CptShaw Startet 22.Juli.2011 Del på Facebook Startet 22.Juli.2011 Hei! Etter og ha tatt av drevet på min båt for bytte av belger,dukket det opp en slags tikkelyd ifra motor.Lyden kommer kun ved økt turtall og det kan virke som den også kun kommer når den står i gir.Motor er en chevrolet 305 og drevet er VP aq280.Noen forslag eller tips blir satt ekstremt pris på:)Hørte noe snakk om at det kunne være veivaksling..men det får jeg ikke helt til og stemme. Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Har du bytta olje på motoren og? Eg hadde ei forferdelig tikking i min 350 etter oljebytte. Eg var ikkje klar over at den ikkje skulle ha heilsyntetisk olje. Etter tips kjørte eg kjennom QMI motorbehandling (tilsetting i oljen) og bytta til "skikkelig" olje-Penzoil 15/40. Eg hadde ikkje trudd det om eg ikkje høyrte det sjølv- motoren var ikkje til å kjenne igjen. Ingen ulydar, og all røyken var vekk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Lyden kommer kun ved økt turtall og det kan virke som den også kun kommer når den står i gir. Hei, Jeg er litt i sjokk etter dagens hendelser, men det er godt å tenke på noe annet. Det er lett å tenke rådebank og ventiltikking, men sjekk om du har eksoslekkasje på en manifold. Det kan høres som tikk/bank ved pådrag og turtall. Eg var ikkje klar over at den ikkje skulle ha heilsyntetisk olje. Kunne ikke dy meg. Det der hørtes litt rart ut. Hvem sier det? I mitt hode er syntetisk best, uansett. Men mineralsk er ofte godt nok. Forutsetter at riktig spesifiksjon og oljetykkelse er valgt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Den teorien om eksosmanifold lekasje bør du sjekke. Har hørt denne lyden på en Cheverolet Taho, og den høres ikkje god ut! Minner om voldsom ventiltikking Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Kan det være tenningsbank du hører? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Riktig det som blir sagt om helsyntetisk olje. På denne tiden fantes ikke det som oljealternativ. De gamle motorene som har gått på vanlig olje bør derfor fortsette å gjøre det. Du får ett sotlag inne i motoren av vanlig motorolje som tetter i pakninger og slikt. Setter du å syntetisk olje vil dette sotbelegget bli renset bort, ofte med det resultatet at oljen svetter ut gjennom pakninger og ventiltetninger. Du får derfor både oljelekasje og oljeforbruk. De sier at halvsyntetisk kan være en middelvei å velge (noe jeg prøver ut selv denne sesongen). Min motor er fra 99 og siden jeg ikke viste hva forrige eier har brukt, turte jeg ikke ta sjansen på helssyntetisk. Har nå kjørt 20 timer på halvsyntetisk og det oppfører seg bra. Mener også at i GM bilmanualer vil du se at de fortsatt anbefaler vanlig motorolje, var hvertfall det for kun noen få år tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Det sies mye rart om oljer. Det der tror jeg ikke mye på Jori. Men jeg tror ikke vi tar den oljediskusjonen i denne tråden. Vi kommer ikke i mål allikevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 (redigert) At syntetolje på gamle motorkonstruksjoner fører til lekkasje og forbruk er ikkje noen hemmelighet akkurat.. Det er alle tilsatsmidlene for å holde motoren ren samt den er for tynn som gjør dette, ikkje at den er syntetisk i seg sjøl. Men å finne en syntetisk olje uten slike tilsatsmiddel i 30 grade er ikkje akkurat dagligkost. Ei heller nødvendig. Det er ikkje slik at 'best' altid er best, det skal være en match. Dette er meget godt kjent av alle som har holdt på litt med gamle biler. Det er ikkje noe å diskutere engang, så debatten er over før den har begynt! Om du velger å 'tro' på det er revnende likegyldig. Det står forøvrig meget klart i manualen at mineralsk olje skal brukes Redigert 23.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fannefjord 2 Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 gm har vel hydrauliske ventilløftere som kan gi en tikkende lyd , har det på min 58 chevy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Om du velger å 'tro' på det er revnende likegyldig. Det står forøvrig meget klart i manualen at mineralsk olje skal brukes. Okey, jeg tar til meg den. Med troverdig dokumentasjon går tro over til kunnskap. Er det mulig å få en kopi av den teksten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Plutonium, svarte for meg ser jeg. Dette er selverfart på en Volvo B28 motor. (Er vel forøvrig samme blokken som på AQ175+) Jeg hadde opp motoren for å inspisere kjedene og bytte kjedestrammere etc. Ivrig som jeg var av å kun bruke det beste fyllte jeg på syntetisk olje. Når jeg så gikk inn i motoren etter noen uker for å kontrollere kjedestrammerne/etterstramme, var dekslene på innsiden gullende reine, ergo den syntetiske oljen hadde renset bort sotbelegget. Dessverre hadde også motoren begynt å svette diverse steder. Det som dog slo