mimmi72 Startet 20.Juli.2011 Del på Facebook Startet 20.Juli.2011 Jeg tok båtførerprøven på skolen for mange, mange år siden. Har rotet det bort nå, men bestilte nettopp nytt. Finnes det noe register hvor politiet kan sjekke, om jeg blir stoppet? Slik som de kan med førerkort for bil. Det kunne ta opptil 3 uker å få nytt nå i sommer fikk jeg beskjed om. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Hvordan bestilte du da? Gjennom nettet? I såfall har du vell en bekreftelse på det som du kan legge i lommeboka til du får det nye kortet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jeg tok båtførerprøven på skolen for mange, mange år siden. Har rotet det bort nå, men bestilte nettopp nytt. Finnes det noe register hvor politiet kan sjekke, om jeg blir stoppet? Slik som de kan med førerkort for bil. Det kunne ta opptil 3 uker å få nytt nå i sommer fikk jeg beskjed om. Om du er født før 1980...eller var det 81 trenger du det ikke Sitér dette innlegget Link to post
mimmi72 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jeg er født 1984 :/ Jeg bestilte over telefon, så jeg har egentlig ikke noe bevis på at jeg hverken har tatt det eller bestilt et nytt... Noen som vet hvordan dette er på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jeg tok mitt bevis i 2006 og rotet bort dette kort tid etter. Så imidlertid behovet for å kunne bevise at jeg har den om jeg skulle bli kontrollert. Gikk inn på Norsk Test sine hjemmesider (tror det er www.norsktest.no). Der ligger det et søknadsskjema du kan fylle ut å sende inn. Husk kopi av ID og et nytt passbilde. Siden det er såpass kort tid siden jeg tok den var jeg registert i båtførerregisteret, og jeg fikk nytt tilsendt på et par uker. Litt avhengig av når du tok den kan det være at du også er registrert der. Om ikke må du få stedet du tok prøven på til å dokumentere at du har tatt den, ellers må du ta testen på nytt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ranger1000 Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jeg tok mitt bevis i 2006 og rotet bort dette kort tid etter. Så imidlertid behovet for å kunne bevise at jeg har den om jeg skulle bli kontrollert. Gikk inn på Norsk Test sine hjemmesider (tror det er www.norsktest.no). Der ligger det et søknadsskjema du kan fylle ut å sende inn. Husk kopi av ID og et nytt passbilde. Siden det er såpass kort tid siden jeg tok den var jeg registert i båtførerregisteret, og jeg fikk nytt tilsendt på et par uker. Litt avhengig av når du tok den kan det være at du også er registrert der. Om ikke må du få stedet du tok prøven på til å dokumentere at du har tatt den, ellers må du ta testen på nytt. Lykke til! Misforstod kanskje spørsmålet ditt litt jeg. Men ja, båtførerregisteret er der du i tilfelle er registrert. Du må vel allikevel ha med deg beviset, akkurat som du har med førerkort i bil. Ellers venter det vel et gebyr i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Om du har tatt prøven via skole, kommer det vel fram på vitnemålet vil jeg tro. Er det via et fag som heter valgfag? Det skal være en karakter på vitnemålet som sier om det er bestått/ikke bestått. Om det så gjør, vil en attestert kopi av vitnemål kunne duge som midlertidig bevis. Når jeg skulle ha nytt bevis, sendte jeg en "rett" kopi og et bilde til Norsk Test, så kom plastkortet i posten etter noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
mimmi72 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Jeg finner desverre ikke vitnemålet fra u.skolen heller, og når jeg ringte skolen nå for å bestille kopi, så har de ferie. Er det en annen måte jeg kan bevise det på? Og om jeg ikke kan bevise det, hva gjør jeg da? Kanskje det enkleste er å la være å kjøre båt frem til jeg har det i posten. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 mimmi72, forskriften sier at man er pliktig til å kunne fremlegge beviset ved kontroll. Rent juridisk/teknisk så kan politiet ilegge forenklet forelegg hvis du ikke har det med. Om de vil gjøre det vet jeg ikke, men de må få fryktelig mye merarbeid/kontroll hvis de skal følge opp de som har glemt å ta det med. Det sikreste er selvsagt å la være å kjøre båten til du har fått det i posten, men det svaret visste du allerede. Jeg ville prøvd å sende en mail til bat"at"norsktest.no, presenter deg med navn og fødselsdato. Be dem bekrefte at de har mottatt bestilling på et duplikat av ditt båtførerbevis og at det (beviset) er i produksjon. Hvis jeg hadde fått en slik mail så ville jeg definitivt tatt sjansen på å kjøre båt sammen med utskrift av mailen og legitimasjon. En slik mail kan selvsagt forfalskes, det kan hende at politiet ikke vil godkjenne det, men jeg tror såpass godt om politiet at jeg uten tvil ville ha tatt sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.