Jump to content

Marna MB10A fusker på fullt pådrag


Ali K.

Recommended Posts

Hei

Som overskrifter sier så har jeg slitet litt med motoren i de siste ukene som var, den kveles når jeg drar bensin på fullt. Følgende er en liste over ting jeg har sjekket\ordnet\overhalt

 

1. Forgasseren totaloverhalt ( skrudd fra hverandre og renset/pusset del for del hjemme )

2. Helt nye tennplugger

3. Full ladet batteri

4. Ren og ny bensin i tanken

5. Det elektriske er som det skal

6. Oljetrykket helt i orden

 

Det jeg mistenker er smøre nippelne som ligger spredd rundt, disse smører jeg inn i ni og ne, spesielt etter en del lange turer. Siste smøringen jeg foretok tror jeg at jeg smurte litt for mye kansje....og at dette " tetter " igjen girene som forårsaker dette ? Enten dette eller så er det justeringene på forgasseren, disse har jeg ikke stillt inn 100%

Dette viser jeg frem i videoen som jeg tok med min mobil tlf, hjelper kansje best å se og høre hvordan den reagerer

Følgende er link til nedlastingen av videosnutten :

 

http://www.2shared.com/video/LVhCwRs1/Video353.html

 

Filmen er 2 minutter lang og er 80 MB

 

Et minutt inn i filmen viser jeg frem 2 av skruene som hjelper til med bensin flyten, disse er jeg ikke helt sikker på hvor stramme/løse disse skal være.

På 01:45 viser jeg frem nippelne med tanke på at kansje noen her inne hadde peiling hvilken som kan lage dette problemet om den ble oversmurt

Takk på forhånd :)

Link to post
Share on other sites

Så videoen din, men kunne ikke høre noe fusking. Bare variasjon i omdreininger, ellers hørte det ut som den gikk veldig pent.

Hva mener du med fusking? Mener du juksing, feiltenning eller noe annet?

Forøvrig så er det ikke MB10A du har, det er en R2 produsert mellom 1958-1970, denne har magnettenning noe MB10 ikke har.

Se detaljer om motoren her: http://www.mamut.net/marnamotor/subdet3.htm

 

Når det gjelder forgasseren din så ser det ut til at du er så heldig å ha Dellorto forgasser og ikke de gamle Zenith modellene, detaljer for justering av forgasseren finner du her: http://www.mamut.net/marnamotor/subdet12.htm

 

Jeg ville sjekket innstillingene for forgasser i forhold til anvisningene til Marna, så ville jeg sjekket tenningen.

Det skal sitte en medbringerskive mellom magnet og drivakselen til denne som er laget i gummi/bakelitt eller noe lignende, denne kan ha sprukket/blitt deformert som igjen vil si at tenningstidspunktet flytter seg.

 

Justering av tenning:

 

Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikke på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Dereter sveiver du motoren sakte rundt. Magneten skal klikke 2-3cm ETTER topp. For å stille tenningen, må du løsne 3 skruer i koblingen mellom magnet og motor, og forskyve ringene, evt flytte skruene til neste hull. Hendelen foran på lokket på magneten, skal stå mot dreieretningen (Kopiert fra Marna.no)

Redigert av færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så videoen din, men kunne ikke høre noe fusking. Bare variasjon i omdreininger, ellers hørte det ut som den gikk veldig pent.

Hva mener du med fusking? Mener du juksing, feiltenning eller noe annet?

Forøvrig så er det ikke MB10A du har, det er en R2 produsert mellom 1958-1970, denne har magnettenning noe MB10 ikke har.

Se detaljer om motoren her: http://www.mamut.net/marnamotor/subdet3.htm

 

Når det gjelder forgasseren din så ser det ut til at du er så heldig å ha Dellorto forgasser og ikke de gamle Zenith modellene, detaljer for justering av forgasseren finner du her: http://www.mamut.net/marnamotor/subdet12.htm

 

Jeg ville sjekket innstillingene for forgasser i forhold til anvisningene til Marna, så ville jeg sjekket tenningen.

Det skal sitte en medbringerskive mellom magnet og drivakselen til denne som er laget i gummi/bakelitt eller noe lignende, denne kan ha sprukket/blitt deformert som igjen vil si at tenningstidspunktet flytter seg.

