Jump to content

Mercruiser Alpha One Gen 2 - Støy, vibrasjon, ta av drev


glaserud

Recommended Posts

Har en 1996 Mercruiser 4.3 LX (190Hk) med et Alpha One Gen 2-drev. Da jeg startet opp i våres, var det en ulyd som jeg ikke helt har klart å plassere. Det er en litt "gnagende" romling, som virker å komme fra bakenden av motoren. Med båten på vannet, hører jeg samme ulyden bak båten (slår "bakover" når jeg lener meg nedenfor badeplattformen (Bayliner 2050SS).

 

I tillegg er det en vibrasjon som jeg lurer på om kan være sammenhengende. Byttet plugger og sjekket kompresjon, alt OK her. Både støy og vibrasjon er turtallsavhengig.

 

Jeg tenkte at det kan være noe galt med drev/alignment/aksling, så i dag prøvde jeg å ta av drevet.

 

No luck.

 

Setter gir i forover, løsner alle 6 mutrene bak, løsner knopslangen. Får drevet lett ut en 5 mm eller så, og deretter er det stopp.

 

Noen tips? Diverse googling tyder på bøyd drevaksel / feil-alignet motor.

Link to post

Det hender de sitter litt, men som regel er det rust som er problemet. Du har selvfølgelig hatt av drevet hvert år og smurt aksler osv.

Prøv å vri litt på propellakselen mens du drar, hvis ikke det hjelper så må du prøve å tilte drevet opp for hånd, bare å dra det opp og slippe det helt.

De løsner som regel da, hvis ikke må du til å slå drevet litt innover når det står tiltet helt ned, men dette kan ødelegge ting, men av må det jo.

Etter dette så er det frem brekkjern, og en dekkspak pleier å være fint å sette mellom drevet og festet til å prøve å tvinge det ut.

Hvis ikke noe av dette fungerer må du prøve å komme til for å varme akselen, men det anbefales at det gjøres av noen som har gjort det før, og hvis ikke det heller fungerer så er det er frem med skjærebrenner og kutte hele akselen av.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du får det nok av med litt overtalelse. Et godt gammeldags Merkick som det kalles på andre sida av fjorden.

 

Ang lyden så virker det som det kan være transomlageret ditt (som akselen går gjennom på sin vei inn gjennom akterspeilet.

Alignment bør du sjekke før du monterer drevet igjen. I hvert fall hvis du bytter transomlager.

Link to post

Ang transomlager, så mener du nummer 10 herfra, sant?

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/ALPHA%20ONE%20%28GEN.II%29%20%20%20%201996-1997/0F680000%20THRU%200K999999/GIMBAL%20HOUSING/parts.html

 

Får se hvordan vi gjør det. Er mulig jeg lar TSG på Strømmen ta en kikk på det. Har kommet til et stadium hvor jeg er litt lei all småfiklinga. :)

Link to post

Der kom den av, gitt... Vannperler på universalleddet er vel ikke noen vinner. Men det så ellers "greit ut". Forrige person hadde droppet pakninger og heller hatt på noe fugeskit. Sikker vinner.

 

Er det noen problemer med å kjøre motoren uten drevet koblet til? (Type 15 sekunder elns, siden den går uten kjøling.) Dette for å sjekke om romlinga er forsvunnet.

Link to post

Jeg ville nok ha gjort det hvis jeg var usikker nok, men har du kjent på transomlageret? Glir det helt greit rundt? Hvis ikke så må du uansett bytte det og du kan sjekke at ulyden har forsvunnet etterpå (helst med drevet montert/kjørt med "klokker" eller i tønne. Hvis ikke du har noen grunn til å mistenke transomlageret så ville jeg ha kjørt motoren en veldig kort stund for å lokalisere feilkilden.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...