inspisert tidligere uten pakningsskifte, men på det ene filteret var det likevel kommet inn luft som medførte at ca 50 % av filteroverflaten var ubenyttet nå i det siste (det var ikke på det filteret som var gått tett). Luften var kommet inn selvom filtrene var fulle etter innspeksjonen (og ved inspeksjonen), så jeg mistenkter pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Når jeg skjerper meg så har jeg en 25 liters kanne stående klar som nødprosedyre. En slange fra denne og fritt fall ned til grovfiltrene gir meg tid til å vurdere om dritten ligger i hovedtanken eller ett annet sted i systemet. Med litt omtanke på dette opplegget kobler jeg også til returen mot kannen med Y-ventil med to kraner. Opplegget kan jo monteres mot vannutskilleren eller matepumpa som jeg foretrekker. Fritt valg. Min erfaring er at det som oftest er uttaket fra hovedtanken som er syndebukken i dieselsystemene. Vi blir for sløve med rensing av tanken så lenge motoren sviver og livet går sin gang til problemet møter oss i døren. Som nevnt ovenfor er det beste og rimeligste KISS opplegget løst ved å holde tanken ren og helst filtrere dieselen i en trakt med damens strømpebukse tredd over trakten før en slipper noe ned i tanken. Et annet opplegg er å kjøre dieselen i sirkulasjon fra tanken gjennom en liten pumpe som kan monteres på en drill og filtrere ut dritten før en slipper dieselen tilbake på tanken. Noen timer med dette tar ut det meste av dritten som samler seg. Har en muligheten til å montere en slange fra uttaket på tanken og noe over høyeste nivå, kan en blåse med munnen noen ganger i denne og løse opp dritt som samler seg ved uttaket. Deretter tar trakt og strømpebukser seg av dritten. Et ekte KISS opplegg I mellomtiden sviver motoren og en har kontrollen intakt enn så lenge. Og som jeg nevnte i en annen tråd ikke kontakt NSSR før du har fikset det meste selv. Vær selvhjulpen så langt du rekker på sjøen. Og har du seil så heis dette Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Glemte å nevne at fra 25 liters kanna har jeg en gummipumpe ved kanna av den typen som vi finner til påhengsmotorene. Et par tre skvis med denne fyller opp systemet før jeg kobler fra hovedsystemet. Og motoren sviver videre uten noe hikkas. Og en bør våge å stikke hode ned i motorrommet av og til og vurdere om filterbytte er til stedet - helst før motoren stopper. Men ikke skap deg selv et stressproblem ved å gå ned for ofte. Husk en skal også ha tid til å nyte turen en er på. Redigert 24.Juli.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Arvid_A Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Jeg syns følgende lille historie fra tidigere i sommer godt kan få en plass i denne tråden: Vi var på veg sørover Oslofjorden etter ei fin helg i Sandspollen. Været var fint med litt sønnavind, såpass at det ble litt smårulling over Breiangen. Pga bølgene svingte dieselmåleren fra litt innpå ”rødt” og opp mot halv tank. Vanligvis pleier jeg å fylle opp når tankmåleren begynner å bevege seg under halv tank. Tanken rommer 275 liter, men måleren er litt unøyaktig, så når den viser halv tank, er det gjerne 170-180 liter igjen. For første gang hadde jeg ikke fått fylt når jeg pleier. Målet var derfor nå dieselfylling i Horten indre havn. Plutselig merket jeg at turtallet på motoren falt fra marsjturtallet på 3200 og ned mot 2500 o/min. Turtallet tok seg opp igjen etter 2-3 lange sekunder, men jeg merket at uroen festet ei klo i mageregionen. Har tankmåleren flippa helt ut og er tanknivået så lavt at stigerøret trekker luft når innholdet på tanken skvulper i bølgene? Jeg fikk imidlertid ikke dette til å stemme med antall driftstimer etter forrige fylling. Motoren dura videre før det samme gjentok seg etter kanskje fem minutter. Vi gikk da mellom Tofteholmen og Ramvikholmen, og i sønnavinden var det ikke særlig fristende med motorstopp akkurat der…. Periodene med fall i turtall fortsatte det neste kvarteret – og inntrykket var at de kom tettere på hverandre etter hvert. Vi hadde nå passert Mølen og nærmet oss heldigvis innløpet til Horten indre havn. Jeg reduserte gasspådraget til et marsjturtall på 2000, noe det virket som motoren klarte å opprettholde stabilt. Spennende minutter, men vi ”haltet” oss da vel frem til dieselpumpa og fikk fylt opp. Det gikk på 188 liter, dvs det skulle være 80-90 liter igjen på tanken – altså kunne mistanken om ”tom” tank legges bort. Etter fyllingen gjorde vi et forsøk på å fortsette turen, men konstaterte med en gang at motoren hadde samme problem som tidligere med å holde kontinuerlig turtall på rundt 3000 o/min. Ny fortøyning ved brygga og frem med verktøykassa. Først ble alle koblingsnipler på tilførselssiden sjekket. Alt så OK ut. Da var turen kommet til grovfilter/vannutskiller. Inspeksjonsglasset viste ren og fin diesel uten antydning til vann eller annet. Filterinnsatsen ble