Jump to content

Trenger tips til kjøp av skjærgårdsjeep

LeBris

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk! :)

Jeg sitter her å tenker så det knaker å blir ikke klok på hvilken båt eg skal velge.

Jeg er på jakt etter et skjærgårdsjeep som skal brukes av en familie på 4, båten kommer til å bli brukt mye til fiske og ønsker en

båt med god bredde og minst 16-17 fot gjerne av noe nyere modell 99--> Jeg har til rådighet alt ifra 60 til 95 000,-

Det kan til tider være værhardt hvor jeg bor og ønsker en solid/stabil skjærgårdsjeep. Har sett en del på Askeladden Fighter da jeg likte at

den har høyt fribord.

Håper på noen innspill =)

Jeg har sett litt på fighter

Redigert av Kleppeværingen (see edit history)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Jeg har en Askeladden 505, kjøpt nettopp av hensyn til høyt fribord og stødighet. Båten skulle bl.a. brukes til hobbyfiske etter hummer (teiner), og både unge og eldre, små og store, skulle få være med. I forhold til dette har båten vært tilfredsstillende til det fulle!

Ulempen man gjerne får med bred og sidestabil båt er noe mindre v-form (motsatsen er f.eks. noen modeller fra Uttern), og det medfører noe mer slag i otskjø. De med krappere stigning i bunnen "skjærer" sjøen bedre, noe som nok er mest merkbart i motsjø. Likevel vile jeg ikke valgt annerledes for min del, jeg har båtnaboer med krappere vinkel hvor deres båter "flyr" fra side til side bare man bevereg seg litt i dem. Sånn sett er min Askeladden som en lite ferge i forhold ;-)

Jeg har forøvrig 75hk på min (tung 4-takt på over 190 kg), tror den haddde vært noe mer "behagelig" å legge i plan med 90hk (som er maks tillatt), alternativt en lettere to-takter.

Her har du et eksempel innefor prisleiet ditt, til og med med tilhegner, dog ett år eldre enn du antydet.

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg har en Askeladden 505, kjøpt nettopp av hensyn til høyt fribord og stødighet. Båten skulle bl.a. brukes til hobbyfiske etter hummer (teiner), og både unge og eldre, små og store, skulle få være med. I forhold til dette har båten vært tilfredsstillende til det fulle!

Ulempen man gjerne får med bred og sidestabil båt er noe mindre v-form (motsatsen er f.eks. noen modeller fra Uttern), og det medfører noe mer slag i otskjø. De med krappere stigning i bunnen "skjærer" sjøen bedre, noe som nok er mest merkbart i motsjø. Likevel vile jeg ikke valgt annerledes for min del, jeg har båtnaboer med krappere vinkel hvor deres båter "flyr" fra side til side bare man bevereg seg litt i dem. Sånn sett er min Askeladden som en lite ferge i forhold ;-)

Jeg har forøvrig 75hk på min (tung 4-takt på over 190 kg), tror den haddde vært noe mer "behagelig" å legge i plan med 90hk (som er maks tillatt), alternativt en lettere to-takter.

Her har du et eksempel innefor prisleiet ditt, til og med med tilhegner, dog ett år eldre enn du antydet.

Hei!

Tusen takk for en kjempegod tilbakemelding. Jeg er nok mer opptatt av hvordan den vil oppføre seg i krappe vinkler ja, jeg foretrekker stødige båter da spesielt med tanke på barna mine. Har sett litt på Exel 505 . Virker som en solid og god båt , jeg kan ikke annet enn takke for tipset og erfaringen du delte, skal absolutt vurdere nettopp den du linket,

litt langt for meg å kjøre men er den i god stand er det verdt det=)

Jeg har god erfaring med Uttern 5602 (18fot) Høyt fribord og gode håndrekker rundt hele båten. Stødig og fin. Selvlensende og gjør ca 30 knop med 75 hk firetakt.

Hei kjørt samme båt noen ganger men mislikte den litt da styrekonsoll virket slarkete og beveget seg mye (lite avstivet) sammenlignet med yamarin, askeladden , ibiza , draco oceancraft ol...

Merket det veldig da du sto og kjørte i dønninger og hoppet,rattet med konsoll flyttet seg hver gang vi gikk inn for landing... lett å miste balanse når tattet flytter senter med 15 cm sideveis...

Har du tenkt noe over det, eller var det en svakhet i støpen på den jeg kjørte....? ellers fin båt :smiley:

til trådstarter så er askeladden fine båter på lik linje med ryds og yamarin, kan gjøre gode handler på de om dagen... Har selv en 15 fot yamarin jeg er fornøyd med, kunne nok tenkt meg den litt større men ok til mitt bruk om dagen..

Denne er en grei fam fiskebåt til rimelig penge med liten kalesje http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29638336

Ellers er disse og fine til ditt bruk og mer egnet til stående kjøring i bølger http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29539165

Har sett en del på Askeladden Fighter da jeg likte at

den har høyt fribord.

Håper på noen innspill =)

Jeg har sett litt på fighter

Er det Fighter som har to seter på hver sin side akter? Ville i så fall ikke valgt denne. Blir veldig feil/skjev vektfordeling når du kjører alene. Har selv en jeep med førerplass styrbord med også et 'passasjersete' midtplassert ved siden av førerplassen. Sitter gjerne på det sete om jeg kjører alene for å få lik vektfordeling. Min neste jeep blir en av de mindre som har midtstillt konsoll. Mister noe plass, men jeg synes det er verdt kompromisset. Lykke til med valget.