 

Justering av tenning:

 

Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikke på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Dereter sveiver du motoren sakte rundt. Magneten skal klikke 2-3cm ETTER topp. For å stille tenningen, må du løsne 3 skruer i koblingen mellom magnet og motor, og forskyve ringene, evt flytte skruene til neste hull. Hendelen foran på lokket på magneten, skal stå mot dreieretningen (Kopiert fra Marna.no)

 

 

 

Takk for svar

mitt første spm, hvordan kunne du se hvilken type motor dette var ? noen spesielle trekk ifra videoen ? med tanke på at motoren min tar Champion D23 plugger og ikke D21 som R2 varianten bruker

 

Da var jeg visst heldig med forgasseren, den var allerede på montert da jeg kjøpte båten. Har som sakt aldri hatt noe feil med motoren, det var kun etter vinterlagringen at det samlet seg litt vann i forgasseren via tanken men det var det hele, så dette er fikset. Det jeg mente med at motoren fusker litt er at jeg mener den ikke gir ut full kraft, altså når du ser på videoen en gang til så ser du at jeg gasser på full styrke og den tar i, men noen få sekunder begynner den å gå saktere igjen uten at jeg senker farten.....håper du skjønte bedre hva jeg mente nå ?

Har hatt litt trøbbel med timing på min gammle båt som hadde en diesel motor, og jeg mener at marna motoren ikke sliter av timing greia.... ?

Setter pris på alle svar :)

 

Takk for linkene

Redigert av Ali K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på sidene til Marna og sammenligner bilder av motoren din og MB10 så ser du fort forskjellene, det første jeg så det på var magneten og startsveiva. MB10 har fordeler og coil istedenfor magnettenning også har den ikke startsveiv på samme måten som R2.

 

Når jeg ser nærmere på vidoen din så skjønner jeg hva du mener. Den reagerer ikke på gasspådrag. Kan det være noe så enkelt som at gassspjeldet ikke henger med, Beveger armen på forgasseren seg når du drar i gasshendelen?

Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på sidene til Marna og sammenligner bilder av motoren din og MB10 så ser du fort forskjellene, det første jeg så det på var magneten og startsveiva. MB10 har fordeler og coil istedenfor magnettenning også har den ikke startsveiv på samme måten som R2.

 

Når jeg ser nærmere på vidoen din så skjønner jeg hva du mener. Den reagerer ikke på gasspådrag. Kan det være noe så enkelt som at gassspjeldet ikke henger med, Beveger armen på forgasseren seg når du drar i gasshendelen?

 

Du har visst rett, da har jeg vel R2 modellen alikevel selvom den tar de større D23 tennpluggene. Armen på forgasseren går faktisk slik den skal, både via spaken og manuelt. Det er en ting jeg ikke har sjekket faktisk, noe som jeg kom på for litt siden. Bensinfilteret.....den kan jo være tett ?

Kommer med nærmere info om dette løste problemet....

Link to post
Share on other sites

Sjekket akkurat litt på det med pluggene dine, i manualen fra Marna så står det følgende: Champion D21 eller Bosch M 12 B.

Jeg vet ikke hvor du har D23 fra, men det er jo en veldig mye dyrere plugg enn D21 såvidt jeg kan se.

 

Bensinfilteret kan være et godt sted å starte feilsøkingen ja, en har vel i mange tilfeller lett for hoppe over de enkleste tingene først når en feilsøker.

Link to post
Share on other sites

Sjekket akkurat litt på det med pluggene dine, i manualen fra Marna så står det følgende: Champion D21 eller Bosch M 12 B.

Jeg vet ikke hvor du har D23 fra, men det er jo en veldig mye dyrere plugg enn D21 såvidt jeg kan se.

 

Bensinfilteret kan være et godt sted å starte feilsøkingen ja, en har vel i mange tilfeller lett for hoppe over de enkleste tingene først når en feilsøker.

 

Mulig det, men jeg er temmelig sikker på at jeg bruker D23 Champion plugger. D21 og bosch m12 er for små i diameteren og passer da ikke inn i min motor. Var også ekstremt vanskelig å finne disse pluggene her i lander, østfold\oslo\akershus

heller finn.no ga ingen treff. Så måtte jeg bestille ifra utlandet og nå har jeg et mini lager av dem.

