Jump to content

Hva mener du promillegrensen for føring av fritidsbåt bør være ?

Worry II

Din egen mening om dette ?  

183 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Stemte 0.2 da det ser ut til å være en slags standard som brukes i andre sammenhenger. Ser ingen grunn til at grensen skal være høyere for båt enn for andre framkomstmidler, og hvis den skal være det så må man begynne å diffrensiere ifht båttype. Da blir det fort veldig komplisert.

Ellers er jeg enig med Bukt. 0.0 er umulig i praksis.

Hvor mange ganger, i det siste, har det vært startet tråder hvor promillegrensen til sjøss er et stridstema mellom puristene, og de som ser forskjell på 3 pils og en kasse pils?

Grensen er 0.8 promille. Det finnes ingen veldokumenterte grunner til å justere på denne. De som regelrett kjører i fylla, vil overveiende sansynlig være de samme om grensen er fri, 0,2 eller 0,8.

Diskuter heller hvordan vi kunne bidratt til innstramming på kompetansebevis på hurtiggående båter. Enhver idiot kan pr i dag føre hva som helst innen minstegrensen før kystskipper-pliktig fartøy, uten å ha ført annet enn plastikkbåten man lekte med i badekaret som barn.

Diskutèr heller det, da dette VIRKELIG er et problem.

Det er en utopisk drøm at det går an å føre en konstruktiv debatt om dette emnet. Det blir kvalifisert synsing på den ene side, og utsagn basert på egne erfaringer på den andre. Veldokumentert er det ihvertfall ikke, at alt blir så meget bedre om man innførte nulltoleranse.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

hvis så så burde du vite at 0 i promille er umulig å ha da kroppen "inneholder" alkohol som og er "vanlig" videregående pensun som mange motstandere tydlivis har glemt :rolleyes: diverse matvarer gir og utslag på et alkometer da det inneholder alkohol fra yoghurt til veldugt grovbrød så en grense under 0.2 er umulig å ha da den er så lav at man selv nå kan få feilutslag ved "riktig" inntak av mat... :yesnod:

nå var det vel ikke alt pensum på videregående som holder helt vann.

Hvor mange ganger, i det siste, har det vært startet tråder hvor promillegrensen til sjøss er et stridstema mellom puristene, og de som ser forskjell på 3 pils og en kasse pils?

Grensen er 0.8 promille. Det finnes ingen veldokumenterte grunner til å justere på denne. De som regelrett kjører i fylla, vil overveiende sansynlig være de samme om grensen er fri, 0,2 eller 0,8.

Diskuter heller hvordan vi kunne bidratt til innstramming på kompetansebevis på hurtiggående båter. Enhver idiot kan pr i dag føre hva som helst innen minstegrensen før kystskipper-pliktig fartøy, uten å ha ført annet enn plastikkbåten man lekte med i badekaret som barn.

Diskutèr heller det, da dette VIRKELIG er et problem.

Blitt en del og "dum" som jeg er må jeg jo svare i alle tråder men benytter snart link til innlegg da jeg begynner å få skrivekrampe :yesnod:

Desverre "her" som ellers er det lettere å innføre en ny innskkrenkelse enn å fokusere på selve problemet.

Virker som mange ikke greier å se skogen for bare trær...uansett om det er i relgions/politisk/alkohol/trafikk debatt og annet... resultatet er alltid max utfall for å ta/hjelpe noen få som igjen kun oftest kun skader/ødelegger for de vanlige :confused:

Redigert av bukt (see edit history)

Det er i allefall rimelig klart utifra de stemmer som er avgitt her så langt at det er et tydelig ønske/mening om at det må være en klar grense og at ca halvparten mener at den kan være som i dag og den andre halvparten mener den bør senkes. Jeg er positivt overrasket over svarene! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er i allefall rimelig klart utifra de stemmer som er avgitt her så langt at det er et tydelig ønske/mening om at det må være en klar grense og at ca halvparten mener at den kan være som i dag og den andre halvparten mener den bør senkes. Jeg er positivt overrasket over svarene! :thumbsup:

Sjølvsagt bør det vere ei grense. Dritings folk på sjøen er farlig sjølv om dei berre har ein færing. Men 0,2-grense er for strengt, med mindre nokon kan påvise at det er langt farlegare å ha 0,8 enn 0,2 i promille.