Redigert av kuc48c (see edit history)

"Hei kjørt samme båt noen ganger men mislikte den litt da styrekonsoll virket slarkete og beveget seg mye (lite avstivet) sammenlignet med yamarin, askeladden , ibiza , draco oceancraft ol...

Merket det veldig da du sto og kjørte i dønninger og hoppet,rattet med konsoll flyttet seg hver gang vi gikk inn for landing... lett å miste balanse når tattet flytter senter med 15 cm sideveis...

"

Dette har jeg merka noe til. Virker godt sammenskrudd. Dette er helt sant fordi om min er til salgs :-)

Vi var veldig fornøyd med en Bella 512 Europa (Merk: Ikke den mer "vanlige" Excel type bowrider). Denne har to vindskjermer både styrbord og babord samt kalesjeløsning for sittebenken bak. Her er det plass til tre, kanskje fire om barna er små :)

Vår var utstyrt med en Johnson 90hk V4 Oceanrunner og gikk i ca 40 knop - og da veldig fint i vannet! Det er flere bilder av den i galleriet på hjemmesiden min. Vi gav litt over 100 for den for 5 år siden ca - så tidlig 2000-modell tror jeg du kan finne i ditt budsjett.

D_p%20Petit%20Fl_r_%20Familiesammenkomst%20087.jpg?m=1264249466

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

er det noen som har noe erfaring med en Viksund Sport 18" ?? Viksund

Har sett den på vannet men kjenner den ikke, ser fin ut den men et minus i mine øyne jeg ser med en gang og det er at du sitter på benken bak og kjører som er lite komfort i forhold til egene stoler som er mest vanlig på den størrelsen, og det viktigste siden du og gjør det kan nok vindskjerm/ratthøyde være litt lav ved stående kjøring i mye bølger...

I en skjærgårdsjeep står iallefall jeg mest og kjører hvis det er litt bølger og da er et lavt ratt irriterende og skaper en unaturlig kjørestil ...

Båten jeg har nå har den løsningen men den er bare 15 fot men alikevel bedre komfort for stående kjøring en enn aquamar samoa jeg hadde på 18 fot http://www.aquamar.it/eng/scheda_prodotto.asp?prodotto=4 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29585062 da denne hadde for lav ratt til behagelig stående kjøring selv med eget sete...

Ville og hatt en jeep med oppvippbart sete så du fikk støtte ved stående kjøring som er et must i mye bølger på full gass stående...

Jeg fokuserer mye på bølgekjørings egenskaper og komfort med skjærgårrdsjeep siden det er en av plussene med disse i mine øyne da du har mulighet til å kunne stå å kjøre greit du gjerne ikke har i en båt med dekk i samme størrelse og må gjerne kjøre saktigere i dårligt vær...

Lønner seg å se seg ut noen båter du liker og prøve de i alle kjørestillinger og gjerne i bølger så du ser om de skjærer ned i bølger eks nved kryssing bakfra på hekkbølger ol eller om de spretter lett over osv...

Redigert av bukt (see edit history)

noen som har erfaring med quicksilver commander 500??

Har selv en Quicksilver 500 Med 90hk Johnson på hekken, min er 99modell med hvitt skrog og uten teakgulv, kan ikke annet enn å si meg fornøyd med den. Hvis det en noe minus så er det at det kun kan sitte to bak vinskjermen, +evt et barn, og at når den får store bølger inn bakfra så kommer vannet inn i båten men det renner fort ut igjen. Dette er på grunn av badeplattformen på den. men den igjen gjør tilkomst til motor veldig lett og at den er lett å komme seg oppi fra sjøen. Sjøegenskapene er veldig bra, tåler overraskende bra å bli kjørt med 90hk tiltross for at 75 hk er max motor. Så er et tips fra meg :wink:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Takker for innspill alle sammen! :)

Har selv en Quicksilver 500 Med 90hk Johnson på hekken, min er 99modell med hvitt skrog og uten teakgulv, kan ikke annet enn å si meg fornøyd med den. Hvis det en noe minus så er det at det kun kan sitte to bak vinskjermen, +evt et barn, og at når den får store bølger inn bakfra så kommer vannet inn i båten men det renner fort ut igjen. Dette er på grunn av badeplattformen på den. men den igjen gjør tilkomst til motor veldig lett og at den er lett å komme seg oppi fra sjøen. Sjøegenskapene er veldig bra, tåler overraskende bra å bli kjørt med 90hk tiltross for at 75 hk er max motor. Så er et tips fra meg :wink:

Har sett på den båten du linket samt en tilsvarende til 80 000,- med samme motor samt mod.

Kjekt å høre, ser at det kan være et minus med glassdøren akter som jeg tenkte, men kan samtidig se fordelene.

Skal ta en titt på de når selgerene kommer hjem fra ferie( rett over helgen)

Får vel fortsette letingen:)

Viksund:

Er basert på tidligere With-skrog og forhøyet.

Ganske flate under fra baug til akter.

Lav sittehøyde.

Er egentlig et jolle-design med litt modifisert dromedille-løsning.

Litt evne til å pløye bølger ved planing bør en "jeep" ha.

Er svært få av dem i indre Oslofjord i forhold til Yamarin, Askeladden, Bella, Uttern etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...