Jump to content

Dieselfilter til fornuftig pris


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

Slik jeg har forstått det er CAV filteret som er mest vanlig ikke noe serlig da det er vannskelig å få tett. Da jeg kjøpte min båt var CAV filteret byttet ut med en adapter og et Racor spin-on filter. Denne løsningen har jeg vært meget fornøyd med, men nye filter koster mye. Så denne på Seasea i går:

 

Filter

 

Det er jo et spin-on filter av samme type. Noen som har erfaringer? Hele stasen koster jo mindre enn bare filterelementet til racor. Når jeg bytter hvert år og bruker 100l diesel føles det litt unødvendig å bruke så mye penger. Jeg har ikke behov for gjennomsiktig kopp i bunn da jeg heller ved jevne mellomrom tapper av en liten slant. Ser uansett ikke noe i glasset da det sitter litt knotete til.

 

T

Link to post
Share on other sites

Dette filteret finnes som dobbelt filter med vender for å velge det ene eller det andre filteret. Med en slik løsning slipper du å skifte for sikkerhets skuld. Du kan kjøre til du merker at filteret begynner å gå tett og da slå over venderen. NB det er da viktig å skifte når du kommer til land. meiner du får kjøpt det på maritim.

Link to post
Share on other sites

Har sett mange rare filterinstalasjonar oppigjennom tidene og ikkje minst lite servicevenlege. Det er selfølgeleg ok for ein motorprodusent å skru alt slikt på som ei pakke, sammen med motoren, med det resultat at diesel frå skifting av filter og lufting havnar i kjølsvinet. Annbefalar å sette vass-separator og filter på ein lett tilgjengeleg stad/skottvegg der ein har plass til ein samlekopp under når ein grisar som verst. Ser at maritim har sama filterhaldar med vendekran mellom to filter som eg brukar (antageleg samme som "Loma" beskriv), ser òg at dei har ein svært god pris sett iforhold til innprisen min. (driv landbruksverkstad). men i tillegg til filtersatsen, som selfølgeleg har filter med vassuttappning i botn. Brukar eg ein vass-separator i tillegg, då får ein eit veldig godt visuelt bilde på korleis diesel ein har å rutte med. Brukar filter med 5 my filterering. Dette filteroplegget er til forveksling lik Racor sitt opplegg men til halve prisen, ca 2500,- Og til sist ser eg mange gonger at filter står før fødepumpe og må suge gjennom filter, dette helst på mindre motorar, på større går det ikkje. Dette er å lage seg lufteproblem. La diesel frå tank gå gjennom fødepumpe så til vass-separator...så til filter...så vidare til dieselpumpe på motor.

 

Filter hos Maritim

 

vassseparator.jpg

 

dobbel_filterhaldar_med_filter.jpg

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dobble grovfilter ,slik at jeg kan switce over uten å bytte der å da. Pluss alle andre filter som olje-luft-veivehusfilter ,prisen på to motorer VP 41B hørte jeg at volvo sjappa i by'n skulle ha litt over 5 lapper.Men en med en P35 i havna handla på Di Teck eller no sånt på Borgerskogen i Stokke ved Tønsberg,der betalte han under 2 lapper for alle filtrane.Stemmer dette ,som jeg regner med at det gjør når han sier så.Da er det jo 3 lapper å spare ,å det gjør da ingen ting .Har ikke fått sommla meg dit enda,men regner med at turen går dit i løpet av neste uke da det er på tide med full service på beista mine .Du finner sjappa på nettet ,å dem skal ha alt av filter .

PS:fikk grovfilter derfra sist jeg bytta dem,da skulle VP i by'n ha 540 pr stk av FS filtra mine.Di Teck tok 155-.så da ser vi om resten er like billig når vi for sommla oss dit ;o)))

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg hanlder filter på ditech.

det stemmer att de er billigere.

jeg betalte 1/4 del på enkelte filter, trur kansje du må være firmakunde for å handle der.

gjør også oppmerksom på att de har flyttet til revetal utenfor tønsberg.

 

http://www.gulesider.no/firma/ditech-scandinavia-as:z0i1g3vx?geo_area=fxcounty%3Avestfold&search_word=ditec

Link to post
Share on other sites

Står Revetal ,men mener gutta var på Stokke å handla.At det var på Revetal før ,men er jo bare å ringe å sjekke det da.Men bra filter å priser har dem,har heller ikke hørt at du må være kunde der eller ha firma avtale. Men dem må jo gå ann å fixe ;o))

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mye stoff om diverse filtrering her http://www.lekang.com/filter/Separ_dieselfilter_SWK2000.pdf

 

CAV-adapter http://www.lekang.com/filter/CAV_adapter.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

her var det mye filter å velge i http://www.sandtorv-maskin.no/webshop/category/1424

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

..Mange dieselmotorer har mykje returdiesel (som og skal gjennom filteret) ...

 

Javel, det var nytt for meg at disel går via filter tilbake til tanken. Aldri hatt det på noen av mine båter ihvertfall.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Returdieselen går jo ikke gjennom filteret på nytt da.. :wink:

Men den totale mengden gjennom filteret er jo langt høyere enn mengden som motoren forbruker.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...