ansgar Startet 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2011 Under ferie tur (ca 40 motor timer) har kjølevannet i ekspansjonstanken endret farge fra rosa til svart/mørke brunt. Byttet kjølevannet ifjord vår og det har vært rosa siden. Nivået er slik det skal være. Er dette normalt, eller er noe galt? Det er en 2003 model Mercruiser 4,2 liter D-tronic. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Sannsynligvis har du en gummislange (eller pakning) som ikke tåler kjølevæsken. Slangen vil også ese opp innvendig og kan tilslutt tette helt. Har du skiftet noen slanger i det siste eller skiftet til en ny type kjølevæske? Typisk vil frostvæsken først nesten ikke farges, men etterhvert bli fortere og fortere sortfarget. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Skiftet til Biltema longlife i fjor. Blandet den ut med batterivann 50/50. Har kjørt ca 100 timer med kjølevæsken. Det var plutselig de siste 10-20 timer at den plutselig skiftt farge. Har ikke skiftet slanger på kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 KAN tyde på forbrenningsgasser inn i kjølesystemet. Har du normalt trykk i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Skiftet til Biltema longlife i fjor. Blandet den ut med batterivann 50/50. Har kjørt ca 100 timer med kjølevæsken. Det var plutselig de siste 10-20 timer at den plutselig skiftt farge. Har ikke skiftet slanger på kjølesystemet. Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE bruke mercruiser sin kjølevæske. Jeg vet ikke om det har noe å si hvis du har brukt noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Skiftet til Biltema longlife i fjor. Og du kjørte selvfølgelig en full systemrens av kjølesystemet ved overgangen til ny type kjølevæske ? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Kjørte ikke systemrens. Skiftet væske i forbindelse med at jeg tok ut motoren ifjor. Leste at dunskulle brukebsilikat fri kjølevæske. Har ikke sjekket om jeg haor normalt trykk i systemet. Hvis det er overtrykk skulle vell væsken komme ut i ekspansjonstanken som holder seg på et normalt nivå? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 vist den er brunlig kan dette kansje være sjøvannslekasje i ferskvannsystemet (varmeveksler) ??? men ville startet med ein system rens også fylle på "mercruiser sin kjølevæske" Vist fargen kommer igjen, kan det være lekasje i varmeveksler Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Har ikke sjekket om jeg haor normalt trykk i systemet. Hvis det er overtrykk skulle vell væsken komme ut i ekspansjonstanken som holder seg på et normalt nivå? Ja, skulle tro det. Skal ikke skryte på meg noe stor kunnskap her, men jeg har opplevd akkurat det der i min GM 4,3L. Kjølevannet ble grøtete brunt, og det ble inholdet i eksp.tanken også. Lekkasjen gikk tydeligvis begge veier, jeg fikk innimellom hvit eksos med vanndamp. Det forverret seg og da jeg tilslutt åpnet opp hadde jeg en stk. renvasket og blank sylinder og 5 svarte av sot. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Kjørte ikke systemrens. Skiftet væske i forbindelse med at jeg tok ut motoren ifjor. Hvis du har blandet ny silikatfri G30 kjølevæske med litt rester av tradisjonell væske kan du få slike reaksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE bruke mercruiser sin kjølevæske. Jeg vet ikke om det har noe å si hvis du har brukt noe annet. I manualen min står det følgende:' Men om Quicksilver sin er bedre er jeg usikker på. Hvis du har blandet ny silikatfri G30 kjølevæske med litt rester av tradisjonell væske kan du få slike reaksjoner. Det kan være mulig. Jeg tappet av kjølevæsken med en gang jeg fikk båten, mener at væsken var grønn da. Vet ikke hvilken type kjølevæske det var. Vil jo selvfølgelig anta at det er silikat fri siden dette også står på påfyllingen til kjølevæsken. Men det er jo fullt mulig at det ikke er. Jeg tappet bare alt i hele systemet inkludert varmtvannsberederen, og fylte på ny 4 mnd etter Biltema sin loglife (silikat fri) blanded 50/50 med batterivann. