Rastløs Startet 19.Juli.2011 Del på Facebook Startet 19.Juli.2011 Hørte om noen som hadde fylt feil i helgen. Fylte diesel på vanntanken. Hva gjør man egentlig da for å få rent drikkevann igjen ? Antar at man ikke må ta så drastiske skritt at man må skifte ut hele vanntanken ? Finnes det noen standard prosedyre på rensing av tank etter noe slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 jeg er redd det må skiftes både tank og slanger... såfremt man ikke har behov for å løse opp i en treg mage i lang tid fremover.. greit alternativ til klyster... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Var på en jobb på et stort sykehjem i Oslo for noen år siden, hvor vi skulle få ut slam og humus fra en flere tusen liters varmtvannsbereder. Sugebilen slapp inn diesel/fyringsolje på tanken, istedenfor å suge. Da var det krise i lerien. Katastrofe hvis alle gamlingene måtte vaskes i dieselvann Sjefen for sugebilfirmaet kom med saloflaska, og spylte inn igjennom mannlokket, og fikk deretter sugd ut alt som var igjen. Fikk ikke noe tilbakemeldinger om lukt eller noe. Kan nok hende jeg ville prøvd enklere løsninger først, før jeg kastet tank og slanger. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Joa... men drikkevann.. Blir ikke lett å få bort den smaken Sitér dette innlegget Link to post
Beauty Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg gjorde sammen tabben for noen år tilbake, fikk da kjøpt noe på apoteket som faktisk fungerte. Vanntanken var da egentlig full så Det ble bare noen få liter, jeg opptaget det med en gang før noen begynte å tappe, så det kom ingen ting i slanger eller varmtvannstank og det gikk kort tid før jeg gjorde noe med det. Jeg sugde ut dieselen (den ligger jo på toppen)tømte så tanken for vann før jeg tilsatte vidundermiddelet fra apoteket, fyllte opp og lot det stå en time eller noe sånt før tanken ble skylt omtrent 10 ganger. Det fungerte ihvertfall for oss, ingen smak eller lukt. Problemet er selvfølgelig at jeg ikke kan huske hva det var jeg fikk på apoteket, jeg presenterte problemet og fikk med meg en liten flaske, min fiasko skjedde i Kragerø. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Du bør ta kontakt med firma som produserer tanker av din type og få svar på om det er mulig å gjøre rein tanken, er den i plast så er det en utfordring. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Problemet er selvfølgelig at jeg ikke kan huske hva det var jeg fikk på apoteket Kan det ha vært Natron? Det har rensende effekt + 1000 andre bruksområder ... Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Problemet er selvfølgelig at jeg ikke kan huske hva det var jeg fikk på apoteket, jeg presenterte problemet og fikk med meg en liten flaske, min fiasko skjedde i Kragerø. Joda - natron er mulig. Jeg vil ellers mistenke at du fikk en klorforbindelse (i prinsippet av typen Klorin, hypokloritt e.l.) Det har utmerket bakteriedrepende effekt, men ingen effekt på lukt/smak. I ditt tilfelle tror jeg at hurtig avtapping - før dieselen hadde trukket gjennom systemet og festet seg til tankveggene - var det viktigste. Personlig ville jeg satset på Zalo. Først gjentatte skyllinger med kaldt zalo-vann, senere gradvis økende temperatur (gjør du det motsatt ville jeg fryktet at noe av fri diesel i vannet faktisk kunne feste seg til gummislanger og evt pvc. Sannsynligvis unødvendig å si, men likevel: Jo mer at tanker og rør som er i rustfritt jo bedre er sjansene til å få det vasket ut. Evt PVC rør/tanker er noe herk hvis de får kontakt med diesel over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.