Jump to content

Kan man bruke A4 stålpropeller på V8 bensin/290DP, istedenfor B5?

timon90

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å prøve et sett med A4 stålprops på balja. Og jeg hadde ei liste med hvem motorer som skulle ha hvem propell i forhold til utveksling osv, og hva fart det burde tilsvare, men surra bort den. Så om noen har den tabellen, så hadde det vært fint også.

Men tilbake til saken; Bestefatter har et sett A4 stålpropeller som han brukte på dieselmotor. Er det noen her som har noen formening om hvordan det vil funke på bensin V8?

Står i div. manualer at det ikke skal blandes bensin og diesel propeller, men er veldig nysgjerrig på å prøve, da mine B5 er tyggegummi omtrent.

Hvis det er C4 du har går nok båten raskere opp i plan, motoren går lettere og på høyere turtall ved en gitt hastighet, og du får litt lavere toppfart. Sjekk toppturtall og fart før og etter propellbytte. Vet du hvilken utveksling drevet har og hvor høy toppfart ved hvilket turtall?

Med stygge B5 så har jeg ca 30knop ved 4000 omdr. Drevet har utveksling 1:1,95.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...