Jump to content

Karnic 2260 eller Galia 630. Råd til nybegynner?


Serapos

Recommended Posts

Hei,

er nybegynner med motorbåt. Har seilt en god del med stor seilbåt, men det er mange år siden. Vil nå kjøpe meg båt til fisking og som også er egnet til å trekke poden på vannski. Tenkte å fiske hele året, også om vinteren. Har ingen planer om å kjøre lange turer, men en overnatting skal være mulig, så soveplass og evt. liten byss ønsker jeg meg. Budsjettet er 250.000.

Båter med fast tak som feks. Beneteau Antares eller Jeanneau Merry Fisher har jeg kikket på, men de har hver sine detaljer som jeg ikke liker.

Fant 2 båter på Finn som jeg tror kunne passe meg:

Karnic 2260

Galia 630

Jeg er klar over at utenbords bensiner og innenbords diesel er stor forskjell, men har det i praksis noe å si? Leste også tester på nettet, men det finnes jo gjerne noen småting som fort kan bli irriterende og som ikke nevnes i slike tester.

Er det noen som kan si litt om disse båtene? Er som sagt temmelig blank på alt dette.

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er at du sier du ønsker å bruke båten hele året. Da er nok en kabinbåt noe du bør titte nøyere på. Jeanneu merryfisher marlin 6 er en av mine favorittbåter i så måte. Du får "walkaround" - kjekt når en fisker (det er også mulig å stå foran å fiske. Sikrere når to bruker stang samtidig), kabin med bæsj and carry (porta potti), mulighet for varmeapparat og god plass.

 

Ut fra mitt eget ståsted og mine ønsker (fiskebåt, mulighet for overnatting, dass, lukket kabin, god dekksplass for fisking, grei fart) er marlin 6 et meget godt alternativ. Vet ikke om den egner seg så godt til vannskikjøring, men det må da vel være et underordnet behov?

 

Uten- og innenbords motor kan jeg ikke uttale meg om.

 

Det var i alle fall hva jeg kan bidra med. Ser at vi har noenlunde samme "nedslagsfelt" når det gjelder båtbehov, så da våger jeg å dele mine tanker. :smiley:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Ja, jeg tenkte på kabinbåt. Men så er det manglende sitteplass for passasjer på disse, samt noen dårlige løsninger på smådetaljer (lanterneplassering feks.). Og så vet jeg ikke om det ikke spiller noen rolle om det er utenbordsmotor på disse? Er de like greie å bruke om vinteren som en innenbordsmotor? Og hvorfor bør det nå egentlig være fast tak? Kalesje holder jo også av regn og snø? Eller ikke? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg her... ;-)

Så nå på Finn at denne Marlin-utgaven er helt ny, og den ligger over budsjettet mitt. Og så har den bare 1 seng, det er litt dumt hvis man har med en person til, og det er ikke usannsynlig. Ja, vannski er av underordnet betydning.

Redigert av Serapos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, fast tak og vegg er jo en utgift mindre over tid. Og så tåler det om du ikke koster snø hele tiden langt bedre enn en kalesje. Dessuten blir det jo varmere i en lukket båt enn med kalesje.

 

Lanterneplassering? Den må du nesten utdype litt. :)

 

Sitteplasser ja, der blir det jo litt mer spesifikt. Spørs jo hvor mange plasser du i realiteten trenger. Marlin 6 og Hansvik 18/21 combi er de to båtene jeg har "blinket meg ut", og der er det jo ikke så mange sitteplasser i fartsretningen. Men hva så? Spørs jo hvor langt man skal kjøre.

 

PS: Marlin'en kan leveres med ekstra plate slik at 2 personer kan ligge der. I et av de siste utgavene av båtnytt skrev de at det ikke var spesielt hensiktsmessig å gå over 115 hestekrefter på den båten.

 

Men som sagt: dette er mine tanker ut fra mitt behov. Noen ganger får man ideer av å høre på tullet til andre folk også, så da har du fått mitt innspill. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler dine tanker. Du har helt rett, man kommer gjerne på nye ideer av å høre andres tanker. ;-)

Kalesjen slites sikkert mer over tid, det er nok riktig. Og varmere blir det nok også i en fast kabin. Men om vinteren blir det uansett ikke de lange turene, og jeg må nok ta på meg flytedress uansett tror jeg, og den holder meg jo varm... skal dessuten bare drive med stangfiske, har (for tiden) ingen planer om garnfiske eller noe i den dur.

