oleff Startet 17.Juli.2011 Del på Facebook Startet 17.Juli.2011 (redigert) Vi landkrabber har begynt å fundere på å kjøpe en seilbåt om et par år. Tiden frem til det vil vi bruke til å spare penger, ta båtførerprøve og å lære seiling i teori og praksis. Budsjett er ikke fastsatt, men vil antagelig ligge på maksimalt 200-250.000,- Når tiden kommer vil vi være en familie på fem; to voksne og barn på rundt 10, 8 og 4 år. Ønsker oss en båt vi kan vokse i og med, men den bør være forholdsvis lettseilt. Ønsker at det er litt romslig og praktisk både med tanke på opphold i båten og soveplass. I første omgang vil det være til helger og kortere turer, men kanskje etterhvert også langtur hvis jeg klarer å få hele familien til å bli hekta. Har kikket på båter rundt 32 fot, høres det fornuftig ut? Ønsker tips og råd til hvilke båttyper jeg burde sikte meg inn mot med våre behov. Redigert 17.Juli.2011 av oleff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Har selv en 28-foter Maxi Fenix Dinett og det går helt fint med familie på 5 med to ungdommer og et "voksent" barn, men ingen er brede eller i høy vektklasse. De/den som sover i forpiggen er imidlertid kun adskilt med et forheng til toalettet. Det kan ordnes med skyvedørsarrangement hvis man vil ha det tettere mellom forpigg og toalett. I større båter som 30 og 32-fotere er det nok ganske konsekvent egen dør til toalett og alt omkring. Med så stor båt som 32 fot og budsjettet ditt tror jeg at du ofte får eldre motor. Selv ville jeg valgt ny(ere) motor og mindre båt; ingen dieselrøyk og dønn pålitelig. Er redd for at du kanskje må kjøpe ukurant båt i den prisklassen. Slik jeg tolker utviklingen i markedet kan det bli vanskelig å selge om noen år, evt med stort tap. For å slå meg selv på munnen så ser jeg at det ligger ute noen akkurat nå med nyere motor : * En Alo med Volvo Penta MD 2020 fra 2000. Har selv 2010 og er storfornøyd. Skulle tro den hadde katalysator, så ren er forbrenningen. Den motoren har vesentlig bedre rykte enn 200n-motorene. (2002 / 2003 osv) * En Jeanneau Rush 97 med uspesifiserte mindre(?) feil og mangler samt motor av "nyere dato". Er litt skeptisk til så omtrentlige beskrivelser, men-men. Comfortina og Omega skal også mange fornøyde eiere blant erfarne seilere. Eldre svenske "moderne" båter kan være både solide og seilevillige. Sjekk båtenes egne forum for svakheter før du går på visning. F.eks kan noen båter sprekke andre steder enn rundt kjølboltene hvis de har fått en hard smell i kjølen. Ledningsnettet i eldre båter er ofte underdimensjonert for dagens "krav" om kjøleskap etc og bør ha blitt supplert eller skiftet ut. Markedet er labert nå (for eldre båter) og det er relativt lett å få leid båtplasser rimelig på østlandet. Det kan bety at det kan lønne seg å ta opp lån fremfor å vente. Men totalt sett kan det ha blitt for mange båter i markedet fordi folk tar inn over seg hvor mye stell det er å ha båt, ergo kan markedet fortsette å være svært rimelig for visse båttyper. Lykke til og kom tilbake og fortell hvilket kjøp det blir til slutt! Redigert 19.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Er for øvrig enig med Småbåtentusiasten men det kan være lurt å merke seg at i seilbåtkretser er en ofte nokså interessert i konstruktør og byggeverft. Det gir en form for sikkerhet både i konstruksjon og seilegenskaper. Ser en på svenske båter er f.eks. Norlin og Pelle P garantister for båter med mange gode egenskaper. Også de store franske båtprodusentene bruker dyktige konstruktører. I Norge har vi ikke mange aktiktive seilbåtkonstruktører i dag, men Amble er vel kjent sammen med avdøde J.H. Linge. Ser du på svenske båter kan det derfor lønne seg å se etter en Norlin- eller pelle p -konstruksjon og tilsvarende i Norge. Det kan svare seg å være litt skeptisk båter bygget i små serier og selvinnredet. Vær obs på motor og seil..det er ting som virkelig koster å fornye. Lykke til. Redigert 19.Juli.