timon90 Startet 21.Juli.2011 Del på Facebook Startet 21.Juli.2011 Leker litt med tanken på å prøve et sett med A4 stålprops på balja. Og jeg hadde ei liste med hvem motorer som skulle ha hvem propell i forhold til utveksling osv, og hva fart det burde tilsvare, men surra bort den. Så om noen har den tabellen, så hadde det vært fint også. Men tilbake til saken; Bestefatter har et sett A4 stålpropeller som han brukte på dieselmotor. Er det noen her som har noen formening om hvordan det vil funke på bensin V8? Står i div. manualer at det ikke skal blandes bensin og diesel propeller, men er veldig nysgjerrig på å prøve, da mine B5 er tyggegummi omtrent. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Det står i VP's propellerguide at type A er aluminiumspropellere for dieselmotorer opp til D41 (138PSKW@3900rpm) Hvis du har stålpropellere heter de C4 osv. Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Mulig det var en C da kanskje....men er det noe som kan ta skade av dette ved å prøve? Eneste jeg inbiller meg er at jeg risikerer å få båten veldig tregt opp i plan, om det går i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hvis det er C4 du har går nok båten raskere opp i plan, motoren går lettere og på høyere turtall ved en gitt hastighet, og du får litt lavere toppfart. Sjekk toppturtall og fart før og etter propellbytte. Vet du hvilken utveksling drevet har og hvor høy toppfart ved hvilket turtall? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg kan bytte med deg viss C4 blir for lett. Jeg har C5 Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hvis det er C4 du har går nok båten raskere opp i plan, motoren går lettere og på høyere turtall ved en gitt hastighet, og du får litt lavere toppfart. Sjekk toppturtall og fart før og etter propellbytte. Vet du hvilken utveksling drevet har og hvor høy toppfart ved hvilket turtall? Med stygge B5 så har jeg ca 30knop ved 4000 omdr. Drevet har utveksling 1:1,95. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Da skal C4 passe perfekt. Gled deg! Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Er det noen som kan skaffe meg den tabellen som viser hvem propell som utgjør hva med hvilken motor osv? Kjekt å ha Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Jeg har den her men etter hva jeg kan se er den fjernet fra VP's dokumenter på deres hjemmeside. AQ200, AQ211, AQ260 med 1,95:1 og B5 skal gi 33-36 kn @ 4000-4400rpm Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Kunne du send den til meg på en eller annen måte, evt tatt en kopi jeg kunne overtatt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Ja, kan jo ta en kopi i morgen og så passerer du kanskje lillestrøm en gang. Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Passerer Lillestrøm hver dag:) Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Har nå postet en fil i arkivet under Volvo Penta propell guide, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.