lofot2 Startet 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2011 Har nettopp kjøpt "ny" båt. Båten har et DPE drev. Satt og filosoferte om hva som kan skje hvis man kjører på noe i sjøen eller kjører på grunn. Drevet vil jo bli slitt av båten og deretter vil vannet fosse inn. Rart det ikke er montert en mekanisme som løser ut drevet ved en gitt belastning på samme måte som på en påhenger. Hørte nettopp dette skjedde med en båt som kjørte på en tømmerstokk. Båten sank ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Båten din vil holde tett om bare drevet er revet av. du får vann inn på akslingen men denne er tett innover. Men drevet ditt koster 70000,- så det er best å se hvor man kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Drevet vil ofte slå opp, dvs tiltes helt opp, om du treffer noe. Rives av skal en del til. Jeg vil si at aksling er betydelig mer utsatt ved grunnstøting da flyndra kan slås inn, roret slås inn/rives ut eller hele akslingen rives av, slik en gjorde med en ny Fairline 58 for noen år siden. Sikrest er kanskje IPS som er konstruert for å slås av, og fortsatt være tett, ved grunnstøting. Forsøkt i praksis med hell vet jeg av en nordwest 420, dog ikke vår.... Den var på vannet igjen to dager etter at de dundret over et skjær i godtover 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Forsøkt i praksis med hell vet jeg av en nordwest 420, dog ikke vår.... Den var på vannet igjen to dager etter at de dundret over et skjær i godtover 20 knop. Imponerende! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Det mest imponerende var kanskje at de gjorde det samme en gang til, noen uker senere...... Sier historien. Det som gjorde at det tok to dager var at nordwest har drev på lager samt at det var litt krakellert gelcoat akter på ringen rundt drevet. Gelcoaten måtte herde før de satt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Forstår ikkje heilt , et drev henger bare 'løst' nede når den står i forovergir. Låsehaken er bare inne ved revers akkurat som på en påhengsmotor. Og om du tar av drevet så vil fortsatt båten flyte akkurat like godt da sjølve drevet bare henger bakpå. Men klart om noe går i stykker av kraften som blir ved påkjørsel av noe så kan en jo heilt klart ta inn vann fort som f. Men det gjelder nå alle båter om man kjører på noe i stor fart.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Hvis drevet og hele transomfestet blir rivd av, er det vel bare å legge båten i plan slik at hullet kommer over vannflaten, da tar den ikke inn vann?? Duh Redigert 17.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Faxen Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Legg deg på årene og ro for livet! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 hvis drivakslingen som henger fast i drevet blir dratt ut så er det iallefall et lite hull der bak som må tettes relativt fort hvis ikke pumpene tar unna da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.