imidlertid tatt ut, og innholdet tømt over i en boks. Dette avslørte et innhold blandet med sort forurensning. Ny filterinnsats ble montert, og etter et par forsøk fikk jeg på plass holderen med alle tetningsringene slik de skulle være. Lufteskruen på den manuelle matepumpa ble åpnet og diesel ble sugd frem ved hjelp av denne pumpa – først til grovfilteret var fylt opp, og deretter til luftfri diesel kom ut av lufteventilen. Motoren starta med en gang og fikk gå seg litt varm før den ble dratt opp i 3500 o/min i fri. Lettelsen var stor både hos skipper og ”matrise” da motoren dura villig og jevnt, slik den skal, og turen videre hjem gikk uten problemer! Etter at båten hadde ligget i hjemmehavn en ukes tid, slik at alt skulle ha roet seg på tanken, ble det sugd opp dieselprøver fra flere steder på tankbunnen. Prøvene viste kun ren og klar diesel. ”Tankhygienen” ser derfor ut til å være helt som den skal. Problemene våre skyldtes derfor sannsynligvis oppsamling av mindre forurensninger gjennom lengre tid – ja - en sjekk av vedlikeholdsloggen avslørte at det var tre år siden forrige grovfilterbytte…. Dette var første tilfellet vårt med slike symptomer, og følgende lærepunkter ble notert: Grovfilteret skal byttes hvert år Fortsett med å suge opp dieselprøver fra forskjellige steder på tankbunnen, i hvert fall hver vår og høst Forurensningssjekk i form av avtapping av diesel fra grovfilteret har ingen hensikt for denne filtertypen (CAV/Delphi). Som beskrevet av andre her på forumet, legger skitten seg oppe i filterinnsatsen, og vil dermed ikke synes nede i glassbeholderen Også finfilteret skal byttes hvert år Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Med tre år på samme filter tenker jeg at du har hatt bra med flaks som har unngått problemer. Jeg tenker også at reservefilter kan være kjekt å ha i båten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Noe flaks har du nok Min rutiner er hver høst å bytte alle filter, dvs grov-dieselfilter, rengjør vannavskiller, fin-dieselfilter og sm.olje filter og olje. Vår: Drenere dieseltank. Gode service-og vedlikeholdsrutiner gjør at en unngår de problemer som også kan skape farlige situasjoner. OBS. Antall motortimer har selvfølgelig betydning for hvor ofte en bytter filter og olje...mine høst/vår-rutiner regner jeg som et minimum. Jeg har alltid reservefilter ombord, kan anbefales Redigert 24.Juli.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Ja, jeg innrømmer å ha tæret kraftig på "flakskontoen"... Jeg har nok som nevnt latt meg berolige litt for mye av den rene fine dieselen i inspeksjonsglasset på filterholderen, samt at både tappeprøver fra finfilteret og sugeprøvene fra tanken alltid har vært rene. Tanken ble forøvrig renset og fikk påsveiset ny bunn våren 2007. Men nå er det innført nye filterrutiner! - og reservefiltere har det alltid vært ombord! Redigert 24.Juli.2011 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 .Jeg har alltid reservefilter ombord, kan anbefales 3 stk Racor 500 innsatser og 4 eller 5 finfilter i reserve om bord. Tømte båtsjappa på Skjærhalden for filtre etter problemer i påska i fjor. Kjekt å ha. Bytter filtre årlig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 [*]Forurensningssjekk i form av avtapping av diesel fra grovfilteret har ingen hensikt for denne filtertypen (CAV/Delphi). Som beskrevet av andre her på forumet, legger skitten seg oppe i filterinnsatsen, og vil dermed ikke synes nede i glassbeholderen Dette har vært diskutert i mange år her på forumet, som forfilter i båt bør disse filterne snus i motsatt retning. Da vil dritten legge seg i glasset, en mye bedre løsning. Forøvrig er dette noen forbanna møkkafiltre. Sats heller på Separ eventuellt Racor filtre. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Er noe overrasket over at dere som har dieseltank ikke anvender en mellomtank på 20-30 liter som skvulper mindre og som kan være gjennomsiktig slik at nivået vises hele tiden. Når denne er fylt helt opp vet en jo at en har noen timer på seg og dersom innholdet i mellomtanken minker - ja da er det på tide å sjekke hvorfor dette skjer. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mix Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Er noe overrasket over at dere som har dieseltank ikke anvender en mellomtank Har tenkt tanken, en plain vannutskiller tank med avtappingsmulighet uten noe filter på 10-20 liter hadde vært en grei løsning først i kretsen, ala en liten dagtank. Noen som vet hvem som selger noe slikt ??? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ja en dagtank ..min båt er kanskje ikke i den størrelseklassen men det "problemet" som taes opp her løses normalt med vanlig brennstoffhygiene som tidligere beskrevet. Å løse dette med ekstra filter og tanker mener jeg er noe spesielt (vil ikke utdype det ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.