Greigster Startet 22.Juli.2011 Del på Facebook Startet 22.Juli.2011 Heisann jeg har fått byttet sterndrive/drev på OMC 5.7. Ifølge Doug Russell skulle dette drevet være identisk til det gamle, noe som ikke stemte helt, men det passer likevel fint til. Når båten så ble satt på vannet viser det seg at det som før var Forward, er nå blitt Revers og motsatt.. jeg antar dette kan skyldes at drevet er bygget for propell med motsatt drag? Er det noe easy-fix på å løse dette eller meg jeg ut og kjøpe ny propell i samme slengen? Antar det ikke er en "switch" å trykke på, men går det an å f.eks koble om gir-wairene? mvh Thomas Greig Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Vanligvis kan man endre retningen på wiren inne i boksen til gir spaken. Skru opp og så vil du se på festet til wiren at du kan flytte den til et annet feste. Om du har fått et drev som dreier motsatt, er det ikke bare å bytte om på gir wiren. Mercruiser drev er det Bravo 1 og 2 som går begge veier like bra. Kjenner ikke til OMC drev, men om de er lik Alpha drev, så er de enten høyre eller venstre rotasjon normalt forover. De drev som er laget for en dreieretning forover, tar skade om de kjøres med feil dreieretning, så du bør bytte propell så den stemmer med det som drevet er laget for og eventuellt endre på gir wiren så forover blir riktig for drevet du har fått. Redigert 22.Juli.2011 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Greigster Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Heisann og takker for et bra svar. Jeg har sendt mail til Doug Russell marine og spurt om drevet skal gå med eller mot klokken. Som du også påpeker kan drevet ta skade om det ikke er bygget for å gå i "revers" for lenge. Bare synd USA ligger 7 timer bak oss, og verkstedet er stengt på lørdager (og Glamaten er igang for fullt i byen). Menmen.. er sikkert verdt å vente på svar fra USA, ellers risikerer jeg bare enda mer venting om drevet skjærer seg. fortsatt god sommer Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg greide i alle fall å ødelegge giret på mitt første Alfa Gen II drev fordi jeg hadde feil rotasjonsretning og "fikset" det med å ordne girwiren..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.