Fråhaldsfolk spør ofte om det er naudsynt å drikke på sjøen. Eg spør heller om det er naudsynt å forby det.

Det er skilnad på 3 øl og 12 øl. Dei som drikk 12 øl bryt allereie 0,8-grensa så det held.

La oss andre få drikke 3 øl i fred. Vi skadar ingen med det.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Med o,8 kan man jo ta seg et par pils, men det skaper også en del usikkerhet på hva man egentlig har av promille. Jeg tar 1,ok jeg merker ingen ting, så jeg tar en til, merker det kanskje litt, med det kan da ikke være 0,8, så jeg tar enda en til og vips så er man over. Nei, bedre med 0,0 og drekk når du kommer i havn.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Med o,8 kan man jo ta seg et par pils, men det skaper også en del usikkerhet på hva man egentlig har av promille. Jeg tar 1,ok jeg merker ingen ting, så jeg tar en til, merker det kanskje litt, med det kan da ikke være 0,8, så jeg tar enda en til og vips så er man over. Nei, bedre med 0,0 og drekk når du kommer i havn.

Du kan vel strengttatt drikke 6 pils fordelt over 3 timer, dvs 1 pils pr 30 min og holde deg under 0.8 promille er du en voksen mann på rundt 90kg.

Så ikke så mye å være usikker på egentlig om du skal ta to eller tre pils da du er godt under grensen.

Da det var 0.5 grense på bil kunne man ta rett under 2 pils tvert og ha under 0.5 etter en halv time da systemet hadde tatt opp dette.

Du kan vel strengttatt drikke 6 pils fordelt over 3 timer, dvs 1 pils pr 30 min og holde deg under 0.8 promille er du en voksen mann på rundt 90kg.

Så ikke så mye å være usikker på egentlig om du skal ta to eller tre pils da du er godt under grensen.

Da det var 0.5 grense på bil kunne man ta rett under 2 pils tvert og ha under 0.5 etter en halv time da systemet hadde tatt opp dette.

Om det var i denne tråden eller i den andre om samme team, husker jeg ikke, men det ble sagt at det ikke er tilstrekkelig politiressurser for å kontrollere og håndheve lovgivningen, særlig ved innskjerpelse. Ja, det er beklageligvis mye sant i det. Det er et felt politet ligger langt etter på.

Tross dette er det en kontollør som har en langt viktigere rolle og gjerne er mer effektiv enn politiet. Ja, hvem er det: jo, nettopp, det er ektefellen, barna, den nye kjæresten, kompisen, mannen i nabobåten eller hvem som helst som er passasjer. Sosiale reaksjoner og sanksjoner fra medmennesker har ofte langt sterkere innflytelse enn faren for å bli stoppet av politiet og trusler om straffereaksjoner.

Det er sosialt akseptert i dag å si ifra til en bilfører "nei, du har drukket, så jeg vil ikke sitte på med deg. Og prøver du å kjøre bilen tar jeg fra deg nøklene. Akseptere du ikke det, ringer jeg politiet".

Å vurdere andres alkoholdpåvirkning ut ifra en 0,2 grense, og sanksjonere som medmenneske, vil være langt lettere enn vurderingen med en 0,8 grense.

Jeg tror nok det er mange som har opplevd det ubehagelige i det å være passasjer i en båt hvor fører har drukker noen øl eller litt vin, men ikke turd og si ifra, sosial reaksjon, fordi svært få vet hvor 0,8 grensa er. Man sier ikke noe, og håper alt går bra. Av og til går det ikke bra.

-ellers så synes jeg det er svært hyggelig å være samstemt med flere av medlemmene i denne tråden, som jeg har diskutert veitrafikk og kjøreatferd med gjennom vinteren, da med relativt stor uenighet. :wink:

Redigert av Eureka (see edit history)

I USA er det Stater som har 0,8 - dersom det skjer noe - og 1,2 for øvrig (for bilkjøring). Jeg er ikke sikker på hvordan dette ville fungere for båt i Norge, men som veiløs øybeboer må jeg tilstå at det antagelig hender at promillen ligger en smule over 0,8 når vi er på vei hjem. På den annen side - "partybåten" vår er en Steady 320 med 6 hk og når sjefen og jeg begge er ombord har vi en maksfart på ca 5 knop.

