Jump to content

"Rust" på propell


Konrad Hauge

Recommended Posts

Au da... Har du ligget med landstrøm? Dette høres ut som tæring. Propellen er vel av messing? Messing er en legering som består av bronse og zink. Når propellen blir utsatt for tæring, oppstår brune rust flekker som beskrevet, og det blir etterlatt ett rødt "spot" igjen etter flekken. Det vil si at zinken blir tæret og bronsen er igjen. Derfor sees det røde flekkene. Når du får store flekker vil dette gå utover styrken på propellen.

Link to post
Share on other sites

Messing er en legering som består av bronse og zink.

 

Nå tuller du fælt! Propeller er laget av bronse. Messing er en legering av kopper og sink, bronse består av kopper og tinn. Og ingen av disse ruster...

 

Så lenge det ikke viser rødlige flekker på propellen etter at de brune klumpene er fjernet, ville jeg ikke ha bekymret meg i det hele tatt!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har nok en jernkomponent et eller annet sted som feller ut jernoksid på propellen din. Det kan eksempelvis være som følge av en strømlekkasje eller for mye anoder. Forholdet kan eksempelvis være at propellen har blitt overvettes katodisk og trekker til seg ioner fra jern. Du finner en masse om dette ved å søke litt på baatplassen.

 

Ellers så observerte jeg propellreparasjon av de sjeldne her i Strømstad forleden. Marinainnehaveren stod med sin fulle ekspertise og fikset opp en duo stålpropell mens den var montert på drevet. Verktøyet var kulehammer og flatfil. Det vil garantert gi overflaterust i all fremtid. Bare for å ta et eksempel. Muligheten for at hele propellbladet fyker av er naturligvis også tilstede. Nevner det bare, det er så forferdelig mange muligheter for at uforståelige ting skjer. Som regel ligger det en naturlig forklaring i bånn.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Wikipedia: Messing er en legering med kobber og sink som hovedelement. Den inneholder vanligvis 10-40% sink. Messingen kan også ha andre tilsatsmaterialer, som tinn, aluminium, jern og bly. Det er et slitesterkt materiale med gylden overflate, og er mye brukt for dekorative anvendelser. I Norge produseres ventiler i messing av Raufoss ASA.

 

:cheers_wine:

 

Så det er det edleste metallet som tæres, og det er zinken, derfor kommer rø farge i messing når den er tæret forde kobber blir "hovedmateraliet" og dette er svakere. En kan se det om man har en tært sjø vanns ventil. Kutt denne i to, og den vil være rød tvers igjennom.

Link to post
Share on other sites

Så det er det edleste metallet som tæres, og det er zinken

feil igjen , sink er blant de laveste i spenningsrekka, dvs minst edel

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for mange interessante synspunkter. Jeg snakket med en gammel båtmann

i slipen i dag. Han mente det var tæring. For lite sink på propell/ aksling.

De brune klumpene mente han var sinken som ble felt ut av legeringen i propellen.

Det virker ikke som noen form for rur eller annet organisk.

Redigert av Konrad Hauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...