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Det blir ofte færre timer å vannet enn man tenker seg, særlig hvis det må gjøres vedlikehold på eldre båt. Med familie "passer" det heller ikke så ofte som man gjerne tror på forhånd. Mange fedre drar derfor på soloseilaser. Da kan jeg trygt anbefale rullefokk og selvslående fokk. Det gjør også seilingen lettere for en nybegynner som skal holde styr på "kjerring og unger" samtidig. En selvslående fokk har gjerne noe mindre areal og er mindre "dramatisk" når det er litt vind. Den totale seilkraften er kompensert for i storseilet hvis selvslående fokk er en del av den opprinnelige konstruksjonen. Be selger spesifisere ordentlig hva han mener i alle sammenhenger. F.eks kan "jeg har nylig skrapet bunnen helt" bety mye forskjellig. Det kan bety at det ligger altfor mange lag med gammelt bunnstoff som bare er lett skrapet for hver sesong. Bunnsstoff som slipper i flak og blir humpete i overflaten og bør fjernes helt slik at man får lett vedlikehold i årene som kommer. En stor jobb å fjerne alt! Bestill gjerne maskinell fjerning av alt bunnstoff om det ikke er gjort nylig. Pelle Petterson har designet noe så ytre forskjellig som f.eks puristisk enkle Maxi-båter og myke avanserte linjer i "Helgenen-Volvoen". De eldre "moderne" svenske båtene kan ha et sjarmløst ytre, men var blant de første "praktiske" båtene med innvendig ståhøyde og bredde i skrogene, men samtidig glatte i vannet. Innvendig tips med familie på 5: * Lett å komme til motor uten å måtte flytte på alt. * Stort kjøkken (pantry) med nok avsettingsplasser. * Kunne passere spisebordet til toalettet uhindret med bordet i oppslått tilstand. Motor: * Motor med tilstrekkelig kraft til å gå i kraftig motsjø. Da er seilene ofte nede for nybegynnere eller småbarnsfamilier. Redigert 19.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ser du på svenske båter kan det derfor lønne seg å se etter en Norlin- eller pelle p -konstruksjon og tilsvarende i Norge. God tommelfingerregel, og disse har jo vært meget produktive s.a. det er mye å velge mellom. Dog har også noen av disse båtene svakheter, og samtidig fins det mange gode alternativer fra andre konstruktører også. Så det går an å utvide horisonten, bruk heller google og ymse forum aktivt når det dukker opp noe interessant. Personlig synes jeg franske båter i den prisklassen har en del å by på, virker som de har ligget litt i forkant konstruksjonsmessig s.a. man får mer plass for pengene. Sammenlign f.eks. plassen du får i en Maxi og en Rush av samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Maxi Fenix til 5 personer, NO WAY! Ofte har også Fenix en dårlig motor (MD5). Eget toalettrom er et måste for en familie i deres størrelse. Noe mindre båt enn en stor 29 foter, er trolig uaktuelt for dere, det blir fort irritasjon om man bor for trangt og har liten plass. Det er kjøpers marked nå, så prut i vei, og få en så stor båt dere kan til den summen dere har til rådighet. Så får dere heller få hjelp til å sjekke de båtene dere ønsker å kjøpe av en som er kyndig på seilbåt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
:båt1 Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 hr 31 monsun karnsje??? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) hr 31 monsun karnsje??? Et sikkert, og langt bedre alternativ! Designet av selveste Olle Enderlein, om det skulle ha noe å si Redigert 19.Juli.2011 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Hr 29 har fem køyer. Forpigg, to i salog og en bred stikkøye. Byggekvalitet som varer. Obs for teakdekk og gammel motor. Kan være budsjettet er litt snaut. Men her har du båt for lang tid. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28291381 Redigert 19.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Utrolig nok så får man comfortina 32 til 250 000.- nå, jeg hadde ikke vært i tvil om jeg ikke fant noe grisevedlikeholdt stort fra 70 tallet istedet Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Utrolig nok så får man comfortina 32 til 250 000.- nå, jeg hadde ikke vært i tvil om jeg ikke fant noe grisevedlikeholdt stort fra 70 tallet istedet enig med deg der , http://www.blocket.se/blekinge/Comfortina_32_1983_34313425.htm?ca=7&w=3 her er en til 176000 svenske kr som blir 149000 norske kr 190000 kr inkl mva og hk hvis det er en svensk båt, hvis norsk veldig billig. dette er mye båt for pengene hvis den er i grei stand og i tillegg ligger den i Bergen så transport er ikke store kostnaden Redigert 19.