 

Posisjonslanternene er, utifra hva jeg kan se på bildene, plassert sånn omtrent i knehøyde på siden av kabinen. Korriger meg hvis jeg tar feil. Det synes jeg er en dårlig løsning fordi det går på bekostning av lysets rekkevidde/båtens synlighet.

Passasjeren skal gjerne sitte i fartsretning. Det synes jeg er naturlig. Jeanneau og Beneteau sin løsning liker jeg ikke.

 

Og så er denne Marlin 6 såpass ny at den uansett er for dyr for meg.

Jeg har nå sett at Karnic også har en versjon med fast kabin, 2050 Stormline heter den tror jeg. Den liker jeg bedre enn Jeanneau/Beneteau. Men den er også ny og for dyr.

 

Skal nå lese meg litt mer opp om innebords diesel vs. utenbords bensin. Tror båtene er ellers såpass like at det er motoren som blir det avgjørende kriteriet.

 

Takk for svar så langt. :)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bommer litt på deto båtene som helårsbåt. Det er en helt annen følelse av trygghet å sitte med et takover hodet enn kalesje.

 

Den dieselmotoren tror jeg er litt for liten i den båten. Og den har sine kjente feil som turbohavari og totalhavari pga waste gate ventil som korroderere fast. Koster fort 50000 å fikse da. Jeg har selv hatt slik motor i en Nidelv 690. Vi var fornøyd, men en senere eier opplevde motorras.

 

Jeg siklet lenge på an Antares 650 med 90 hester. Hadde tilbud på en ny for 257000 en vinter for et par år siden, men jeg kom ikke helt til skudd liksom. Lysten på slik båt kom sterkt tilbake da jeg så nye Marlin.

 

På en slik båt hadde jeg gått for utenbords bensin motor. Ved service så leier du henger og kjører til verkstedet. Enkelere blir det ikke.

 

Båtmarkedet er ekstremt tregt for tiden. Deter mye prutningsmonn!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke peoblemet med passasjersitteplassen i Antares 650 og Merry Fisher 625. Er ikke puta grei nok er det ikke noe problem å erstatte den med en sammenleggbar stol eller fastmontert stol.

 

På Antares 650 er sidelanternene en kombisak som sitter foran frontruta, ble blenda ved mørkekjøring så jeg erstattet den med sidemonterte som er montert der du tydligvis innbiller deg de er lite synlige, men det stemmer ikke.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige svar og klar tale. Skal nå ihvertfall se på en Antares og en Merry Fisher før jeg kjøper noe.

Dette med dyre reparasjoner på en diesel var nytt for meg. Jeg har alltid trodd at det var nettopp diesel som var problemfritt og virker alltid. Men så er den jo iallfall billigere i daglig drift, så lenge den virker nå da. Hm, må tenke litt mer på dette.

Det er fint at man får så gode innspill her, tusen takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig sans for Karnic'en, diesel innenbords som er billig i drift (men kanskje ikke eie om man leser denne tråden). Den har et B-sertifisert skrog og uteplass er bra, synes kanskje weekender (?) med dobbel kjørestol er den løsningen som gjør det enklest å bevege seg ombord, kontra to separate stoler som selvfølgelig er best om en skal kjøre mye. Virker som at de som eier båtene er fornøyd. Mitt aber er at motoren er litt knapp og dermed noe lav marsjfart. Mistenker kanskje båten er "kjedelig" å kjøre også, trygg og lite sprell. Så en brukt til salgs hvor motor var chippet noen og 30-hester.

 

Dette var mine meninger om den båten. (Merk: Har ikke kjørt båten).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall Karnic med "korrekt" motorisering http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29592343

Det ligger jo flere med slik motor, og de med 130 hk versjonen kan vel om ønskelig chippes til 160 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei. Ble det båtkjøp? Jeg vurderer et tilbud om å bytte min sessa med en galia 630. fant du ut noe positivt og negativt om den? den aktuelle båten har bare 90 hk. Mercury 4takter. blir det knapt? Ellers ser jo båten fin ut..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...