Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Funker motoren normalt nå og fremover ville jeg hatt dette under oppsikt, men ikke lagd noen stor sak før jeg hadde fått nye symptomer. Økt eksos er jo enkelt å følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ingenting er bedre, men det er noe som ligger å forstyrrer dysene dine. Som nevnt var jeg borti samme problem. Motor gikk ujevnt i perioder, alt etter dags form Etter en forte kur og 100 timer sinere, har ikke motor vist symptomer. Det du beskriver, kan jeg garantere att kommer igjen, og jeg 99% sikker på att det ligger i Dieslen din! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Trodde ikke det var biodiesel i marin gassolje? Mener det kun er i autodiesel, ihverfall større mengde? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Stemmer det. Men svensk blank diesel inneholder ganske mye biodiesel. Jeg har blitt anbefalt å fylle grønn dieseli Sverige Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Meiner min D4-260 går konstant med 700 o/min. Hvor kjøper eg tilsetting som anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Kan godt være 700 ja. Tror vp senket det på litt senete utgaver. Alle vp forhandlere har additivet. Heter Statoil forbrenningsforbedrer Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Marine gassolje, skal få samme kvalitet som auto diesel, for å reduser svovel utslipp, og mer innblanding av bio brenstoff ifølge olje distrubitør. Slik er regelverket, derfor tørrere drivstoff i fremtiden... Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Takker for gode råd. Gjør som Bitteliten foreslår først og prøver det Volvo foreslår. Skal sjekke filteret igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Meiner min D4-260 går konstant med 700 o/min. Sjekket i dag - tomgangsturtall er 700. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
-stig- Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 skjønner ikke helt at 2t olje skal kokse? bruker dette til daglig.. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Da har jeg skaffet Statoils forbrenningsforbedrer. Den går på tanken med en gang det er såpass opphold at en kan ta av lokket uten å få med en liter vann. I tillegg fikk jeg anbefalt et liknenede middel som heter Alron. Noen som har hørt om dette? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Dette er vel den gode gamle fra Volvo? Her er noe en lokal båtforhandler snakket varmt om. Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 De to har ulik effekt. Forbrenningsforbedreren gjør det den sier. Mulig at den virker som btu som øker cetantallet på dieselen. Jeg har selv hatt på antidieseldyr tilsetning også som følge av mistanke om dritt i filtrene mine. Filterbytte for et par dager siden bekreftet mistanken min: båten var betydelig friskere i akselerasjonen og hadde normal fart på gitt turtall i dag Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 De to har ulik effekt. Forbrenningsforbedreren gjør det den sier. Mulig at den virker som btu som øker cetantallet på dieselen. Jeg har selv hatt på antidieseldyr tilsetning også som følge av mistanke om dritt i filtrene mine. Filterbytte for et par dager siden bekreftet mistanken min: båten var betydelig friskere i akselerasjonen og hadde normal fart på gitt turtall i dag Da tar jeg på begge...er vel blitt litt paranoid Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 (redigert) He, he,. Nei, du er ikke paronoid, men realist. Husk, att du kan få mye problemer med Diesel filtre etter tilsetting av "anti" bakterie... Filtrene, kan være helt blokkert, men ser tilsynelatende like rene ut. , men dette er virkningen av bakterie hemmende velst. Ikke overdriv bruken, men bruk forebyggende dose. Redigert 23.Juli.2011 av Viknes 6BY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 4.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Bruker denne tråden her til et annet VP emne. Når jeg gir maks pådrag på min VP D4-260, dvs turtall over 3200-3500 stiger tempen fra 85degC der den ligger alltid til 90-95degC. Da drar jeg av igjen så er usikker på om den vil stige videre. Har jeg dårlig kjøling eller er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Jeg har aldri oppelevd at temperaturen endrer seg med turtallet. Ligger pal på 86 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Skulle til å si det samme som Bitteliten.. Jeg har heller aldri opplevd høyere temp en 85 grader på D6'n. Enkleste er vel å begynne med å kontrollere impeller, sjøvannsfilter mm..? -Kom på en ting.. nå har jo jeg nylig montert det "nye" glasslokket på sjøvannsfilteret som er både tett og artig å se på. Men, det jeg tenke på var.. dersom impeller er dårlig, blåskjell i sjøvannsinntaket mm så vil vel det resultere i synlig mindre vann i sjøvannsfilteret? Ergo, følger man jevnlig med på sjøvannsfilteret og vanntrøkket der ser bra ut under gange, får man en god feeling med tilstand på både impeller mv.. Glasslokket gir mao ikke bare tett sjøvannsfilterdeksel og enkelt tilsyn med filteret, men like viktig, at det er tilstrekkelig vannmengde inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 det gror myr rur i år. Start med å sjekke inntaket av sjøvann på drevet ditt Dårlig vanntilgang til sjøvannsfilteret er godt synlig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Dårlig vanntilgang til sjøvannsfilteret er godt synlig. De 1200 kronene for det lokket tror jeg er "årets beste investering" for min del. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 4.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Fikk Volvo til å dekke glass lokket til filteret gitt, så det er god tilstrømming. Skal til Oscarsborg lørdag så da skal jeg sjekke litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Sjekket på hjemturen i går. Motortemperaturen stiger til 93grader ved full fart men dropper ned til 90 igjen og ligger deretter og pendler mellom de to temperaturene, Virker som termostaten har proplemer med å holde helt jevn temp. Imidlertid kjørte jeg motoren såpass lenge at jeg e rsikker på at den aldri vil bli skadelig høy. Tenker jeg ber de se på dette til service'n til høsten. Full fart er ikke noe jeg driver med ofte uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Kommer det røyk fra eksosen på en annen måte? Jeg ville sjekket kjølevannsinntaket og filter. Redigert 8.August.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
TICORA Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Filteret er gullende rent og det er godt med vanngjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Hei hadde to D4 300 med samme problem. Gikk ujevnt på tomgang og vandret med 25 omdreinger. Var irriterende og dette kom og gikk på begge motorene. Hadde et VP verksted til å sjekke feilen men de fant ikke ut hva det kom av. Sjekket også med VP sentralt og problemet var ikke noe kjent problem på D serien var svaret jeg fikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.