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Hva med en Willing? De begynner kanskje å bli gamle, men har mange faste køyeplasser, deilig å slippe å bruke benkene i salongen til soveplass om natta. Halvåpen toa-løsning trekker ned. For 250.000 kan man få en Maxi Mixer, den har bedre plass enn en Fenix (men ikke nødvendigvis bedre motor). Man kan også få en Rush 97, disse har ofte Yanmar-motor som aldri dør. Har hatt Rush i mange år og syns kvaliteten var bra, bortsett fra trekk på skrogsider og tak i akterkabin/toalett som løsner, men det kan man jo utbedre selv for en rimelig penge vil jeg tro. På Fenix'en må det vel gå an å få plass til en 4-åring i midten i akter-køya. Men generelt er vel løsningen med halvåpent toalett mellom lugaren forut og salong ikke helt optimal. Willing'en har forøvrig også den løsningen ... Tryggeste valget er nok kanskje Rush 97 pga Yanmar motor. En Mixer til 250.000 ligger under snittet i pris, så da blir spørsmålet hva som trekker ned, i tillegg til løen VP-motor. Personlig ville jeg kanskje vurdert en slik likevel pga. plassen og seilegenskapene. På flere av disse båtene kan man vurdere å rigge til ekstra sjøkøye i akterkabin for å få plass til 3 unger der. Mixer i racing-versjon har dette som standard. Burde ikke være så vanskelig å få til, evt. i kabin foran, dersom bedre plass der. Sitér dette innlegget Link to post
oleff Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Takk for gode tips og råd! Mye å tygge videre på her :) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg har akkurat kjøpt en Jeanneau Rush 90 fra 1986 (30 fot). Det var riktignok en del av en byttehandel, men effektiv båtpris i regnestykket lå på ca. 230.000,-. Denne båten har ny rigg med rulleseil foran og bak, så det var vel slikt sett relativt sjeldent, og hadde stor betydning for mitt valg. Båten er ekstremt lettseilt og jeg bruker knapt vinsjer. Seiler den "for hånd" alene. Båten går fortsatt med originalmotor (Yanmar 2GM) men den virker å være i svært god stand. Ser ny ut, starter på en halv omdreining hver gang, også kald, ingen røyk, ingen lukt. Skal jeg nevne noe som jeg synest trekker litt ned så må det være litt lite bad, men det er eget bad med egen dør. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
jandrea Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Vil nesten anbefale deg å prøve å jekke opp budsjettet ditt til mellom 4 og 500 K. Da fårdu for eksempel tak i en Bavaria 31AC og tilsvarende. Hadde selv en Happy 27 med alt det som advares mot her, (liten motor, forheng til toalett, stikkøyer, liten bysse). Vi er stort sett 4 ombord og det ble trangt og ugreit, særlig når det kom en regnskur og alle ville slappe av i salong. Har nå en Bav 31 fra 2000 og "alt er bare fryd og gammen" i forhold til den forrige. I tillegg har vi også strøm nok til en TV med DVD og kontinuerlig drift av kjøleboks som er viktig for rivselen ombord. Varmt vann er heller ikke å kjimse av og dusjmulighet er delig. Vi ligger helst i uthavn og da blir vanntanken litt liten og jeg planlegger en utvidelse her. HAr heller ikke montert inverter til lading av mobiltelefon og drift av PC som er et must med barn ombord. Får ikke fjortissene drift på kommunikasjonen er hele livet ødelagt og du kan glemme å få de med på tur mer en en gang. Oppsumert etter egen erfaring: Eldre trang båt gir større mulighet for frustrerte ferier. Nyere båt med fasiliteter gir "happy ship" Forøvrig godt å se at hedmarkinger trekkes til havet. Er selv oppvokst på Elverum og erklært stein gæærn av de jeg vokste opp i sammen med. Havet er jo farlig det. Redigert 22.Juli.2011 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Skjønner deg godt, men er nok ikke helt enig i din konklusjon selv om jeg forstår at du er mere fornøyd med din nåværende båt. Det er et enormt utvalg i mange svært bra bruktbåter på markedet. Kjøper du en ny båt i dag og utruster den for x-antall kr, eier du en bruktbåt i morgen. Jeg har en båt fra 1986 og vet ikke om noen annen ny båt i samme størrelse jeg vil bytte den med. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 En Bav fra 2000 (som jeg har) er jo en brukt båt og forblir en bruktbåt, men nyer båter (fra ca 2000) har vesentlig større volum og plass en tilsvarende eldre. De har også som regel fedrig opplagt kjølekompressor, varmt vann og varmeapparat og dette er viktig for trivselen. Nyere motor er heller ikke å forakte. Det jeg prøver å få fram er hvilke suksesskriterier som er viktig for at en familie skal trives i båt er. Særlig nybegynnere med seilbåt, hvor det å seile kanskje ikke er det viktigste i førse omgang. