glaserud Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Har en 1996 Mercruiser 4.3 LX (190Hk) med et Alpha One Gen 2-drev. Da jeg startet opp i våres, var det en ulyd som jeg ikke helt har klart å plassere. Det er en litt "gnagende" romling, som virker å komme fra bakenden av motoren. Med båten på vannet, hører jeg samme ulyden bak båten (slår "bakover" når jeg lener meg nedenfor badeplattformen (Bayliner 2050SS). I tillegg er det en vibrasjon som jeg lurer på om kan være sammenhengende. Byttet plugger og sjekket kompresjon, alt OK her. Både støy og vibrasjon er turtallsavhengig. Jeg tenkte at det kan være noe galt med drev/alignment/aksling, så i dag prøvde jeg å ta av drevet. No luck. Setter gir i forover, løsner alle 6 mutrene bak, løsner knopslangen. Får drevet lett ut en 5 mm eller så, og deretter er det stopp. Noen tips? Diverse googling tyder på bøyd drevaksel / feil-alignet motor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Det hender de sitter litt, men som regel er det rust som er problemet. Du har selvfølgelig hatt av drevet hvert år og smurt aksler osv. Prøv å vri litt på propellakselen mens du drar, hvis ikke det hjelper så må du prøve å tilte drevet opp for hånd, bare å dra det opp og slippe det helt. De løsner som regel da, hvis ikke må du til å slå drevet litt innover når det står tiltet helt ned, men dette kan ødelegge ting, men av må det jo. Etter dette så er det frem brekkjern, og en dekkspak pleier å være fint å sette mellom drevet og festet til å prøve å tvinge det ut. Hvis ikke noe av dette fungerer må du prøve å komme til for å varme akselen, men det anbefales at det gjøres av noen som har gjort det før, og hvis ikke det heller fungerer så er det er frem med skjærebrenner og kutte hele akselen av. Redigert 20.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 OK, så litt hardhenthet er A-OK, altså? :) Er det noen fare for at det henger på gir-overføringa eller liknende? Klarte ikke å se fra tegninga helt hvordan overføringa fra gimbal - drev virket. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Du får det nok av med litt overtalelse. Et godt gammeldags Merkick som det kalles på andre sida av fjorden. Ang lyden så virker det som det kan være transomlageret ditt (som akselen går gjennom på sin vei inn gjennom akterspeilet. Alignment bør du sjekke før du monterer drevet igjen. I hvert fall hvis du bytter transomlager. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Legg avstandmateriale som vist. Napp tak fra antikavitasjonsplata for å få nok moment. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
glaserud Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Ang transomlager, så mener du nummer 10 herfra, sant? http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/ALPHA%20ONE%20%28GEN.II%29%20%20%20%201996-1997/0F680000%20THRU%200K999999/GIMBAL%20HOUSING/parts.html Får se hvordan vi gjør det. Er mulig jeg lar TSG på Strømmen ta en kikk på det. Har kommet til et stadium hvor jeg er litt lei all småfiklinga. :) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Se på de fine bildene til Whistler. Jeg har hatt akkurat samme problem som deg, men ved å bruke trikset med plankene har jeg alltid fått det ut. Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Der kom den av, gitt... Vannperler på universalleddet er vel ikke noen vinner. Men det så ellers "greit ut". Forrige person hadde droppet pakninger og heller hatt på noe fugeskit. Sikker vinner. Er det noen problemer med å kjøre motoren uten drevet koblet til? (Type 15 sekunder elns, siden den går uten kjøling.) Dette for å sjekke om romlinga er forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Jeg ville nok ha gjort det hvis jeg var usikker nok, men har du kjent på transomlageret? Glir det helt greit rundt? Hvis ikke så må du uansett bytte det og du kan sjekke at ulyden har forsvunnet etterpå (helst med drevet montert/kjørt med "klokker" eller i tønne. Hvis ikke du har noen grunn til å mistenke transomlageret så ville jeg ha kjørt motoren en veldig kort stund for å lokalisere feilkilden. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Nr 9, 10 og 11 ja :) Mye fin info på www.mercstuff.com om du ikke har sett den Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Kjente på lageret, og det rumler godt. Legger jeg litt press på det, klarer jeg ikke å dreie det. Så da har vi nok synderen. Krysse fingre, etc. Så er antakelig vibrasjonen noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Da har TSG på Strømmen byttet lager (rakk knapt hjemom før han ringte og sa det var ferdig). Drevet er montert på igjen, og alt av ulyd og vibrasjoner er borte. Er som å få ny båt. Nå hører en jo knapt motoren. :) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Hvor mye tok de for det? Og rettet de alignment på motoren også? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
glaserud Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) 998,- for lageret, 1.017,- for arbeid og verkstedmateriell. Alignment sjekket han kun, da den var riktig. Merk at jeg tok av og satte på drevet selv. (Hver av de to har egne tråder her... =) ) Redigert 31.Juli.2011 av glaserud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.