Konrad Hauge Startet 18.Juli.2011 Del på Facebook Startet 18.Juli.2011 På propellen er det små klumper som ser ut som rust. De kan skrapes bort, og det ser ikke ut som det er merker i propellmetallet.Er dette tæring, eller naturlig etter ett år i sjøvann? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Hva slags propell, stål alu eller bronse ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
tkb Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Polerer min stålpropell med autosol en gang i året, da det blir noen lette rustflekker på den. Men ingen klumper nei. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Au da... Har du ligget med landstrøm? Dette høres ut som tæring. Propellen er vel av messing? Messing er en legering som består av bronse og zink. Når propellen blir utsatt for tæring, oppstår brune rust flekker som beskrevet, og det blir etterlatt ett rødt "spot" igjen etter flekken. Det vil si at zinken blir tæret og bronsen er igjen. Derfor sees det røde flekkene. Når du får store flekker vil dette gå utover styrken på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Messing er en legering som består av bronse og zink. Nå tuller du fælt! Propeller er laget av bronse. Messing er en legering av kopper og sink, bronse består av kopper og tinn. Og ingen av disse ruster... Så lenge det ikke viser rødlige flekker på propellen etter at de brune klumpene er fjernet, ville jeg ikke ha bekymret meg i det hele tatt! Redigert 19.Juli.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lgboat Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Men hva er de brune klumpene og flekkene da? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Høres ut som en form for rur. Så lenge det er klumper som kan skrapes bort tyder det neppe på tæring som oftest vil danne groper i overflaten. Har ofte sett dette når vi tar opp båtene om høsten, vi kaller det rødrur. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ja, det gror så mangt og meget under vannlinjen. Ikke noe å bekymre seg for! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jernbåten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Du har nok en jernkomponent et eller annet sted som feller ut jernoksid på propellen din. Det kan eksempelvis være som følge av en strømlekkasje eller for mye anoder. Forholdet kan eksempelvis være at propellen har blitt overvettes katodisk og trekker til seg ioner fra jern. Du finner en masse om dette ved å søke litt på baatplassen. Ellers så observerte jeg propellreparasjon av de sjeldne her i Strømstad forleden. Marinainnehaveren stod med sin fulle ekspertise og fikset opp en duo stålpropell mens den var montert på drevet. Verktøyet var kulehammer og flatfil. Det vil garantert gi overflaterust i all fremtid. Bare for å ta et eksempel. Muligheten for at hele propellbladet fyker av er naturligvis også tilstede. Nevner det bare, det er så forferdelig mange muligheter for at uforståelige ting skjer. Som regel ligger det en naturlig forklaring i bånn. Redigert 19.Juli.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg har også lurt på det samme. I min båt var garantert ikke landstrøm årsaken, men når jeg leser Jernbåtens innlegg slår det meg at jeg har pusset propellen med stålbørste..... vanlig stål altså, ikke rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ja Ingar, det er en sikker vinner. Det er ingen fare, annet enn at det blir rust på overflaten. Det er når det dannes 'rustknoller' at man bør sjekke litt videre. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Fra Wikipedia: Messing er en legering med kobber og sink som hovedelement. Den inneholder vanligvis 10-40% sink. Messingen kan også ha andre tilsatsmaterialer, som tinn, aluminium, jern og bly. Det er et slitesterkt materiale med gylden overflate, og er mye brukt for dekorative anvendelser. I Norge produseres ventiler i messing av Raufoss ASA. Så det er det edleste metallet som tæres, og det er zinken, derfor kommer rø farge i messing når den er tæret forde kobber blir "hovedmateraliet" og dette er svakere. En kan se det om man har en tært sjø vanns ventil. Kutt denne i to, og den vil være rød tvers igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Så det er det edleste metallet som tæres, og det er zinken feil igjen , sink er blant de laveste i spenningsrekka, dvs minst edel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Og som sagt så lages ikke propellere i messing, men bronse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Konrad Hauge Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Takk for mange interessante synspunkter. Jeg snakket med en gammel båtmann i slipen i dag. Han mente det var tæring. For lite sink på propell/ aksling. De brune klumpene mente han var sinken som ble felt ut av legeringen i propellen. Det virker ikke som noen form for rur eller annet organisk. Redigert 19.Juli.2011 av Konrad Hauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ja riktig tæring. Hør på han gammle båtmannen på slippen du. Hann vet hva han snakker om. Beklager jeg mente det minst edle metallet som er lavest i spennings rekka... Det var en skrive feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.