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Rastløs Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Er selv oppvokst på Elverum og erklært stein gæærn av de jeg vokste opp i sammen med. Havet er jo farlig det. Det er nok fler av oss som har vokst opp på hedemarken, men funnet ut at sjøen ikker så farlig. For et par år siden hadde jeg en Bavaria 38 utenpå min båt i Tanumstrand. På bommen stod det med store bokstaver Koppang yachtclub. Er nok en stor marina for seilbåter der. Pussig nok er det mange av oss som ender opp med en Bavaria ( Jeg startet med en Maxi 68. Den måtte fort byttes ut, hvis ikke tror jeg båtlivet hadde fått en brå slutt. Krav til komfort(både min egen og mannskapet) medførte oppgradering raskt. ( etter at vi (ehh jeg)hadde funnet ut at det ikke finnes noe bedre alternativ til fritid enn seiling) De tre siste sesongene har jeg brukt hver eneste helg i båten fra april - oktober. Hadde det ikke vært for de turene hadde jeg fått hjerteinnfarkt for lenge siden ) Skulle jeg kjøpt første båt i prisklassen som nenvt her nå hadde jeg nok endt opp med en båt rundt 30 -32. Comfortina som er nevnt er jo en flott båt. ( og mer riktig priset enn HR båten fra samme årgang ( min rent ufaglærte subjektive mening) Redigert 22.Juli.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg har en båt fra 1986 og vet ikke om noen annen ny båt i samme størrelse jeg vil bytte den med. Har alltid syntes Kelt-båtene har sett attraktive ut, kanskje de mest innovative sammenlignet med f.eks. Rush og First fra samme periode. Enkelte har uttalt skepsis til kjølsvin/bunnkonstruksjon hvor det skal være noe «jerngreier», sikkert ballast og mekanisme for senkekjøl. Er nyskjerrig, kunne du utdypet? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Hadde selv en Happy 27 med alt det som advares mot her, (liten motor, forheng til toalett, stikkøyer, liten bysse). Selvfølgelig får man god plass i en Bavaria 31. Men det er ikke alltid lett å jekke opp budsjettet heller. I såfall er det absolutt å anbefale å se på franske båter fra 80-tallet, de har ofte innredningsløsninger med betydelig mer plass enn konkurrentene fra skandinavia. Ta min gamle Rush 77 (som jeg nå har bytta ut til fordel for en Bavaria :-), som vel er omtrent like lang som en Happy 27, der var det 4 faste køyeplasser (ikke salongkøyer, to i forpiggen, to i relativt romslig akterlugar), separat toalettrom, L-bysse med brukbar plass og ståhøyde for en del av oss samt, riktig dimensjonert fast kartbord. For å få til dette var det ikke fullengde benker i salongen. Det var også åpen forpigg, men den kunne forsåvidt godt vært lukket uten at løsningen hadde måttet lide. Til nød kunne man få til 5 køyeplasser ved å ligge på salongbenkene likevel med beina inn i forpiggen, og la en stakkar ligge i midten der. Brukbart komfortabelt, men aldri ideelt med soving i salongen. Båten hadde også stor skrogbredde, også akter, slik trenden har blitt for mange båter senere. Eneste ulempe var noe gammelmodig rigg med litt lite areal og påfølgende slit med å kjempe mot større bølger på kryss pga bredden. Hadde båten i ti år, og ikke uten grunn. Synes også byggekvaliteten var god. Til fem er kanskje båten litt liten, men pointet her var å illustrere at franskmennene har ligget et stykke foran når det gjelder plass og innredning. Redigert 22.Juli.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Et annet alternativ er jo mamba båtene fra sverige på 80 tallet, ståhøyde for personer på 186 , 4 faste køyeplasser for voksne med mulighet for å legge ned salongen for ytterligere 2 voksne. Båtene er veldig romslige inni og gir en 33 fot følelse ifølge tester for 29 foteren ... du får de i 29, 31, 33,34, 36 fot men av en eller annen grunn er 29 foteren mest populær i forhold til 31 foteren da de ofte og ligger til samme pris. ligget 8-10 stk på finn i år men bare 2 igjen da resten er blitt solgt som er posetivt med tanke på båtmarkedet i norge om dagen . Er noen på blocket.se nå http://www.blocket.se/varmland?q=mamba&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=7&l=0&md=th omregning av kurs pluss moms og hk avgift for 8-30 hp så blir det ikke ille pris ... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Har alltid syntes Kelt-båtene har sett attraktive ut, kanskje de mest innovative sammenlignet med f.eks. Rush og First fra samme periode. Enkelte har uttalt skepsis til kjølsvin/bunnkonstruksjon hvor det skal være noe «jerngreier», sikkert ballast og mekanisme for senkekjøl. Er nyskjerrig, kunne du utdypet? Ikke noe mekanisk. Skroget er støpt over en jernsåle som fungerer som ballast. Ordinær senkejøl (0,8-2,20) som betjenes med fallwinsjen. Kollisjonsteste for full fart mot grunn ute skrogskader,kjølen får selvfølgelig skade, men kan relativt enkelt repareres. Prototypen ble testet en vinter på Bretangkysten under alle forhold. Men selvføgelig blir en slik konstruksjon fordyrende og egner seg mindre bra for store produktsjonsserier..derfor gikk Kelt nedenom og inn i Kirie (Feeling). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.