O.Olsen Startet 22.Juli.2011 Del på Facebook Startet 22.Juli.2011 (redigert) Har et 68 Ah batteri på nå, virker som det ikke er nok kapasitet til å dra den skikkelig rundt.Skal i morgen kjøpe nytt, å lurer derfor på hvor mange Ah jeg kan ha..... Mener ikke det er stator som er gåen slik at det ikke lader, for det gjør det...når jeg måler før jeg starter så viser det ca 11,2-11,5 W. Når motoren går på litt turtall, lader det med ca 12-13 W Eneste som er litt merkelig er at ladespenningen varierer veldig når jeg måler på batteriet. Kan være helt nede mellom 8-11 på tomgang.Men så snart jeg stopper så ligger den på 11,5 W Motoren er fra først på 90 tallet-..... Redigert 22.Juli.2011 av O.Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 50 Ah er nok. Men det er ting som tyder på at du hae for dårlig lading. Du må skille mellom Watt og Volt, men tolker det slik at det er Volt du mener. Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 ok...50 Ah er nok, men hvor mange Ah KAN jeg ha ?? Er det noe begrensning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 .når jeg måler før jeg starter så viser det ca 11,2-11,5 W. Når motoren går på litt turtall, lader det med ca 12-13 W Kan være helt nede mellom 8-11 på tomgang.Men så snart jeg stopper så ligger den på 11,5 W Merkelige tall du kommer med, hva er det du måler med ?? Et normalt fulladet batteri bør ligger rundt 12,7 V . Mens starteren går kan spenningen falle ned imot 10 > 11 V På tomgang bør spenningen ligge på minimum 12,7 V, lavere spenning tyder på at du har en stor forbruker tilkoblet ?? Litt opp i turtal bør spenningen stige til 13 > 14 V (14,4 V hadde være ideelt ) men kan også stige oppimot 15 V ( ofte ingen regulator på mindre påhengere ) Etter at motoren er stoppet bør spenningen ligge på minimum 12,7 V, normalt litt høyere pga ladinga. Batteriet bør ihvertfall sjekkes ( etterfylle vann + lades ordentlig opp ). Har du noen forbrukere tilkoblet batteriet ?? ( Stereo, lanterner, andre dubbeditter ) Er disse enhetene koblet direkte til batteriet eller tyv-koblet inn på motorens el-nett ? men hvor mange Ah KAN jeg ha ??Er det noe begrensning på dette? Hvor mye penger har du i banken ?? begrensingene kommer i størrelse vekt og pris ... PLUSS det faktum at du antagelig aldri vil klare å holde batteriet vedlike kun med ladingen ifra motoren. Kjøpt et normalt 50 > 65 Ah startbatteri av et anerkjent merke . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Dinamo Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Eg registrerer at der finst eindel folk som blandar begrep som watt og volt, Ampere og Amertimer. Men slik eg les det første innlegget, so ser eg to mulige feilkilder. Den eine er at batteriet har ei celle som er kortslutta, og dermed ute av drift. Det forklarer både den lave ladespenningen og at batteriet har problem med å starta motoren. Den andre, og mykje mindre sannsynlig feilkilde er at der er målt med eit instrument som er - skal vi seia - på bærtur Eg vil absolutt meina nytt batteri, ja, og so håpa at ladesystemet ikkje har tatt skade av eit ødelagt batteri. Men mål spenningen med nytt batteri på plass, den bør opp til omkring 14 volt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.