Jump to content

MD32, effektkurve,noen som har?


Ben

Recommended Posts


Ben: En av dere, eller andre, skulle ikke tilfeldigvis også ha effekt-/dreiemoment-/forbrukskurve på MD32?

Kikket gjennom "arkivet", men har den dessv. ikke.

Har en manual for 21/32 i båten, mulig at det står noe der. Kommer tilbake på det.

Link to post

Her er det jeg fant, dessv. ingen diagrammer for MD32, men jeg vil tro at det er forholdsmessig det samme som for MD21.

 

Tiltrekkingsmoment for toppen er oppgitt til 6.5-7.5.

I sin tid anbefalte Volvo Norge meg ubetinget å bruke 7.5, dette har fungert veldig bra for min MD21.

 

Når det gjelder MD32 så fortelles det at ryktene omkring MD21 egentlig har sitt utspring i dens 6-cylindrede storebror.

Men dette kan jo også bare være rykter, har ingen erfaring med MD32.

MD21 er ihveratfall en svært bra motor hvis den behandles på riktig måte, dvs ikke slik som Volvo foreskriver... :headbang:

 

(Hvis noen ønsker å lagre disse bildene på sin egen maskin så høyreklikk på den og velg "Lagre bilde som". De ble så store for å få dem tydlige nok.....)

 

 

Redigert:

Bildene er slettet da Bruker/Service-manual nå ligger i dokumentarkivet.

Link to post

Tusen takk for hjelpen Ingar. Opplysningene du har lagt ved, kommer godt med.

Diagrammene får jeg klare meg uten. Var egentlig nyskjerrig på hva det teoretiske

forbruket skal være. Men det går vel å regne om fra MD21 i Exel, for å finne ca verdier.

Takk igjen.

Mvh

Ben

Link to post

Hadde en MD32 i min forrige båt,fikk oppgitt at den ga 106HK ikke 89 som det står i manualen du har Ingar,da har jeg fått tak i feil opplysninger om denne motoren.

Har lyve på meg noen hester jeg da.

Link to post

Tallene Janef referere til skal angi "de-rated" effekt, altså en effekt lavere enn produsentenes.

Det er oppgitt som svinghjulseffekt, mens Volvo oppgir propellakseleffekt.

 

Har noen sjekket status for andre motorer?

 

Har aldri hørt noen indikasjon på at MD21 skal yte mer enn 61hk, snarere tvert imot.

Mine egne høyest uvitenskapelige målinger av forbruk tilsier en effekt betydlig under den Volvo oppgir.

 

Volvos egne data stiller noen spørsmålstegn:

 

Volvo data er for mekanisk gear, svinghjulseffekten oppgis å ligge 5% høyere.

Propellaksel-effekten ved hydraulisk gear ligger 17% lavere.

Dvs at effekt-tapet i et hydraulisk gear er ca 22% mot 5% for mekanisk

Hvis dette stemmer er det jo svært mye å hente ved å benyttet et mekanisk gear?

(Selv om problemet med konen i Volvos mekaniske MS gear er velkjente...)

 

Hvis man regner om tallene for MD21 til en 6-cyl direkte får man 61*6/4=92hk, altså omtrent det som er oppgitt for MD32.

Men Volvos tall for MD32's er ved 4000rpm, mens MD21 er for 4500.

 

Altså må MD32 gå med større belastning. :smiley:

Kan det forklare at MD32 skal være mer utsatt for problemer enn MD21?

 

Hvorfor ble ikke MD21's toppturtall også satt til 4000? Alle vet jo at den ikke tåler 4500.

 

(For lett kommersiell drift er effekten satt til 45hk ved 3000prm..)

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...