Trond

Hvis jeg ikke husker feil så går du på politihøgskolen eller skal for å bli politi ?

hvis så så burde du vite at 0 i promille er umulig å ha da kroppen "inneholder" alkohol som og er "vanlig" videregående pensun som mange motstandere tydlivis har glemt :rolleyes: diverse matvarer gir og utslag på et alkometer da det inneholder alkohol fra yoghurt til veldugt grovbrød så en grense under 0.2 er umulig å ha da den er så lav at man selv nå kan få feilutslag ved "riktig" inntak av mat... :yesnod:

Er fullstendig klar over at mange matvarer gir utslag på alkometere, bl.a. de du nevner og faktisk en del konfekt. Det man gjør under en kontroll da er å vente et kvarters tid (evt. se an troverdigheten til personen) og så tar man en ny test. Da skal du se at man blåser 0.

0 i promille blåses i alkometere over hele verden hver eneste dag, så det er fullt mulig å ha det. At man har litt alkohol i kroppen gjør ikke at alle får utslag på over 0 på en blåseprøve. Har aldri opplevd at noen har blåst noe annet enn 0 pga. mat, men det kan forekomme.

Forøvrig: Jeg skjønner at folk vil nyte litt alkohol på sjøen, men når det er slik at så mange ikke klarer å begrense seg og være sitt ansvar bevisst, så må det endringer til. Dessverre går dette utover de som faktisk klarer å kontrollere seg, men sånn er det her i verden. Ta deg heller en alkoholfri øl, nyt solen og båtlivet, og ikke la det bli verdens undergang at du ikke kan få promillen din opp til 0,8 mens du er på båttur.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Forøvrig: Jeg skjønner at folk vil nyte litt alkohol på sjøen, men når det er slik at så mange ikke klarer å begrense seg og være sitt ansvar bevisst, så må det endringer til. Dessverre går dette utover de som faktisk klarer å kontrollere seg, men sånn er det her i verden. Ta deg heller en alkoholfri øl, nyt solen og båtlivet, og ikke la det bli verdens undergang at du ikke kan få promillen din opp til 0,8 mens du er på båttur.

Feil , ikke rett måte å straffe de måteholdene for å prøve å nå de som ikke har styring, de driter i regler uansett.

Eneste som hjelper er å ha mer politi/kontroll på vannet og holdningsendringer, annet er bare tull...

Alkoholfritt øl er ikke et alternativ da det ikke smaker øl så da er faktisk en kald brus mer nytelse.

Redigert av bukt (see edit history)

Fordi man selv ikke liker alkohol så behøver man ikke å pålegge andre å la være.

De fleste har et moderat forhold til alkohol som ikke gir belasting for de øvrige i samfunnet.

Skal man forby folk å kjøre motorsykkel fordi det er en del som ikke overholder fartsgrensen med motorsykkel?

Selvfølgelig skal man vise hensyn med og uten alkohol, men det er liten tvil om at det er mindre marginer i trafikken enn på sjøen.

For en del år siden gikk man fra 0,5 til 0,2 i trafikken. Finnes det noen seriøse resultater av det tiltaket?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Nei, det må det ikke. Jeg klarer å begrense meg. Derfor bør ikke jeg straffes for at naboen drikker for mye.

Beste innlegget jeg har lest i hele dag. Dessverre er det veldig, veldig mange som ikke ser det på samme måte.

I stedet for å konsentrere seg om de som bryter gjeldene regelverk, mener man det er helt legitimt med en kollektiv avstraffelse i form av å senke promillegrensa for absolutt alle. At det i samme slengen gjør store deler av Norges befolkning til lovbrytere, ser ikke ut til å bekymre dem et øyeblikk.

Nå snakker jeg ikke om promille, men hvis vi har et generelt forbud som 9 av 10 konsekvent bryter, hvorfor skal vi da ha forbudet? 9 av 10 bryter jo forbudet fordi de av ymse grunner mener det er helt greit.

99 av 100 ga blanke i å søke om å få lov å pusse opp badet sitt. Nå har de igjen lov til å selv pusse opp sitt bad uten å søke om det - og uten at det ble anarki.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...