kurti Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 I dag var jeg uheldig når jeg skulle parkere båten på brygga. Når jeg skulle dra den over i revers så den skulle bramse/stoppe, så stoppet motoren, slik at jeg kjørte inn i brygga. Det førte til en "stygg" skade i front på båten. Hvordan reparerer jeg dette? Haster reperasjonen, eller kan jeg ta det før neste sessong? På avstand Tett på Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Kjipt. Siden det er helt inn til glassfiberen er det viktig å få det tettet så fort som mulig. Glassfibrene er porøse og suger vann inn i seg. Om det er bølger eller regn som gjør at såret nå blir utsatt for fukt. Så har det allerede begynt å trekke vann inn i fibrene. Om så bør du prøve å få hevet/dekt skaden. Og la det få stå noen dager å tørke. Så legg på noe vanntett midlertidig, for å hindre mer fuktinntrengning ut sesongen. Når vinterlagringen kommer sliper du bort det du har midlertidig reparert med, slik at skaden kan tørke godt ut. (Om båten står ute om vinteren, bør du vente med å slipe bort den midlertidige reprasjonen til snøen har smelter, og fukten i lufta ikke er noe problem lenger.) Om bølger og regn har holdt seg unna, og det er tørt. Så er det bare å avfette og smøre på gelcoat. Og ta en fullgod reprasjon med antipest etc når båten kommer på land. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lazyjack Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Merkelig svar du fikk fra Jan E..... Dette haster ikke siden skaden er over vann. Gelcoat brukes ikke her, dette sparkler du opp meg gelcoatsparkel I riktig fargekode. Siden skaden er såpass stor vil jeg nok si at det en jobb for en som har trening skal resultatet bli bra. Primer/antipest har selvsagt ingen ting å gjøre over vann! Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Takk for svar! Skaden er heldigvis over vann, ja. Uansett så er gelcoat tingen da skjønner jeg.. Hvordan finner jeg rett type/farge? Det er en 1987 modell Draco 2300SC. Mvh KAL Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Uansett så er gelcoat tingen da skjønner jeg.. Mvh KAL Ikke gelcoat, men gelcoat sparkel! Den er ikke flytende, lett å legg på(som annen sparkel) og lett å bearbeide. Slipes, maskinrubbes, poleres og til slutt vokses. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Bør han ha på et strøk med epoxy før sparkelen, Lazyjack ? (kun på glassfiberen så klart) Eller andre som har en mening om det ? Ingen fare med den skaden, kurti. Lett å pusse gelcoat-sparkelen så det nesten ikke synes ! Sørg for riktig farge ! Redigert 21.Juli.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Så bra! Nei jeg synes ikke det så veldig stygt ut egentlig, er "bare" ytterste plastfinishen som er skallet av, men spørs hvor fint det blir da. Må vel starte egen tråd for å få hjelp til rett farge da sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jotun kan helt sikkert hjelpe deg med det ! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Merkelig svar du fikk fra Jan E..... Dette haster ikke siden skaden er over vann. Gelcoat brukes ikke her, dette sparkler du opp meg gelcoatsparkel I riktig fargekode. Om du ser på andre båter når du er ute å kjører ser du med en gang at vannet ikke holder seg i området til vannlinjen hele tiden... Noe som heter bølger der ute. Så ville ikke tatt en tur med båt som har slik skade. Mente selvfølgerlig midlertidig reprasjon med gelcoatsparkel. Om det ikke har kommet fuktighet til kan en like gjerne reparere direkte med gelcoatsparkel i rett farge med en gang. Forøverig gir malingprodusentene ut mange gode brosjyrer: http://www.jotun.dk/www/no/20020053.nsf/viewunid/630F789C19CE90BCC125741E003B0BED/$file/Yachting+_10.pdf (Her beskriver også Jotun hvordan Antipest kan brukes på reprasjoner over vannlinjen) Redigert 21.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Polarn Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Mulig du finner fargen din her http://www.maritimstart.com/gelcoatfarger.shtml Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kurti Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja så var det den fargen da.. Noen med tilsvarende båt som har erfaring? Skjønner at jeg skal bruke Gelcoat sparkel, men fargen på 87 modell Draco burde vel kanskje noen kjenne til. Jeg er ikke spesielt god på farger, så om noen har noen tips så er det fint ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.