Jump to content

Trekke om puter i en Nimbus 3000

-Luna-

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Da ble det en ny gammel båt på oss også. Gamlebåten en Yamarin 5150BR ble solgt og en Nimbus 3000 83mod handlet inn. Etter å ha ringt på alle Nibusene på nettet, handlet vi en litt eldre modell som trenger litt oppussing. Motor er en VP TAMD41P 97mod med 700 driftstimer så den føler jeg meg ganske trygg på.

De første vi ønsker å gjøre er å bytte kalesjen og trekke om putene/båtstolene i båten. Båtstolene i båten har rygg av tre og det er løse puter av skai. Vi ønsker nye faste puter der hele ryggen og bunnen er trekt inn med stoff. Er det mulig å benytte de gamle stolene der jeg bare stiver av ryggen med et vinkelhjern i overgangen mellom rygg og bunn eller ville dere satset på en helt ny stol?

Legger ved noen bilder som viser gammel stol og og hvordan vi ønsker at stolen skal se ut etterpå. Grunnen til at vi ikke kjøper en ny stol er at vi ikke ønsker en ny stol i skai, men i slitesterkt og vannavisende tekstil. Tenker da at det vil bli vel dyrt å kjøpe en ny stol for så å trekke denne om. Alt vil bli levert inn for å få en proff til å trekke om.

Hvordan bør jeg best mulig stive av stolene for de blir trekt inn? Og hvordan ville dere ha løst dette med armlenen/trekanten på endene? Vurderer å lage denne i tre og skru fast etterpå. Blir det for mye styr kjøper vi heller nye stoler fra Nimbus(pris6500 eks transport)

Ønsker innspill!

stol.jpg

Gammel stol

nimbus_original_stol.jpg

Nimbus original stol

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 3 uker senere...

Har sendt en prisforespørsel så får vi se hvor dyrt det blir. Ønsker helst å ha hele stolen i stoff istedenfor skai. Blir også litt låst på fargevalg siden de er blå og hvit. Godt mulig de blir like dyre, men da får vi om ikke annet den fargen vi ønsker. Får se om ikke vi får noe svar fra kalesjemakeren snart. De begynner vel så smått å komme tilbake fra ferien de også.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 1 måned senere...

Pris på å trekke om alle putene kommer på 11 500,- Kommer til å levere dem inn når sesongen er over. Synes dette var billig jeg! Får bare håpe kvaliteten er like god som prisen.

Har hatt en liten facelift på båten. Montert ny kalesje og byttet gammelt navn på båten med Nimbus bokstaver. Mye penger å spare på å ringe flere steder å innhente priser. Billigste tilbud var 18 000 og dyreste på 26 000. 8 båtlapper spart!

pict0045_1024.jpg

Båten slik den så ut før.

cimg6342_1024.jpg

Ny kalesje og Nimbus logo.

cimg6321_1024.jpg

Nimbus bokstaver

Satser på å få trekt om puter og pusset ned alt treverk i båten nå i vinter. Kommer også til å prøve meg på å trekke om en kabin da det gamle trekket er på god vei ned av seg selv. Får se om tiden strekker til.

• 5 år senere...

Hei, ta en titt på Nombus sine hjemmesider nimbus.se og gå inn på deres web butikk.

Der finner du bokstavene og tallene jeg benyttet. De er festet med to skruer pr bokstav/tall. Ble veldig bra resultat. De er i rustfritt ja ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...