 

( Synes det er litt dumt av meg å poste dagen rett etter en av norges mest triste hendelse, mine bønner går til alle offrene og dems familier )

 

Ikkesant, noe så enkelt som bensinfilteret...for når jeg tenkte meg om har jeg ikke byttet denne siden jeg kjøpte båten....og den ligger rett under en planke bakerst i båten. Skal sjekke dette i løpet av uken.

Men er det kansje mulig for at vi fortsatt ikke har funnet hvilken motor type jeg har ? MB10 er det ikke, ser heller ikke ut til at det er R2 hellermen tanke på pluggene....

Link to post
Share on other sites

Du kan bestille overgangsringer hos Marna som gjør at du kan bruke standard pluggdimensjoner i motoren. Tror de koster 50-60 kroner pr stk (du trenger to). Har montert det på min Marna. Er bare ei hylse du skruer ned i tennplugghullet, og som har det mindre hullet til "moderne" plugger.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Honduras!

Tror nok ikke at jeg går tom de neste 5 åra for å si det sån :) har anskaffet meg en del D23 plugger nå, så der er jeg sikkra.

 

Var ut på marina'n idag og prøvde meg frem litt til, skifta 2 bensin filtre som virkelig trengte det. Hadde håpet oppe, men ikke stor forandring var det når jeg starta motoren. Det satt fast i meg at det må bare være noe med skrue instillingene på forgasseren min, altså små justeringer som gjør det slik at motoren får akkurat det han trenger av luft og bensin. Klarte å komme meg fram til at den bakre skruen ( den som ligger bak forgasseren ) skal være helt igjen, og skruen på forsiden rett ved armen på forgasseren skulle skrus 2 omreininger ut. Dette ga meg en veldig responsiv motor, så da tenkte jeg såklart AHA endelig....en tur til sjøs blei det. Men med engang jeg satte motoren i gir ( i det jeg forlata marinaen ) så sank turtallet betraktelig. Jeg tenkte at det måtte noe mere justeringer til med dissa skruene, prøvde meg frem i blinde på noen kombinasjoner men det ga desverre ingen fulltreffer, prøvde kvarte omreininger, halve og hele....men så ut som ingenting ga noe ordentlig effekt, altså det eneste egentlig jeg kunne merke mens jeg skrudde disse skruene var at motoren ble kvelt med engang begge skruene var skrudd helt inn, nesten alle andre instillinger virket ikke som om de ga noe spesiell effekt. Er fremdeles usikker på hvilken skrue er til lufta ( trykket ) og hvilken er til justeringa til bensin....ikke minst hvor sån ca disse skal ligge til med tanke på hvor mye dem skal skrus ut eller inn.

Noen forslag folkens ? Mulig feilsøkingen min burde være et annet sted.....hva kan dette være ellers? Altså turtallet er ikke der det skal være, motoren høres ellers bra ut, bensinflyten er i orden.....

Ps : Dette er visst en R2 Marna, og ikke MB10

 

Takk på forhånd

Redigert av Ali K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk først at tenningspunktet er korrekt.

 

Kjenner ikke Dellorto-forgasseren, men ofte er det slik at hvis den har en dyseskrue FØR hoveddysa er det en luftskrue som gir mest bensin når den er skrudd helt INN. Står skruen ETTER hoveddysa er det gjerne en tomgangsdyse som gir mer bensin jo lenger ut du skrur den.

 

Hoveddysa gir mest bensin når den er skrudd helt UT. Ca 1,5 omdr ut på både luftskrue og hoveddyse er gjerne ett greit utgangspunkt for å få startet motoren. Så må du ta finjusteringen når motoren er varm. Går den OK på tomgang men er kraftløs når du legger i giret kan det være at den går for magert. Sjekk pluggene når du har fått kjørt motoren varm 10-15 minutter. Er de svarte av sot får den for mye, er de brent helt rene får den for lite. Disse saktegående motorene har ingen optimal forbrenning, så pluggene vil gjerne være mørkebrune til svarte.

 

Husk at disse motorene går forholdsvis sakte. Når du skrur f.eks 1/4 omdr på ei dyse må motoren få gå litt før du ser om det har ønsket effekt.

-----------------

OBS, tittet på forgasseren det var linket til etter at jeg skrev, og her var det tydeligvis ikke så mye å justere på. Kan være tenninga di da ja...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet dere hvor jeg kan finne en video som viser hvordan man sjekker tenningen ? Blir veldig beleiligt om jeg får tatt med meg videoen på mobilen og tar det steg for steg når jeg mekker.