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Leser at du har blandet kjølevæske(glykol) og vann 50/50 , dette er altfor sterk blanding! Mange får da varmgangsproblemer på motor(er) , siden en så sterk blanding ikke leder varme like bra som en 30/70 blanding. Var et par stykker i havna vår som hadde problemer med kjølinga på høyt turtall, dei trodde ikke helt på dette med blandingsforhold(mer er bedre mente dei. .) , men etter å ha tappet av og fyllt opp med vann til dei hadde ca 30% frostvæske( dvs.frostsikring til minus 17 grader) var kjøleproblemene borte Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Hva gjør de når gradestokken viser -25, noe som ikke er helt uvanlig her oppe i steinrøysa... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Captain Chaos Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Hvis forstvæsken du hadde tidligere var grønn, og du har blandet denne med rød, så er dette en naturlig reaksjon. Selv med små rester av blå eller grønn væske i systemet vil lage komplikasjoner dersom du nå bruker rød. Enkelt sagt kan du si at blå og grønn kan blandes (men du oppnår kvalitet og holdbarhet som den blå), men rød kan ikke blandes med noen. Det finnes riktignok noen sjeldene untak, en type rød er blandbar, men denne er sjelden og Biltema fører ikke denne. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ansgar Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Leser at du har blandet kjølevæske(glykol) og vann 50/50 , dette er altfor sterk blanding! Jeg blandet 50/50 fordi det sto på flasken. Ser på nettet nå at den kan blandes svakere. Skal skifte til våren og da til svakere blanding. og samtidig kjøre en systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Etter manualen på min nye Yanmar(2011mod.)så skal det blandes min. 30% konsentrat og opp til max. 60% konsentrat frostveske/vann, alt etter som. Texaco/Havoline LLC er jo anbefalt i fra Yanmar enten kons. eller ferdigblandet 50/50 ( 40 grader). Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 (redigert) Hva gjør de når gradestokken viser -25, noe som ikke er helt uvanlig her oppe i steinrøysa Å blande ut frostvæsken 30/70 er best blandeforhold om man skal unngå overoppheting som "powerpuff" skriver. Det er snakk om båtmotorer med varmeveksler og de trenger bedre avledning av varmen. 50/50 er nok bedre egnet i en bilmotor med radiator. Temperatur på minus 25 er vel svært uvanlig i syd langs kysten, og i Telemark der han bor holder 30%. Frostvæske blanding på 30% fryser ikke tvert på minus 17 eller hva det blir, men det blir en sørpe etterhvert som det blir kaldere og holder sikkert 10 mer minus. Jeg har brukt 30/70 på mine 4.2L Mercruiser diesel og har ikke hatt noe problem med det de siste 10-12 år. Redigert 30.Januar.2012 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mix Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Etter manualen på min nye Yanmar(2011mod.)så skal det blandes min. 30% Texaco anbefaler ikke under 33% på G30 frostvæske, da reduseres korrosjonsbeskyttelseseffekten. Yanmar anbefalte 40% i et skriv de sendte ut for noen år siden, ca -300, tror ikke det er mange som fyrer opp motoren med -300 inne i motorrommet... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 (redigert) Kanskje noe å vurdere disse vannfrie frostvæskene ? Kostbare men evigvarende, i teorien iallefall. http://www.evanscoolants.no/marine-cool-180.html http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=42242832 Eller hva med Engine Ice frostvæske som senker motortemperaturen 6-8 grader evt. forhindrer for høy temperatur pga. f.eks. lite effektiv varmeveksler http://www.24mx.no/frostvaeske-engine-ice-18liter Redigert 20.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tallisman Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 På min Yanmar var Det helt umulig og se forskjell på gammel og ny frostveske. Den Rosa frostvesken som hadde vært brukt i motoren i 6,5år var like klar og fin som den nye rosa som jeg fylte på ved bytte av frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.