Jump to content

MD32, effektkurve,noen som har?


Ben

Recommended Posts

Her er det jeg fant, dessv. ingen diagrammer for MD32, men jeg vil tro at det er forholdsmessig det samme som for MD21.

 

Tiltrekkingsmoment for toppen er oppgitt til 6.5-7.5.

I sin tid anbefalte Volvo Norge meg ubetinget å bruke 7.5, dette har fungert veldig bra for min MD21.

 

Når det gjelder MD32 så fortelles det at ryktene omkring MD21 egentlig har sitt utspring i dens 6-cylindrede storebror.

Men dette kan jo også bare være rykter, har ingen erfaring med MD32.

MD21 er ihveratfall en svært bra motor hvis den behandles på riktig måte, dvs ikke slik som Volvo foreskriver... :headbang:

 

(Hvis noen ønsker å lagre disse bildene på sin egen maskin så høyreklikk på den og velg "Lagre bilde som". De ble så store for å få dem tydlige nok.....)

 

 

Redigert:

Bildene er slettet da Bruker/Service-manual nå ligger i dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen Ingar. Opplysningene du har lagt ved, kommer godt med.

Diagrammene får jeg klare meg uten. Var egentlig nyskjerrig på hva det teoretiske

forbruket skal være. Men det går vel å regne om fra MD21 i Exel, for å finne ca verdier.

Takk igjen.

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Tallene Janef referere til skal angi "de-rated" effekt, altså en effekt lavere enn produsentenes.

Det er oppgitt som svinghjulseffekt, mens Volvo oppgir propellakseleffekt.

 

Har noen sjekket status for andre motorer?

 

Har aldri hørt noen indikasjon på at MD21 skal yte mer enn 61hk, snarere tvert imot.

Mine egne høyest uvitenskapelige målinger av forbruk tilsier en effekt betydlig under den Volvo oppgir.

 

Volvos egne data stiller noen spørsmålstegn:

 

Volvo data er for mekanisk gear, svinghjulseffekten oppgis å ligge 5% høyere.

Propellaksel-effekten ved hydraulisk gear ligger 17% lavere.

Dvs at effekt-tapet i et hydraulisk gear er ca 22% mot 5% for mekanisk

Hvis dette stemmer er det jo svært mye å hente ved å benyttet et mekanisk gear?

(Selv om problemet med konen i Volvos mekaniske MS gear er velkjente...)

 

Hvis man regner om tallene for MD21 til en 6-cyl direkte får man 61*6/4=92hk, altså omtrent det som er oppgitt for MD32.

Men Volvos tall for MD32's er ved 4000rpm, mens MD21 er for 4500.

 

Altså må MD32 gå med større belastning. :smiley:

Kan det forklare at MD32 skal være mer utsatt for problemer enn MD21?

 

Hvorfor ble ikke MD21's toppturtall også satt til 4000? Alle vet jo at den ikke tåler 4500.

 

(For lett kommersiell drift er effekten satt til 45hk ved 3000prm..)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...