Har aldri lekt med tenningspunkt før så vil gjerne forsikre meg at jeg gjør ting ordentlig.

Redigert av Ali K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom forgasseren din har stillbar hoveddyse, sitter den gjerne langt nede på forgasseren. Den skal stilles på full gass med fullt pådrag på akslingen. Utgangsposisjonen er gjerne 1,5 omdreininger fra bunnposisjon. Dysa er riktig stilt når motoren går rent. Tomgangsdysa sitter nær innsuget og skal stilles mens motoren går i fri på tomgang. På det punktet tomgangen er høyest, har du truffet riktig innstilling. Juster, om nødvendig, ned tomgangen med tomgangsskruen ved gassarmen.

Svak tenning fører ofte til fusking og dårlig effekt. Få sjekket magneten din på et elektroverksted. Den kan også med letthet bygges om til batteritenning.

Sjekk også at bensinen renner jevnt og rikelig fram til forgasseren.

R2 er noe av det aller beste som er laget av tungbygde bensinmotorer. Tar du vare på den, holder den i 50 år til.

Redigert av gon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen

 

kommer med en oppdatering etter noe mekking.

 

Sjekket motor olje nivået før vi begynte med noenting for å få en nøyaktig måling, men så fant jeg ut at oljen hadde en våt mudder aktig farge. Kan dette være vann ? isåfall hvor kan vannet ha kommet ifra ? Topp pakkningen kansje ? Er det andre vanninntak på motoren enn der hvor kranen er ?

Hvor er tappe kranen for motor oljen ?

 

Topp pakkningen ble fjernet, det jeg kunne se var 4 ( to for hver sylinder ) runde som jeg ikke helt kan navnet på. To av dem var svarte og to andre var små rustne....da regner jeg med at disse ikke fungerte, satt fast, er disse pga feil instillingen på tenningen ?

 

Selve pakkningen hadde ingen sprekker eller noe lignende....men den var noe tynnere i tykkelsen. Vasket og pusset før det ble satt inn en helt ny pakkning. Nye plugger ( igjen ) og forgasseren ble renset enda en gang ( bare for å fjerne andre mulige feil )

 

Motoren vil ikke ta inn ordentlig med bensin, så det er sån som jeg mistenkte og som noen av dere hadde pekt ut....nemlig tenningen.

Kunne jeg fått en teggning ? en link av et bilde ? noe som kan lede meg i riktig rettning. Setter pris på forklaringene her inne men ønsker gjerne mere. Har muligheten å få en mekaniker som kan komme og ta en titt på det imorgen tidlig, han har kun tid om morningen....så jeg hadde håpet på å få noe svar før imorgen, setter stor pris på det!

 

For dem som har noe å komme med, vær så god! All hjelp er satt pris på

Ønsk meg lykketil gutta

Redigert av Ali K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor er tappe kranen for motor oljen ?

 

Nå har jeg en RG12, men det skal være noenlunde samme motoren. Ikke noe tappekran for oljen. To muligheter. Du kan ta en tynn slange ned gjennom hullet til peilestaven og suge ut med ei pumpe. Det andre alternativet, og som er det jeg bruker, er å skru av hele dekslet som peilestaven sitter i. Forsiktig så du ikke skader pakningen.

Så bruker jeg en enkel oljesuger fra Biltema. Når du har fått ut all oljen kan du sjekke at sila i bunnen er ren, og fjerne eventuelle uhumskheter. Fyll på 4 liter ny olje (jeg bruker Biltema Mineralolje 10w-30, 99,- for 4 liter) og sett på plass dekselet igjen. Dersom du har "mudderfarge" på olja, kjøp med deg 2 stk 4litere, start opp og kjør motoren god og varm. Bytt så olja igjen. Da har du fått vasket ut gammel dritt.

Topp pakkningen ble fjernet, det jeg kunne se var 4 ( to for hver sylinder ) runde som jeg ikke helt kan navnet på. To av dem var svarte og to andre var små rustne....da regner jeg med at disse ikke fungerte, satt fast, er disse pga feil instillingen på tenningen ?

 

Hvis jeg ikke tar mye feil, er det ventilene du sikter til. De to som er svarte er innsugsventilene, og de to "rustne" er nok eksosventilene. Eksosventilene blir mye varmere, derfor er de som regel brent rene.

Hvis det er ventilene vi snakker om, gir det meg en svak indikasjon på at du kanskje ikke har skrudd for mye motor..?

