Snartsommer Startet 20.Juli.2011 Del på Facebook Startet 20.Juli.2011 Da ser det ut som det er min tur til å reparere i ferien. Har vannlekasje ned fra impelleren( under midten). I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Kan jeg kjøre med dette, for så reparere når jeg kommer hjem(1,5 uke)?? Jeg ligger for tiden på Spa hotellet i Strømstad, og siden det er en marina i nærheten, skrudde jeg ut vannpumpe, og tok den med bort dit, for å få noen tips. Dessverre hadde de veldig mye å gjøre( det har jeg full forståelse for), men jeg snakket med en veldig hyggelig kar der, men fikk ingen gode svar. Han mente akslingen i pumpa måtte ut, og det med pressverktøy. Han antydet også delelevering på en uke. Han mente at det enkleste kanskje var å bytte hele pumpa( 6500kr)Jeg har prøvd å lese meg opp på emnet i dette fora, og mener da at aksling ikke må ut? Disse simringene, sitter de på innsiden av impelleren? Er det noe spesial verktøy som trengs? Hvis noen kunne gi meg en punkt for punkt beskrivelse av hvordan jeg gjør det hadde jeg vært evig takknemlig. Siden deleleveransen er så lang, kan jeg ta noen turer med lekkasje, for så bytte når delene kommer, eller vil det ødelegge noe mer? Mvh Nårdic Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Sprengskisse av pumpen Når pumpen er demontert fra motor: Fjern låsering #15 og impeller #5. Forsøk å kakke ut akslingen med en plasthammer e.l. Er du heldig så kommer aksel med lager ut slik at du kan få tilgang til simmeringen for selve pumpen fra "baksiden". Simmeringen er standardvare, men er antagelig i tommemål og kan derfor være vanskelig å få fatt i hos en jernvareforretning, men du kan jo prøve ! Mulig du må fjerne kammen #10 og sliteplaten #19 for å få komme til simmeringens anlegg for rengjøring/kontroll før nymontering Påse at leppene på simmering vender i riktig retning ved montering. Lykke til !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Snartsommer Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Hvordan er det hvis jeg bare monterer pumpa tilbake? Kan jeg kjøre med litt vannlekasje, eller vil noe annet gå i stykker? Jeg er litt skeptisk til å gjøre denne jobben selv, og vurderer å kjøre båten hjem(til son) for å få byttet simringer der. Mvh Nårdic Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Verkstedmanualen ligger vel i arkivet, der er prosedyren beskrevet. Må simmerringen byttes kan du, som mateco sier, gå til nærmeste jern/maskinvare. Obs: De originale simmerringene har rustfrie fjærer, noe som kan være vanskelig å få tak i hos en vanlig maskinforretning. Men det kan være mulig å plukke ut fjæra på den som simmerringen som sitter der, før man fjerner den. Iallfall på den som vender mot motoren. (Etterpå vi fjæra høyst sannsynlig være ødelagt.) Så bytter man ut fjæra på den nye simmerringen før den monteres, er kun den som vender mot saltvannet som må ha rustfri fjær. Eller bare monter med stålfjær, holder sikkert ut sesongen. Sannsynligvis går det også fint å kjøre ut ferien om det bare drypper litt. Er lekkasjen stor, gjerne kombinert med mer eller mindre tett sladrehull, kan man risikere å få sjøvann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Takker for svar. Prøver å montere tilbake vannpumpa, og setter kursen for forhandler i Norge. Mvh Nårdic Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Jeg renoverte pumpen til vår TAMD40A for 2 år siden, og det var en enkel sak å få til. Kjøpte nødvendige deler på Tools Momentum i Drammen, for ca. 400,-. De hadde alle nødvendige deler; lager og simmringer med syrefast fjær. Tok nøye mål av hvor lagrene stod på akslingen før demontering, og satte nye lager på eksakt samme plass. Satte sammen delene, og pumpen ble potte tett. Pumpen på vår TAMD40A er større enn den på B versjonen, men spiller sannsynligvis ingen annen rolle enn at dine lager og simmringer blir en anelse billigere... Total arbeidstid var ca. 2-3 timer. Inkludert inn og utmontering av pumpen. Jeg er forøvrig IKKE mekaniker. Redigert 22.Juli.2011 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Deler til sjøvannspumpen er jeg ganske sikker på at du får her: kjk-maskinservice i Moss Jeg fikk ihvertfall deler der til mine gamle pumper på BMW maskinene. Dyrt ble det heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Abarth130tc Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Mener du kunne ha montert simring fra "impellersiden". Har samme feil selv (lekkasje av vann) og har tatt ut impeller og simring. Bør være enkel sak å montere tilbake. Utrolig at du blir anbefalt å bytte hele pumpa til 6.5 tusen. Simring og evt ny impeller kommer på en tidel.....Ikke noe stor jobb heller. Mener at du kan kjøre med en mindre lekkasje en stund, men det er ikke noe hyggelig å måtte pumpe vann fra kjølsvinet, kanskje med en film av olje..... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Har en ganske lik pumpe på min Yanmar 6lp, ble anbefalt her på forumet å bytte den simmeringen som sitter tilgjengelig bak impeller, den trenger man iaf ikke å demontere noe på min for å bytte, bare å røske ut (brukte en krok for oringer og slikt, men med litt improvisasjon så....men fjæra gikk istykker så ha en ny klar først) ...og klemme på plass en ny Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Lars77 Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Kjøpte simringer og lager på hydralikkservice i Fredrikstad. Bedre enn det originale og bare 200kr. Vært tett i 2 år nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.