Jump to content

hvor mange Ah bør jeg ha på en 35hk to takter mercury?


O.Olsen

Recommended Posts

Har et 68 Ah batteri på nå, virker som det ikke er nok kapasitet til å dra den skikkelig rundt.Skal i morgen kjøpe nytt, å lurer derfor på hvor mange Ah jeg kan ha.....

Mener ikke det er stator som er gåen slik at det ikke lader, for det gjør det...når jeg måler før jeg starter så viser det ca 11,2-11,5 W. Når motoren går på litt turtall, lader det med ca 12-13 W

Eneste som er litt merkelig er at ladespenningen varierer veldig når jeg måler på batteriet. Kan være helt nede mellom 8-11 på tomgang.Men så snart jeg stopper så ligger den på 11,5 W

Motoren er fra først på 90 tallet-.....

Redigert av O.Olsen (see edit history)
Link to post
.når jeg måler før jeg starter så viser det ca 11,2-11,5 W.

Når motoren går på litt turtall, lader det med ca 12-13 W

Kan være helt nede mellom 8-11 på tomgang.Men så snart jeg stopper så ligger den på 11,5 W

 

Merkelige tall du kommer med, hva er det du måler med ??

 

Et normalt fulladet batteri bør ligger rundt 12,7 V .


  •  
  • Mens starteren går kan spenningen falle ned imot 10 > 11 V
  • På tomgang bør spenningen ligge på minimum 12,7 V, lavere spenning tyder på at du har en stor forbruker tilkoblet ??
  • Litt opp i turtal bør spenningen stige til 13 > 14 V (14,4 V hadde være ideelt ) men kan også stige oppimot 15 V ( ofte ingen regulator på mindre påhengere )
  • Etter at motoren er stoppet bør spenningen ligge på minimum 12,7 V, normalt litt høyere pga ladinga.
     

 

Batteriet bør ihvertfall sjekkes ( etterfylle vann + lades ordentlig opp ).

Har du noen forbrukere tilkoblet batteriet ?? ( Stereo, lanterner, andre dubbeditter )

Er disse enhetene koblet direkte til batteriet eller tyv-koblet inn på motorens el-nett ?

 

 

men hvor mange Ah KAN jeg ha ??

Er det noe begrensning på dette?

Hvor mye penger har du i banken ?? begrensingene kommer i størrelse vekt og pris ...

PLUSS det faktum at du antagelig aldri vil klare å holde batteriet vedlike kun med ladingen ifra motoren.

 

Kjøpt et normalt 50 > 65 Ah startbatteri av et anerkjent merke .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Eg registrerer at der finst eindel folk som blandar begrep som watt og volt, Ampere og Amertimer. Men slik eg les det første innlegget, so ser eg to mulige feilkilder. Den eine er at batteriet har ei celle som er kortslutta, og dermed ute av drift. Det forklarer både den lave ladespenningen og at batteriet har problem med å starta motoren. Den andre, og mykje mindre sannsynlig feilkilde er at der er målt med eit instrument som er - skal vi seia - på bærtur :headbang::headbang:

Eg vil absolutt meina nytt batteri, ja, og so håpa at ladesystemet ikkje har tatt skade av eit ødelagt batteri. Men mål spenningen med nytt batteri på plass, den bør opp til omkring 14 volt.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...