Mariell Startet 30.November.2004 Del på Facebook Startet 30.November.2004 Er blitt skuteløs. Planen var å være uten båt ett år. Men tanken skremmer meg mer og mer, så jeg har begynt å tenke/snoke på noe nytt. Først tenkte jeg på å konvertere til seilbåt/motorseiler. Men det falt ikke i god jord blant Admiralinnen og resten av manskapet, så jeg har begynt å snoke på halvplanere. Scand Baltic tilltaler meg, løsningen med aktercabin, salong og 2 stikkøyer høres glimrende ut. Har ikke vært ombord i noen Baltic, er foreløpig kun på anonse/bilde stadiet. Hadde tenkt å bruke rundt 500000,- Og da snakker man om Balticer frem til ca. 86- modeller, da med tamd 40 motorer på 158 hk. Med tamd 41 motorer på 200 hk, (fom. 87) så må jeg vel opp i 600000,- ++ Og det er jeg usikker på om jeg kan ta meg råd til. Det er sånn ca. hit jeg er kommet i planleggingen. Så diverse spørsmål. 1. Er en motor på 150 160 hk. håpløst underdimesjonert i en Baltic? Realistisk mars fart? 2. Leste en plass at Scand forsterket Baltic'en i 87. så at den kunne ta større motor. er dette tifelle? hva da med de som har satt inn 200hk+ i eldre, har det vært noen problemer med overbelastning? 2. Lengden på stikkøyene? 3. Ser at "Baltic-29" i erfaringsbasen skriver at køya i akterkacinen er noe kort. Jeg er 190 cm. Hva er lengden på køya 4. Er det andre båtermerker på markedet med samme antall faste køyer i samme prisleiet/eller under. Syns nærmere 600000 for en nesten 20 år gammel 29 foter er i overkant. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Rolf Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 4. Er det andre båtermerker på markedet med samme antall faste køyer i samme prisleiet/eller under. Syns nærmere 600000 for en nesten 20 år gammel 29 foter er i overkant. Mariell Kommer vel litt an på hvilke krav du setter til fartspotensiale. En Baltic med 158hk marsjer vel ikke mer en 15-16kn? Dersom ikke fart betyr så mye men heller tenker bo-komfort og størrelse så kan du jo titte litt på deplasementsbåter også. Blandt disse kan jeg nevne Marex Friendship 32, stor snekke med AC. I min har jeg innredet 'master cabin' i forpiggen, har salong og pentry nede, stor uteplass samt grei AC som også er lang nok til mine 193cm. Marsjer 9kn med toppfart 12 kn på en god dag. Idag får du vel slike fra kr. 350 - 500.000 Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Haakon Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Tror nok ikke du klarer 15-16 kn. på marsj med ferielast, 12-13 kn med 158 hk og ferielastet er vel mer sansylig (og svær hekkbølge). Ville ikke gått for en Scand med mindre en 200HK. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Kommer vel litt an på hvilke krav du setter til fartspotensiale. En Baltic med 158hk marsjer vel ikke mer en 15-16kn? Dersom ikke fart betyr så mye men heller tenker bo-komfort og størrelse så kan du jo titte litt på deplasementsbåter også. Blandt disse kan jeg nevne Marex Friendship 32, stor snekke med AC. I min har jeg innredet 'master cabin' i forpiggen, har salong og pentry nede, stor uteplass samt grei AC som også er lang nok til mine 193cm. Marsjer 9kn med toppfart 12 kn på en god dag. Idag får du vel slike fra kr. 350 - 500.000 Hei Rolf Riktig som du sier Har diverse snekker i kikkerten også. bl.a Marex 32 friendship, (sto en på Finn.no 82mod m BMW 180 hk til 480000,-) Skarpnes 30, (står en på Finn.no 86 mod m 105 hk til 450000,-) Iallefall disse to syns jeg er for høyt priset. Men om det dukker opp noen i etter min mening med en fornuftig pris så er det jo en mulighet. Problemet med mars på under 14-15 knop er at vi ofte har gått direkte fra Vestfold og over til Danmark og i 9 knop tar det laaang tid. Den forrige båten hadde en marsj fart på ca 20. og spesiellt ungene liker å komme fort frem (som unger flest) Før dette har vi hatt 2 snekker med mars på 6-7 og det frister ikke å gå tilbake til den farten. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
