Jump to content

Bytte til kjølekompressor i SuperCool skap?

SojeFitness

Recommended Posts

Har i dag et Supercool kjøleskap i min Nidelv 24 (1976mod). Denne bruker litt for mye strøm og tommer et 70Ah batteri på 1-1,5 døgn. Har nå oppgradert til totalt 210Ah til forbruk og det skal jo da holde vesentlig lenger. Jeg er sugen på å bytte ut det gamle Supercool elementet med en kompressor, men synes det er mye dyrt på markedet, 3-5000kr for en kompressor eller skap er "way to much" for meg. Ser at et 220v kjøleskap til husbruk som rommer ca 50 liter ligger på ca 1200-1500kr. Tenkte at det burde være mulig å bygge om kompressoren på et slikt skap til 12V eller få tak i en ny kompressor for 12v til samme prisen.

Noen som har gjort noe slikt tidligere? Alle tips, internettsider og evt om du selger en kompressor til en rimelig penge mottas med takk.

Jeg kjører et standard 220v skap på 12v via 220v inverter på hytta, funker fint som bare det. Blir noe større strømforbruk enn et direktedrevet skap på 12v men bør bli langt bedre enn SuperCool (som verken er særlig supert eller coolt)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Husk bare på at de kombiskapene på 12/220/gass er steinalderteknologi, virker fint men bruker masse strøm og har som regel bare termostat på 220v.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Så en kompressor fra 220v og en omformer vil gjøre det rimeligere og mye mer effektivt enn dagens løsning :-)

Hva er det med disse 12V kjøleskapene som gjør de så dyre egentlig?

Nei.

Skap for båt er vel bygget for å bruke lite strøm, og ikke ruste i et miljø som er litt fuktig.

Du kan jo byge om skapet du har til kompressor, noe som antagelig blir det billigste. Jeg kjøpte kompressor hos Seatronic.no og betalte vel ca 3000,- for den. Har aldri angret et sekund, og har nå både strøm og kulde i bøtter og spann. :thumbsup:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

• 3 uker senere...

Du mener at en løsning med 220V kompressor og omformer trekker med enn 5A kontinuerlig? Det er nemlig det dagens SuperCool gjør.

3000,- var i overkant også. Håpet å bruke maks 1000,- - 1500,- på en mer strømgjerrig løsning enn dagens.

Har forresten oppgradert ledningene til skapet til 8mm2, så der er det ikke noe unødvendig spenningsfall.

Litt plassproblemer er det jo også, så da tenkte jeg det var en god idè å bruke dagens skap med en ny kompressor f.eks.

Hvor mye strøm trekker din løsning SveinHa? (ved drift og i snitt/døgn)

Inverteren trekker vel rundt 0.5A hele tiden uansett om skapet er i drift eller ikke (den produserer jo 230V uansett). Når skapet er i drift går der rundt 5-6A. Om du vil legge litt arbeid i strømsparing så kan du jo koble om termostaten i kjøleskapet til å slå inverteren av i stedet for kjølekompressoren, da sparer du tomgangsstrømmen til inverteren.

Har ikke noen tall på døgnbasis men jeg mener nok at mitt AAA kjøleskap er en smule mer økonomisk enn vanlige båtskap.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...