meg, skal man bytte en rekke pakninger uansett, inklusive toppakning, toppdeksel og bunnpakning, kan dette faktisk være en effektiv måte å rense motoren på. Til trådstarter, rådet til magnumlars er fornuftig; hvis du har fylt på syntetisk olje kan en enkel løsning være å fylle på vanlig mineralolje igjen. Hvis ikke er det nok fort dyrere og mer tidkrevende inngrep som må gjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 (redigert) Du kan få en klipp&lim fra Mercurys FAQ om du føler det hjelper på troverdigheten. What type of oil should I use? Can I use synthetic oil? To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, we recommend the use of Mercury bla bla bla Marine Engine Oil. This oil is a special blend of 25-weight and 40-weight oils for marine engines. If not available, a good grade, straight weight, detergent automotive oil of correct viscosity, with an API service rating of SH,CF/CF-2 may be used. IMPORTANT: The use of non-detergent oils, multi-viscosity oils (other than Quicksilver xxxxx), synthetic oils, low quality oils or oils that contain solid additives are specifically NOT recommended. Redigert 23.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 (redigert) Takk for den. Men jeg er dessverre ikke overbevist. Tror dette er snakk om å beskytte egne produkter. Hvis du bruker Mercury sin fullsynt så er det visst greit. Se her og her. Det står "all" og ingen unntak. Ikke lett å bli klok på oljevalg. Oljeprodusentene skjuler godt hva oljene inneholder. Redigert: Jeg glemte en sak. Og det er om EP-tilsetningen ZDDP. Innholdet av dette har i de senere år blitt redusert fordi det ødelegger katalysatoren over tid. Dette stoffet skal være spesielt viktig for motorer med glidekam, og mangelen har fått skylda for mange kamhavarier. Sånn sett kan "gammeldagse" oljer være bedre enn nye. Men informasjon om hvor viktig det er og hvilke oljer som har mye/lite er vanskelig å finne ut av. Redigert 23.Juli.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 jaja men om du veit ka du leser så står det ganske tydelig. Om en åpner en verkstedmanual til enhver chevy så står det akkurat samme utenom merkenavn. Husk dette er steingamle greier og moderne olje har intet der å gjøre. Eg vil heller sei tvert imot, oljevalg er lett å bli klok på da det er tydelig spesifisert hva som er rett. Men om en mangler totalt gangsyn, ikkje kan lese på lappen som står på enhver motor/motorrom og tror det dyreste alltid er best så ender en opp i mangt et problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Det kommer visst an på hvem som leser. Over og ut for min del. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Siden lyden først og fremst kommer under belastning, tviler jeg på det er ventiltikking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CptShaw Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Hei og takk for mange gode opplysninger.Desverre ble jeg ikke mye klokere....Hva kan event. årsak være hvis olje er mineral olje og lyden kun kommer ved belasning/gir?Det er ikke rådebank,da jeg har hatt dette før og rådebank gir en mer klungkelyd/dunkelyd og ikke tikkelyd.Det er mer lik en rasle/tikkelyd som er mitt problem...noen fikse ideer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Norfront Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 (redigert) Jeg har hatt flere GM (Chevrolet) 305 CID V8 i bil. Antar at det er en hydraulisk ventilløfter som henger litt (særlig hvis tikkingen øker med turtallet). Årsak kan være flere, men jeg ville uansett skifte til GM sin anbefalte mineralske motorolje. Løfteren kan forsøkes lokalisert ved å sette en "lyttestav" på de 8 stedene der innsugningsmanifolden der inn mot toppen. Finner du den, er det ikke annet å gjøre enn å ta opp innsugningsmanifolden, toppdekselet på den sylinderbanken den står i, og bytte den defekte ventilløfteren (sjekk samtidig at støtstang ikke er bøyd). Ny del er enkel å få fatt i, og koster lite. Arbeidet er heller ikke veldig krevende, men man skal jo vite hva man holder på med. For å utelukke andre årsaker, ville jeg også først sjekket at tenningstidspunktet er korrekt i forhold til type bensin som benyttes. Ellers er GM 350 (5,7 liter) samme motorblokk som 305 (5 liter), kun med annen boring og slaglengde. Lykke til! Redigert 25.Juli.2011 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Det slår meg at dette kan også være relatert til drevet. Du sier du har tatt det av og på? Videre at det kun forekommer når den er i gir? Hvis så er tilfelle; Sjekk ut det Norfront her sier, og finner du ikke noe der, ville jeg kanskje gått over drevet igjen. Kan være slark her som medfører det du sier, slark i lagerkryss, sikkert en rekke andre ting også. Mange vet mer om drev enn meg her, jeg kan nok mer om selve motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.