REM Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 . Jeg er 190 cm. Hva er lengden på køyaOg hva med ståhøyden på do for deg som er 1,90? Eldre Balticer har svært dårlig ståhøyde. Husker ikke når de økte ståhøyden. Var det i 87 kanskje? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Divemaster Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Er blitt skuteløs. ......tanken skremmer meg mer og mer, så jeg har begynt å tenke/snoke på noe nytt........... så jeg har begynt å snoke på halvplanere.....Hadde tenkt å bruke rundt 500000,- Og da snakker man om Balticer frem til ca. 86- modeller, da med tamd 40 motorer på 158 hk. Tar meg den frihet til aa minne om denne som jeg skrev for en stund siden.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4970 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mariell Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Tror nok ikke du klarer 15-16 kn. på marsj med ferielast, 12-13 kn med 158 hk og ferielastet er vel mer sansylig (og svær hekkbølge). Ville ikke gått for en Scand med mindre en 200HK. Var vel det jeg var redd for 12 -13knop og flytte masse sjø. Rem: "Og hva med ståhøyden på do for deg som er 1,90? Eldre Balticer har svært dårlig ståhøyde. Husker ikke når de økte ståhøyden. Var det i 87 kanskje?" Den hadde jeg ærlig talt ikke tenkt på engang. Toalettrommet på Mariell var så romsligt at hvis jeg måtte begynne å krabbe inn på neste båt, så ville det vært en kjempe nedtur Divemaster "Minner om denne som jeg skrev for en stund siden.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4970 " Er for feig til å handle i utlandet. samt at i denne prisklassen så blir jo transportkostnaddene en betydlig del av totalsummen, så det spørs om ikke "vinninga går opp i spinninga". Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Johnso Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Kjøpte selv en Scand Baltic -84 mod. i fjor. Den hadde en V8 diesel på 270 hk. Ikke noe problem med større motor i gammel Baltic. (Marsjer 17-18, toppfart tom båt 24 knop) Stikkøyene er ca 2 m lange og faktisk soveplassene med størst lengde ombord. Jeg ligger godt i dobbeltkøya akter med mine 185. Litt duknakket må du regne med på toalettet, men det er forholdsvis romslig. Mitt råd er: Ta deg en titt på en Scand Baltic, ikke nødvendigvis en til salgs, for å gjøre deg opp en mening om plassforholdene. Min båt kostet noe over 400 000 okt. 03. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Av egen erfaring vil jeg anbefale deg sterkt å lete etter en pent holdt Master 820 na (Inter 9300). Denne har 5 faste sengeplasser pluss stor salong forut og L sittegruppe i cockpit. Dobbel og enkel køye i AC. Dobbel stikk køye med god lengde under cockpit. se vår båt her: http://home.online.no/~eclauss/index.html desverre ikke til salgs. Lykke til Mvh Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 1.Desember.2004 Del på Facebook Svart 1.Desember.2004 Hei! det dumpet inn en Baltic med 180hk Ford Saab på finn i dag. Dette er en grommaskin! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2004 Hei! det dumpet inn en Baltic med 180hk Ford Saab på finn i dag. Dette er en grommaskin! [/quote Ja jeg har sett'n. Sente avgårde en mail for å høre mer om båten. Det sto jo veldig lite i annonsen. Jeg mener at bilder er veldig viktig så man kan få ett vist inntrykk av tilstand, før man eventuelt reiser å ser. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jada Svart 2.Desember.2004 Del på Facebook Svart 2.Desember.2004 ..........., før man eventuelt reiser å ser.Enig at bilder gir et visst intrykk, men du må jo også benytte "speiderordningen" vår før du eventuelt tar en lang reise selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.