Jump to content

Kjølevæske skifter farge Mercruiser 4,2 D-tronic

ansgar

Recommended Posts

Skiftet til Biltema longlife i fjor. Blandet den ut med batterivann 50/50. Har kjørt ca 100 timer med kjølevæsken. Det var plutselig de siste 10-20 timer at den plutselig skiftt farge. Har ikke skiftet slanger på kjølesystemet.

Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE bruke mercruiser sin kjølevæske. Jeg vet ikke om det har noe å si hvis du har brukt noe annet. :confused:

Har ikke sjekket om jeg haor normalt trykk i systemet. Hvis det er overtrykk skulle vell væsken komme ut i ekspansjonstanken som holder seg på et normalt nivå?

Ja, skulle tro det. Skal ikke skryte på meg noe stor kunnskap her, men jeg har opplevd akkurat det der i min GM 4,3L. Kjølevannet ble grøtete brunt, og det ble inholdet i eksp.tanken også. Lekkasjen gikk tydeligvis begge veier, jeg fikk innimellom hvit eksos med vanndamp. Det forverret seg og da jeg tilslutt åpnet opp hadde jeg en stk. renvasket og blank sylinder og 5 svarte av sot. :tongue:

Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE bruke mercruiser sin kjølevæske. Jeg vet ikke om det har noe å si hvis du har brukt noe annet. :confused:

I manualen min står det følgende:'

bilde.jpg

Men om Quicksilver sin er bedre er jeg usikker på.

Hvis du har blandet ny silikatfri G30 kjølevæske med litt rester av tradisjonell væske kan du få slike reaksjoner.

Det kan være mulig. Jeg tappet av kjølevæsken med en gang jeg fikk båten, mener at væsken var grønn da. Vet ikke hvilken type kjølevæske det var. Vil jo selvfølgelig anta at det er silikat fri siden dette også står på påfyllingen til kjølevæsken. Men det er jo fullt mulig at det ikke er. Jeg tappet bare alt i hele systemet inkludert varmtvannsberederen, og fylte på ny 4 mnd etter Biltema sin loglife (silikat fri) blanded 50/50 med batterivann.

• 6 måneder senere...

Leser at du har blandet kjølevæske(glykol) og vann 50/50 , dette er altfor sterk blanding!

Mange får da varmgangsproblemer på motor(er) , siden en så sterk blanding ikke leder varme like bra som en 30/70 blanding. Var et par stykker i havna vår som hadde problemer med kjølinga på høyt turtall, dei trodde ikke helt på dette med blandingsforhold(mer er bedre mente dei. :discuss: .)

, men etter å ha tappet av og fyllt opp med vann til dei hadde ca 30% frostvæske( dvs.frostsikring til minus 17 grader) var kjøleproblemene borte :cheers_wine:

Hvis forstvæsken du hadde tidligere var grønn, og du har blandet denne med rød, så er dette en naturlig reaksjon. Selv med små rester av blå eller grønn væske i systemet vil lage komplikasjoner dersom du nå bruker rød.

Enkelt sagt kan du si at blå og grønn kan blandes (men du oppnår kvalitet og holdbarhet som den blå), men rød kan ikke blandes med noen. Det finnes riktignok noen sjeldene untak, en type rød er blandbar, men denne er sjelden og Biltema fører ikke denne.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Hva gjør de når gradestokken viser -25, noe som ikke er helt uvanlig her oppe i steinrøysa

Å blande ut frostvæsken 30/70 er best blandeforhold om man skal unngå overoppheting som "powerpuff" skriver.

Det er snakk om båtmotorer med varmeveksler og de trenger bedre avledning av varmen.

50/50 er nok bedre egnet i en bilmotor med radiator.

Temperatur på minus 25 er vel svært uvanlig i syd langs kysten, og i Telemark der han bor holder 30%.

Frostvæske blanding på 30% fryser ikke tvert på minus 17 eller hva det blir, men det blir en sørpe etterhvert som det blir kaldere

og holder sikkert 10 mer minus.

Jeg har brukt 30/70 på mine 4.2L Mercruiser diesel og har ikke hatt noe problem med det de siste 10-12 år.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 2 år senere...

Kanskje noe å vurdere disse vannfrie frostvæskene ?

Kostbare men evigvarende, i teorien iallefall.

http://www.evanscoolants.no/marine-cool-180.html

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=42242832

Eller hva med Engine Ice frostvæske som senker motortemperaturen 6-8 grader evt. forhindrer for høy temperatur pga. f.eks. lite effektiv varmeveksler http://www.24mx.no/frostvaeske-engine-ice-18liter

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...