TICORA Startet 20.Juli.2011 Del på Facebook Startet 20.Juli.2011 Opplevde at D4'en min fikk ujevn gange ved lav fart i dag. Dro opp turtallet litt før jeg prøvde igjen og da var alt nornalt. Olje og vann ok, samt at det ikke var noe vann i forfilteret. Noen som har opplevd det samme eller kan ha en idé om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 (redigert) Sikkert en liten fusk uten at dette har noe betydning. Men du burde ta en sjekk av returmengde av diesel fra dyser for og utelukke om dyser er utenfor spec. Som regel er dette 1 tegn på at dysene (kan være på veg) Jeg sier ikke dermed at din motor er i ferd med og havarere...tvert i mot du er i såfall meget tidlig ute før dette skjer. Fint at du hører etter unormal gange på din d motor, 1 tegn på dyser som legger av/utenfor spec. ER tomgang som er litt ugjevn (motor rister litt) litt mere røyk ved oppstart. Alle D motorer går veldig gjevnt og fint på tomgang, og skal ikke gi røyk eller vibrasjoner ved gasspådrag. MVH K.K Redigert 20.Juli.2011 av king kong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Takk for svar. Så for første gang litt røyk ved oppstart i går. Hmmm...må nok få noen til å sjekke rett etter hjemkomst. Bruker ikke tilsetning i dieselen. Bør en bruke det? Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Ja. Tilsetting må du bruke. Marine Diesel blir tilsatt mer bio Diesel og har lavere smøre effekt, uten att jeg tror det er dette som er årsak. Det kan være høyt vann innhold i i Diesel, uten att dette felles ut i filter, eller kan sees med det blåtte øyet. Har opplevd det samme på høytrykks Diesel motorer. Ujevn gange, forde brennstoff ikke blir forstøvet. Prøv denne siden du har problemer: FORTE ADVANCED FORMULA DIESEL TREATMENT eller denne fra qmi. Diesel drivstoff tilsetting:http://www.qmi-norge.no/. jeg bruke qmi konstant, og vil fortsette med det. Forte har jeg svært god erfaring med, men den er dyr. 200,. rekker til 80 l diesel, men gjør underverker. Har du bukret dårlig diesel? Og har du sjekket drenering i tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Forte produkt:http://www.camskill.co.uk/m1b13s4323p492/_FORTE_Advanced_Formula_Diesel_Treatment_-_400ml_ Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Tror ikke jeg har bunkret dårlig diesel. Har ikke sjekket drenering på tanken men ikke noe vann i forfilteret. Takk for tiåset Viknes 6BY Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 I følge Volvo skal man gjøre dette...men etter min mening syntes jeg dette er vanskelig og forstå da andre motorer med samme system og veldig like dyser/konstrukjon ikke har problemer i det hele tatt. Mercruiser qsd/VM mottori har hatt samme system i mange år uten slike feil. Det er kjent i bilverden at lignende feil på dyser er realitet, men jeg har ikke hørt om slike totalhavarier der. Du kan fylle på 2 takt olje i diesel med ca 1% hvis du ikke finner denne fantastiske tilsetningen fra Volvo/Statoil, jeg er ganske sikker på at det gjør det samme. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Anbefaler deg å forsøke forte, den er effektiv. Den vil emulgere Vann diesel, som kan ligge i dysene dine. Vi snakker 1400 bar, så det er snakk om usynlige vann dråper. Jeg har vært borti akkuratt det samme,... 1 flaske forte og problemet var løst. Dyse verksted mente det var forurensing i dyse, evt vann, men 1 flaske forte er verdt forsøket. Som meg, kunne jeg ikke se på diesel att det var vann, men det var det. Vet att bil verksted fyller fote i filteret på diesel motorer de har problemer med, men prøv i tanken først. NB: bruk aldri Diesel treatment som ikke er garentert for bruk på common rail motor. har ringt til flere impotører, og det var flere som ikke vil garantere dette på commmon rail motor!! Omega og Valvolin var i tvil... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 (redigert) Jeg ville brukt den forbrenningsforbedreren som vp anbefaler først. Om det viser seg at du har uren diesel kan du gå på med annet additiv. Jeg hadde på bio protect 2 i dag basert på mistanke om dårlig diesel. Jeg byttet også filtre. Symptomet mitt er at jeg får litt lavere maks turtall enn forventet. Jeg registrerer av og til det øret oppfatter som lett variasjon i lyden fra motorene mine på tomgang. Dette gir ikke utslag på turtellerne, hverken digitalt eller analogt. Senest i dag erfarte jeg det. Tror dette er naturlige variasjoner. Er ikke nanopresisjonsmotorer. Også vokter jeg meg for å bli paranoid Dieseldyser har fusket i alle tider. Det unike med D motorene er at det kan lede til totalhavari Redigert 20.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jo, det er nanopresisjon i dysene på en common rail motor! Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Nei, ikke to takt solje på common rail motor!!!!! kan brukes på vanlig disel motor og gammel traktor med tradisjonel diesel pumpe prinsipp Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Jeg tror nok dieselen fortsatt er på molekylnivå Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 VAG har haugevis med høytrykkspumper på samvittigheten. Mange injektorhavarier på de fleste merker med common-rail. "marine-diesel" er tydeligvis ikke den eneste synderen, men kan forværre situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Nei, ikke to takt solje på common rail motor!!!!! Det var nytt for meg.;) Mulig jeg har gått glipp av hvorfor dette ikke kan eller skal brukes i en common rail motor (ca 1%) MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 1% blanding høres uansett kanskje litt mye ut? Statoil sin Drivstofforbedrer, som er anbefalt av VP, er 1 liter på 2000 liter diesel.. som blir 0,5% iblanding. -en halv dl i forskjell høres kanskje ikke mye ut på 100 liter diesel, men det er uansett dobbelt så mye :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 (redigert) -nå fant jeg ut hvordan folk klarer å dobbeltposte støtt og stadig... Redigert 20.Juli.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Kan du beskrive hva du mener med ujevn gange? Hvor mye varierte turtallet på turtelleren? Var det fusking? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Turtallet var på tomgang, dvs i gir forover men ikke noe pådrag. Lå vel på ca 8-900rpm. Hørtes ut som fuskin, et lite hopp med ca 1sekunds mellomrom. Dro turtallet opp til ca 1000 og ned igjen og lyden var borte. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 800-900 er for høy tomgang på en D4. Tomgangshastigheten skal være 700. Det virker som du bør få tatt en justering. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 600 er tomgangen på mine D6ere Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 2 takst olje kokser dyse spisser på en høytrykks dyse. Bruk tilsetting for common rail motorer i Diesel. Høres ut som motor "misfiring" på en sylinder, av og til. Dette kan oppleves som ujevn gange. Har opplevd det samme, da har det vært som beskrevet, usynlig mengde forurensing/ vann i dyse. Og motor vibrer av og til., men forte Diesel treatment har virket som akutt nød hjelp. Fusking har forsvunnet momentant. Igjen kan jeg ikke få beskrevet nok, hvor viktig 100% ren Diesel er. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Deler ditt syn på at ren diesel er viktig. Jeg bruker alltid forbrenningsforbedrer. Har hatt mistanke om litt klædder i dieselen min siste uke. Synes båten har gått litt tungt. Byttet filtre i går og hadde på BioProtec2 også. Får se etterhvert om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 2 takst olje kokser dyse spisser på en høytrykks dyse. Sjekk denne linken. http://tinyurl.com/nd5ap8 Ikke alle er enig i dette. Men for all del så er det kanskje greit og bruke det Volvo anbefaler. Jeg tror fortsatt at 2 takt olje (i små mengder av og til) er helt ok når man leser hva andre har erfart. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Jeg baserer hva jeg putter på tanken på hva motorprodusenter og profesjonelle anbefaler. Selv ikke alt som skrives på Baatplassen.no er sant, heller ikke hva andre skriver på andre fora Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Sorry folks, to$gang er 6-700 rpm. I dag er det så fint at det er hastigheten hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.