Jump to content

Ujevn gange på lav fart på VP D-4 260

TICORA

Recommended Posts

Ingenting er bedre, men det er noe som ligger å forstyrrer dysene dine. Som nevnt var jeg borti samme problem. Motor gikk ujevnt i perioder, alt etter dags form :confused::confused: Etter en forte kur og 100 timer sinere, har ikke motor vist symptomer. Det du beskriver, kan jeg garantere att kommer igjen, og jeg 99% sikker på att det ligger i Dieslen din!

De to har ulik effekt. Forbrenningsforbedreren gjør det den sier. Mulig at den virker som btu som øker cetantallet på dieselen.

Jeg har selv hatt på antidieseldyr tilsetning også som følge av mistanke om dritt i filtrene mine. Filterbytte for et par dager siden bekreftet mistanken min: båten var betydelig friskere i akselerasjonen og hadde normal fart på gitt turtall i dag :thumbsup:

De to har ulik effekt. Forbrenningsforbedreren gjør det den sier. Mulig at den virker som btu som øker cetantallet på dieselen.

Jeg har selv hatt på antidieseldyr tilsetning også som følge av mistanke om dritt i filtrene mine. Filterbytte for et par dager siden bekreftet mistanken min: båten var betydelig friskere i akselerasjonen og hadde normal fart på gitt turtall i dag :thumbsup:

Da tar jeg på begge...er vel blitt litt paranoid :confused:

:confused: He, he,. Nei, du er ikke paronoid, men realist. Husk, att du kan få mye problemer med Diesel filtre etter tilsetting av "anti" bakterie... Filtrene, kan være helt blokkert, men ser tilsynelatende like rene ut. :confused: , men dette er virkningen av bakterie hemmende velst. Ikke overdriv bruken, men bruk forebyggende dose. Redigert av Viknes 6BY (see edit history)
  • 2 uker senere...

Skulle til å si det samme som Bitteliten.. Jeg har heller aldri opplevd høyere temp en 85 grader på D6'n.

Enkleste er vel å begynne med å kontrollere impeller, sjøvannsfilter mm..?

-Kom på en ting.. nå har jo jeg nylig montert det "nye" glasslokket på sjøvannsfilteret som er både tett og artig å se på. Men, det jeg tenke på var.. dersom impeller er dårlig, blåskjell i sjøvannsinntaket mm så vil vel det resultere i synlig mindre vann i sjøvannsfilteret? Ergo, følger man jevnlig med på sjøvannsfilteret og vanntrøkket der ser bra ut under gange, får man en god feeling med tilstand på både impeller mv..

Glasslokket gir mao ikke bare tett sjøvannsfilterdeksel og enkelt tilsyn med filteret, men like viktig, at det er tilstrekkelig vannmengde inn..

Sjekket på hjemturen i går. Motortemperaturen stiger til 93grader ved full fart men dropper ned til 90 igjen og ligger deretter og pendler mellom de to temperaturene, Virker som termostaten har proplemer med å holde helt jevn temp. Imidlertid kjørte jeg motoren såpass lenge at jeg e rsikker på at den aldri vil bli skadelig høy. Tenker jeg ber de se på dette til service'n til høsten. Full fart er ikke noe jeg driver med ofte uansett.

Kommer det røyk fra eksosen på en annen måte?

Jeg ville sjekket kjølevannsinntaket og filter.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...