Da vil det nok være fornuftig å få med han mekanikeren du snakket om. Han bør ta en titt på ventilene, ikke minst på tettningsflatene, samt justere dem for deg. De ska ha 0,4mm klaring. Hvis du nå ikke vet hva jeg snakker om, overlat det til ham... :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da har vi lokaliser noe som vi mener er hoved problemet til følgende :

 

1. Dårlig turtall når gir blir satt i gang

2. Dårlig start, tar litt før motoren kommer i gang

3. Hjalp aldri med noen endringer i justeringene på forgasseren

4. Random choke av motoren

5. Kun en sylinder fungerende ( dette bekrefta vi gjennom pluggene hvor den ene var brent mens den andre var som ny, samtidig som motoren var i gang fjernet vi plugg lokket på den ene pluggen som ligger over den ikke fungerende sylinderen og det gjorde ingeting. Vanlighvis ville motoren hakket og slått seg av etter noen sekunder. Men motoren gikk svakt slik som den pleide. Vi åpnet også topplokket gjentatte ganger og kunne se at sylinderen sto fast et sted. Diagnoser ble påført av denne sylindren, noe som viste at den faktisk var i orden.

6. Dårlig kjøling, etter en liten stund kunne man se at temp. gikk opp betraktelig

7. Hjalp ikke med å skifte ut topp pakkningen ( kun pakkningen )

8. Motor oljen hadde en grå / mudder aktig farge.

 

Om du har disse symptomene, så ikke slit deg selv ut med å gå gjennom mange ting, du vil mest sannsynlig ha det samme som meg. Nemlig TOPPLOKKET!

Viste seg at på innsiden så sivde det noe vann inn, via kjølekranen. Dette vannet gjorde det slik at den ene sylinderen ikke fikk tenning, og vannet klarte å komme seg ned til motor olja!

 

Hadde heldighvis et spare topplokk som jeg byttet inn, og badabing badaboom....som ny fra fabrikken! :D *BANK I BORDET ehem*

Nå mangler jeg en ny temperatur måler siden den gamle er som sveiset fast på det gammle topplokket og en ny kjølekran med mindre diameter enn den gammle, noen tips hvor jeg får tak i slik ?

 

Takk for alle svar jeg har fått, nu fikk vi liv i båten :)

Redigert av Ali K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering***

 

Det nye topplokket fungerer som det skal, og begge sylindrene fungerer og brenner ordentlig bensin. Men problemet gjenstår, nemlig når jeg setter motoren i gir da går antall omreininger betraktelig ned. Har prøvd justeringene på forgasseren men til ingen nytte. Som sakt når motoren står uten gir så går den som bare det, men når giret settes i da går den ikke som den skal lenger, ingen lyder eller noe slikt kun (kraften) som forsvinnger

 

Har snakket med noen mekanikere som har sakt omtrent det samme, men så nyttig som jeg er i å huske mekaniker språket så har jeg glemt hva denne delen heter som de nevnte. Nemlig den svarte lille boksen rett over starteren, inni den finnes det en plate som får og tildeler strøm ( så vidt jeg har forstått ) tuppen på disse pleier å " smelte " gjennom årene og gir dermet dårlig strøm videre til motoren som da skaper dette problemet. Fikk den ut og tok en titt på den, den så ganske så sliten ut....prøvde å pusse tuppen litt for å se om det hjalp men til ingen nytte.

 

Hvor får jeg tak i en slik ny " plate " ? Eller brukt :)

 

PS : Til moderator/admin vennligst rett på overteksten til Marna R2 isteden for MB10A, takk.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at det nærmer seg, har du prøvd å justere tenningen.

Som nevnt tidligere i tråden så er fremgangsmåten som følger:

 

Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikke på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Dereter sveiver du motoren sakte rundt. Magneten skal klikke 2-3cm ETTER topp. For å stille tenningen, må du løsne 3 skruer i koblingen mellom magnet og motor, og forskyve ringene, evt flytte skruene til neste hull. Hendelen foran på lokket på magneten, skal stå mot dreieretningen (Kopiert fra Marna.no)

 

Magneten som nevnt i teksten her er det du kaller fordeler, de skruene som skal løsnes sitter mellom magneten og motoren.

Sjekk at tenningen er riktig før du gjør noe mer, det er fort gjort å sjekke dette

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...